Jump to content

Steyr - Bytte av registerreim, noen som har gjort det selv?


Frøken Fryd

Recommended Posts

Ikke for meg selv, men for andre, og det er ikke den enkleste reimer jeg har byttet i mitt liv, jeg brukte noen timer på å få laget et verktøy som gjorde at jeg kom til boltene på vibrasjonsdemperen, det var så trangt at jeg nok bannet mer en jeg skrudde en stund. Men har du god plass foran motoren så er det gjort på et par timer.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
  • 4 måneder senere...

Jobben har kanskje allerede blitt utført - og forhåpentlivis med held. Jeg fikk denne jobben utført ved Ålesund motorverksted (STEYR). Fulgte bare litt med. Jeg forstod det var veldig viktig å låse av veiven med en bolt (?) som ble skrudd inn i blokken? Jeg er ikke sikker, men forstod det som om noe slikt ble gjort.

Link to post

Har bestemt meg for å ikke gjøre dette selv. Har ikke pakket ut båten enda så det er nå enda en stund til det blir gjort. Vannpumpen blir byttet i samme slengen såvidt jeg forstår det, menst fordi den ikke har forventet levetid tilsvarende 2x reimer, så da byttes de heller tidligere enn å måtte ta hele timingen en gang til senere.

Link to post

Jobben har kanskje allerede blitt utført - og forhåpentlivis med held. Jeg fikk denne jobben utført ved Ålesund motorverksted (STEYR). Fulgte bare litt med. Jeg forstod det var veldig viktig å låse av veiven med en bolt (?) som ble skrudd inn i blokken? Jeg er ikke sikker, men forstod det som om noe slikt ble gjort.

Jeg kjenner ikke denne motoren spesiellt, men vanligvis er det kamakselen som skal låses med bolt eller annet sperreverktøy fordi denne kan flytte seg av at ventilene står med fjæspenn mot knastene. Veiva settes normalt på øvre dødpunkt på cyl. no 1 og da er det på de aller fleste motorer korresponderende merker på kamhjul og dieselpumpehjul. Strammehjul kan så slakkes og reima byttes. Pass på korrekt stramming og kontrollér merkene etter å ha dreid motoren to runder på veiakselen I MOTORENS DREIERETNING. Kontrollér strammingen på nytt og sjekk merkene én gang til før deksel monteres. På mange motorer skal reimen kontrolleres for korrekt stramming etter noen timers drift. Det er vanlig å bytte strammehjul og evt. løpehjul/vannpumpe ved reimskifte. Vanlig levetid er fem år.

Link to post
  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...