Frøken Fryd Startet 27.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2012 Det nærmer seg tid for service på motorene mine (236), er det noen som har tatt en slik service selv? Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 27.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2012 Ikke for meg selv, men for andre, og det er ikke den enkleste reimer jeg har byttet i mitt liv, jeg brukte noen timer på å få laget et verktøy som gjorde at jeg kom til boltene på vibrasjonsdemperen, det var så trangt at jeg nok bannet mer en jeg skrudde en stund. Men har du god plass foran motoren så er det gjort på et par timer. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Jeg har god plass forann ja så akkurat det er ikke noe problem. Fulgte du servicemanualen eller hva? Er det noe spesiellt man må tenke på? Sitér dette innlegget Link to post
viksund 990 Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Har ikke skrudd på en slik motor men, det er veldig viktig med timingen på disse det skal ikke mye til å miste effekt. må vist ha noe spesialverktøy for at dette skal bli helt riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Manualen Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 29.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2012 Jeg fulgte verkstedboka, og hadde alt verktøyet jeg trengte, bortimot. :) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2012 Så det var noe spesialverktøy for å måle at reimen var strammet rett, brukte du det? Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Ja, det er nesten nødvendig for levetiden på reimen i følge de som har Steyr som yrke. For slakk og du mister effekt, og reimer slites, for stram og reimen ryker. Og forutenom momentnøkkel, trenger du også et stabilt oppsett med måleur. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Endeavour Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Jobben har kanskje allerede blitt utført - og forhåpentlivis med held. Jeg fikk denne jobben utført ved Ålesund motorverksted (STEYR). Fulgte bare litt med. Jeg forstod det var veldig viktig å låse av veiven med en bolt (?) som ble skrudd inn i blokken? Jeg er ikke sikker, men forstod det som om noe slikt ble gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Har bestemt meg for å ikke gjøre dette selv. Har ikke pakket ut båten enda så det er nå enda en stund til det blir gjort. Vannpumpen blir byttet i samme slengen såvidt jeg forstår det, menst fordi den ikke har forventet levetid tilsvarende 2x reimer, så da byttes de heller tidligere enn å måtte ta hele timingen en gang til senere. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Jobben har kanskje allerede blitt utført - og forhåpentlivis med held. Jeg fikk denne jobben utført ved Ålesund motorverksted (STEYR). Fulgte bare litt med. Jeg forstod det var veldig viktig å låse av veiven med en bolt (?) som ble skrudd inn i blokken? Jeg er ikke sikker, men forstod det som om noe slikt ble gjort. Jeg kjenner ikke denne motoren spesiellt, men vanligvis er det kamakselen som skal låses med bolt eller annet sperreverktøy fordi denne kan flytte seg av at ventilene står med fjæspenn mot knastene. Veiva settes normalt på øvre dødpunkt på cyl. no 1 og da er det på de aller fleste motorer korresponderende merker på kamhjul og dieselpumpehjul. Strammehjul kan så slakkes og reima byttes. Pass på korrekt stramming og kontrollér merkene etter å ha dreid motoren to runder på veiakselen I MOTORENS DREIERETNING. Kontrollér strammingen på nytt og sjekk merkene én gang til før deksel monteres. På mange motorer skal reimen kontrolleres for korrekt stramming etter noen timers drift. Det er vanlig å bytte strammehjul og evt. løpehjul/vannpumpe ved reimskifte. Vanlig levetid er fem år. Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 (redigert) Er det noen som har gjort dette selv som vil dele noen erfaringer runt dette? Redigert 14.August.2021 av Lunde14 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.