Jump to content

Seilbåten halvveis på land ... :-(

tobixen

Recommended Posts

Jada ... jeg hadde vage planer om å prøve å få båten på land der den står, bl.a. ved å utnytte forskjellen på flo og fjære ... men det gikk ikke helt som jeg hadde tenkt, båten hadde visst mer hastverk enn meg med å komme seg på land: http://www.nordlys.no/nyheter/article6309032.ece

Hva gjør jeg nå?

Magefølelsen tilsier at jeg bør sette meg på første og beste fly nordover ... men selv da vet jeg jo ikke helt hva jeg skal gjøre - bortsett fra å prøve å få trukket den lengre inn mot land (jeg antar at den blir mer skadet hver gang det er flo slik den ligger nå), tømt den for eiendeler som er av verdi og så ... hva da? Fruen mener at merverdien i at jeg drar nordover ikke forsvarer kostnaden, hverken i tid eller penger. Forsikringsrepresentanten mente også at jeg skulle ta det litt med ro.

Takstmannen kommer først onsdag. Kan båten virkelig ligge slik helt til onsdag?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg har akkurat snakket med en veldig hyggelig nabo. Han la på svøm i uværet og "berga" båten - eller i allefall det som er igjen å berge av den. De har fått båten såpass høyt på land at jeg ikke skulle bekymre meg sa han - og skulle det være noe, så skulle han ta seg av den! Han har også plass på land hvor jeg kan lemne båten - men da trengs den en kranbil for å få flyttet den. Jeg skylder ham vel minst en kasse øl tenker jeg ...

Båten er sannsynligvis tett, men kjølen er borte - og tilsynelatende roret også.

Dette betyr jo også at det ikke blir så enormt kostbart å kvitte seg med båten, dersom forsikringsselskapet mener at dét er beste utvei - båten er tross alt tilgjengelig vha kranbil.

Pytsan, pytsan. Jeg må si du tar det rolig. En million tapt i fjæresteinene, hva er vel det? Og en kjøl fra eller til, det er jo ikke så mange titusener?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En million, er vel å ta i, men ellers enig med det Lars.

Får vondt i øynene av å se en båt i fjæra på det viset, selv om det bare er materielle verdier, er det fantastisk å ta det så rolig.... selv om jeg vel misstenker at trådstarter spiller litt angående roligheten. Jeg tipper han er temmelig på "tuppa", men siden han er langt unna, er det jo ikke mye han får gjort fra eller til.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Pytsan, pytsan. Jeg må si du tar det rolig. En million tapt i fjæresteinene, hva er vel det? Og en kjøl fra eller til, det er jo ikke så mange titusener?

De smigrer, De smigrer - ser båten virkelig ut som at den er verd en million? Verdien er angitt til 35k i forsikringspapirene, og det er neppe så langt fra sannheten. Forsikringsselskapet finner nok ut at den skal kondemneres.

Dette er trasig - og jeg kan jo si at jeg ble rimelig paff og satt ut av spill da jeg fikk vite om dette - jeg har hatt litt problemer med å takle hverdagspresset i dag. Det er selvfølgelig lettere å takle dette siden båten er forsikret - men forsikring eller ikke (jeg skal jo ikke utelukke at forsikringsselskapet konkluderer med at fortøyningen var for dårlig, at jeg ikke holdt godt nok tilsyn med fortøyningen e.l.) - det som bekymret meg mest oppi alt dette er alle problemene det innebærer med å ha en båt (med inventar!) delvis på land i helt gal by (det var en periode da jeg var månedlig i Tromsø ifbm jobb - nå har jeg skiftet jobb, og både jobb og familiesituasjon tilsier at det er vanskelig å komme seg til Tromsø).

Det hjalp veldig på å få snakke med naboen der båten ligger. Uansett om båten kondemneres eller den blir fikset, føler jeg at det er et hell i uløkka at jeg råket på en så hyggelig nabo!

Sindige Nordlendinger der nordpå.

Nordlendinger her sørpå er mer stressa enn oss søringer.

(Snakker erfaring her, så ikke prøv dere. .Har vært sambo og senere særbo med en innfløtta nordlending i ca 10 år nå..... Det er en grunn til at vi er særboere nå)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Da har han sikkert sett båten ... den ligger rett syd for Hamna. Båtens omtrentlige posisjon nå er 69.698345N 18.9475934E.

Kanskje, men ikke hjemmefra tror jeg. Du har strandet midt mellom han og flyplassen. Solneset hindrer nok sikten.

Håper det går bra med redning av båten. Det du opplever er noe av det værste jeg kan tenke meg mhp. båtlivet. Men uansett bra at båten ikke har gjort skade på/for andre.

Vi funker mye bedre som kjærester når vi bor hver for oss.

Høres bra ut. Får liksom i pose og s(m)ekk? :yesnod:

Redigert av dvil (see edit history)

Har jeg misforstått hva redningsmannen har fortalt til media? Tok ansvar og reddet båten

Ut fra det jeg kan forstå, så har han dratt ut å hentet båten som drev forbi, og så dratt den rett inn i fjæra.

Kunne ikke redningsmannen ha sørget for at båten ikke kom på land, og så fått havnevakten til å slepe den inn til en fornuftig kai/fortøyning Det er ikke mange Kaier på den siden av Tromsø øya, men på andre siden har vi 5 marinaer, som er egnet.

Synes det er flott at folk bryr seg om andres verdier, og prøver å berge disse når det er behov. Men her ble del vel litt feil å hevde at han berget båten, da den havnet på land, hvor den ikke hører hjemme.

Ut fra det jeg kan forstå, så har han dratt ut å hentet båten som drev forbi, og så dratt den rett inn i fjæra.

Båten drev forbi rett ved land. Redningsmannen vasset ut med vann til armene midt i vinterstormen og fikk tak i tauverk hvis jeg forstod det riktig. Jeg tror ikke det er mange av dagens Tromsøfolk som ville gjort noe lignende.

Kunne ikke redningsmannen ha sørget for at båten ikke kom på land, og så fått havnevakten til å slepe den inn til en fornuftig kai/fortøyning

Dersom båten hadde vært lengre ut, og dersom det hadde vært vindstille, og spesielt dersom strømmen hadde vært nordgående, så hadde det utvilsomt vært riktigst å la båten drive og få Gideon til å ta hånd om den. Dersom strømmen får styre fritt, går det ofte ganske bra - dersom vinden får styre bærer det som regel på land før eller senere.

I dette tilfellet var båten først og fremst kontrollert av vinden, og lå allerede og stanget mot land, og var på vei mot flyplassen, brua og Langnes. Det hadde nok blitt vanskelig å fått den slept når den ligger så nært land. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at kjølen og roret allerede var gått da Arne fikk tak i båten. Hadde han ikke gjort det, tror jeg nok båten ville blitt helt knust. Oppryddingsarbeidet ville blitt langt mer vanskelig, det ville ikke vært mulig å berge noe av utstyret eller inventaret ombord, og det kunne nok blitt en del forurensing også.

Alt i alt, jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at Arne gjorde alt det rette i denne saken.

• 1 måned senere...

Jeg har nå endelig kommet meg nordover og besiktet båten.

Forsikringsselskapet tilbydde redningsmannen penger for innsatsen, subsidiært å beholde båten. Vedkomne somlet visstnok såpass mye at forsikringsselskapet til slutt sa "ryk og reis - og lykke til med eierskap av båt" ellerno.

Båten er nærmest intakt, bortsett fra skader som var der forut for uhellet, samt at roret er maltraktert. Det så ut som at kjølen var borte på bilder - men det var bare gjemt i leirebunn! Båten er blitt riktig så oppskrapet, og en av skrapene over vannlinja lekker vann - men det lar seg jo fort fikse.

Jeg har tilbudt vedkomne (såfremt mailen ikke havner i spamfilter) hele min forsikringsutbetaling dersom han setter den i stand og lar meg og andre bidragsytere låne båten fra tid til annen :-)

Ikke godt å se en Naver ligge slik og lide. Desto hyggeligere er det å høre at den danske damen kan leve videre. Står det en Buck i den? Naver29 var den første båten jeg så på da jeg begynte min søken etter min første seilbåt i februar i år. Forelsket meg i Naver29 og søkte opp og leste alt jeg kom over om den. Dog ble det ikke den, men en Comfort30. Uansett vil Naver29 alltid klinge søtt og godt i mine øre, som den første forelskelse.

Dersom du går på med godt mot og vil får den i orden, så garanterer jeg at du skal få mang en oppmuntring herifra om du deler arbeidet med oss.

Min naver29 står planlagt i land på Kambo marina, ingen problemer der SVJV. :smiley:

Båten som havnet halvveis på land er en "Grenda 24".

Ellers hyggelig å se at andre har lik båt som meg. Jeg mistenker at seilene jeg har til Naver'en min ikke er orginale, jeg har litt problemer med dimensjonene ... men det får bli til en annen tråd :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...