Jump to content

Opplag i boblehavn, maks landstrøm 100W. Er det nok til oppvarming

are-a

Recommended Posts

Var i kveld og undersøker forholdene i vinterhavnen jeg skal legge meg i. kom til porten hvor jeg møtte oppslaget " Max 500 w". Pokker....det var et strek i regningen. Hadde jo tenkt til å bo i båten en stund til.

Men det er 16 a sikring på hver strømsøyle med 4 uttak, ingen andre i bruk og kun småbåter på sidene. Så da HÅPER jeg begrensningene kommer av " alle skal få" ideologien og dersom ingen andre bruker støm, så er det bare kjøre på... Individuell strømmåler på uttakene. Får undersøke i morgen.

Blir 500w grensen stående, må jeg flytte på land eller finne en annen havn.

Det er jo helt teit, spør du meg.

De kan ikke sette en 16Amps automatsikring på hver kontakt og bare sette opp en A4-lapp med beskjed om at du bare skal trekke ut 500w av dine 3600 mulige.

Om de ikke har rutiner for å lese av strømmen høst og vår og ta betalt for forbruket, er det kanskje slik at de belaster alle for kontinuerlig trekk på 500w. Da tjener de rått i løpet av vinteren, men det betyr også at du kan trekke langt mer, uten å bli straffet for det og du ender opp med at alle de andre er med å sponse ditt forbruk.

Her hos oss er opplegget det samme, med 16Amps kurs på hver kontakt og egen teller, Denne telleren blir lest av hver dugnad på vår og høst og da får jeg faktura på kr. 1,- pr. Kw/t ikke lenge etter det.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg ordla meg nok klønete nå siden du forstod det slik. dessuten jeg jeg ikke noen mester på strøm...

Hele havna er fra 2010 så det er jo å regne som kliss nytt. Forbruksmålere avleses hvert nyttår ihht havnereglene som ligger på nettet. Der sto det intet om max 500w.

På sørsiden av brygga er det 3,5 m plasser for større båter og på nordsiden er det smalere plasser for mindre båter.

6 båtplasser, 4 på nord og 2 på sørsiden, deler 1 søyle med strømuttak. hver søyle har 4 uttak med en måler for hvert uttak. 2 uttak er merket med hver sin båtplass og de 2 andre uttakene var merket med 2 plasser på hver. 1 måler for hvert uttak. Min leide plass har uttak alene med egen måler. Inklusiv i den årlige avgiften til foreningen er det 10kwt. Hver og en betaler forbruket sitt utover dette. Jeg går utifra at søylen som helhet takler 16amp siden den var merket med det.. 3600 w delt på 6 er 600w. Da har de sikkert lagt inn de siste 600 w som en buffer, med 100 w hver, dersom 6 båter ligger på landstrøm med 500w forbruk på hver.

Ergo, håper jeg, dersom ingen andre bruker strøm fra den søylen, så kan jeg trekke max 3600w. Dersom en båt til kobler seg på, bør jeg solidarisk nok ikke trekke mere enn 1800w.

Jeg tok en rundte på brygga og så på målerene. Langt på vei de fleste målerene sto på under 10 kwh. Min måler sto på 56 kwh. Altså på to år er det nesten ikke brukt strøm her og jeg satser på at "de andre" ikke gjør det i vinter heller. På den ene siden lå det en robåt og på den andre siden en 19foter, Mao ingen store strømslukere.

Så da får jeg ta en telefon i morgen og be om velsignelse til å bruke nok strøm så lenge ingen andre vil ha. Jeg vil tro at de synes det bare er bonus å ha noen boende i havna. Søppel og vann ordner jeg på egenhånd.

Etterhvert som jeg forsøkte å beskrive dette skjøte jeg at det ble innviklet.

Forstår ikke helt dette. Flere og flere ligger med strøm og siden havnene har monopol, kan de prise strømmen slik at den bidrar økonomisk netto til havnedriften/båtforeningen. Det vil derfor lønne seg å tilby båtfolket alt de vil ha av strøm.

100w over tid går sikkert bra, men i perioder vil det være behov for mer (nedtørking, oppvarming under utbedringsarbeider etc). Da er det latterlig at 100w skal være taket og ikke gj.snittet gjennom vinteren.

Da utbudt av vinterbåtplasser i Oslofjorden nå er bra, kan det jo være en tanke å bytte havn...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...