Jump to content

Forslag til brennvæske til gruvelykt?

Zitt

Recommended Posts

Gruvelykten gir vel ikke så mye lys eller varme, men er skikkelig fin.

Inne ville jeg valgt en parafinlampe (lampeolje) med solbrenner som både gir god varme og masse lys.

Gruvelampen er suveren som ankerlanterne eller koselys ute, så lukt burde ikke være noe stort tema. Lampeolje fra Rema, BT eller Europris gjør nytten på min solbrenner uten å lukte så mye at jeg kjenner noe, så ute må det være mer enn ok.

Jeg har denne, men har byttet fra 14''' til 20''' brenner ('''=liner)

Da brenner jeg fort opp en tank på 0,75 liter på en kveld, men jeg har levende lys som i tillegg gir meg ca 1000W varme i nesehøyde om jeg sitter oppreist.

(Nå skal det sies at disse brennerne har en viss innlæringsperiode, så man soter ned båten et par ganger før man tar det på alvor at man skal starte med lav flamme og gradvis øke. Det tar minst en halvtime før jeg tør gå på dass)

RSL

Som ønsker seg gruvelykt som ankerlanterne

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Primært var det bare meningen å ha gruvelykten som koselampe/lys, og så er den jo fin å se på!

Da er svaret Lampeolje. Så å si luktfri og selv om det er forskjell både i lukt og pris på disse, er det ingen av dem du vil sjeneres av med en slik lykt om du sammenligner med at du bruker parafin. (som stinker ved åpen flamme for de som reagerer på den lukten)

RSL

Jeg mente bestemt at slike lykter lyser i ca 24 timer og ikke var stillet inn til å slukke kl. 24, men det er mulig jeg har lest feil.

Selv bruker jeg i dag hagelampe som koster under kr 100,- for en 3-pack på CO.

Solcelle på toppen og skrur seg på automatisk når det blir mørkt. Den står på hele året og funker utmerket i sommerhalvåret. Om vinteren, er det litt få timer med dagslyst til lading og mørkt litt for lenge til at den lyser helt til det blir lyst, men ellers er den ideell til formålet.

RSL

Utgangspunktet mitt har ikke vært at den skulle brukes som ankerlanterne. Jeg ville bare ta lykten ned i båten slik at den kom i bruk istedenfor å stå hjemme og støve ned. Om den lyser mye eller lite er forsåvidt ikke så interessant, men jeg synes lykten er fin og koselig. Det var dette med parafinlukten jeg ville gjøre noe med, og derfor laget tråden. Imidlertid vil jeg nå si, at har du en flott båt med dyrt utstyr av alle slag, så setter du ikke hva som helst fra f.eks. Biltema eller Europris ned i båten. For ordens skyld, jeg har ikke slik båt. Når det gjelder lysstyrke i min lykt kan jeg teste det også senere i kveld. Regner med at hvis jeg ser den godt på 100 meters avstand, er den godkjent som ankerlanterne også.

Tror kombiløsninger aldri blir optimale. Gå for ovn for varme og batterilys (LED) for lys. Bruker Seatronics 2600w lampeoljebrenner når jeg har landligge og det er hustrig. Den stinker ikke med ren lampeolje, varmer svært bra stasjonært og gir lunk på kaffekanna. Har en telt-LED hengende i salongen om jeg ikke vil slite på forbruksbatteriene.

NB!: Ikke tett båten helt om man bruker lampeoljelys, brennere osv uten eksos ut. Ikke sikkert om man våkner igjen da.

Nå har gruvelykten vært i sving i 12 timer og er "still going strong." Riktig nok er veken på et minimum, men jeg synes den lyser ganske godt. Den som ikke hadde sett oss i en uthavn med denne lykten, hadde nok trengt å ta seg en tur til Brilleland. Om behovet for flere Lux melder seg en gang, kan jeg sikkert øke veklengden betraktelig uten at lampen dør ut i løpet av natten. Vårt behov er imidlertid, som nevnt tidligere, bare koselys.

Ha en lysende god natt, alle sammen!

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...