Beno Startet 28.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 28.Oktober.2012 Har et 7 år gammelt startbatteri som alderen tatt i betraktning er overmodent. Plutselig ikke gir ikke batteriet nok strøm til å starte motoren - startreleet slår heller ikke inn. Voltmeteret viser over 13V når batteriet er nyladet. Syrevekta angir ok (godt inne på grønn-feltet). Jeg får start med starthjelp, batteri-booster, koblet på startbatteriet. Er det teknisk mulig at batteriet er defekt når en tar ovennevnte parametre i betraktning? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 (redigert) 7 år er ikke noen alder for et startbatteri dersom det har fått godt stell, det burde fint holde noen år til. Hvilken spenning måler du når batteriet er fulladet og har fått hvile et døgn uten belastning? Redigert 28.Oktober.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joerg Becker Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Det skjer gjerne når batterier enten er beintørre eller sulfatert. Derfor er det ikke interessant med bare å måle tomgangsspenning uten belastning. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Beno Svart 28.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Batteriet har fått skikkelig stell gjennom alle år, så det går vel i retning av sulfatering. Det billigste er vel uansett å kjøpe nytt batteri og se hva som skjer. Jeg har ikke målt batteriet etter hvile - står på lading - håpet at det skulle våkne igjen, men det gjør det ikke Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 (redigert) Er det sikkert at det ikke finnes kontaktfeil? Ellers kan du jo først belaste batteriet mens du måler spenning, deretter syrevekt. Poenget for meg er også om det kan være startmotoren som viser tegn for slitasje, "startboostere" leverer ofte så høy spenning at dette bildet kan forvrenges. Jørg Redigert 28.Oktober.2012 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Beno Svart 28.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 OK, fint, da har jeg noen pkt å sjekke før batterikjøp. Takk for kjappe tilbakemeldinger! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Personlig ville jeg ikke brukt mye krefter på å finne andre feilkilder enn batteriet så lenge motor starter greit med hjelp av booster.. Forutsetter da at vi snakker om en vanlig booster og ikke en proff type med veldig høy kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Eliminering = prøv med et annet batteri, men på samme kablene. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Ett godt eksempel på det joerg skriver i innlegg nr 3 : Hadde et gammelt 105 ah batteri som viste 12, 69 volt ca ei uke etter lading. Trodde det var godt nok til start av motor, men nei, bare et klikk. Sjekket alle kontakter, ingen bedring. Tok med meg multimeter og dro til en bilopphugger. Fant et brukt på 65 ah og hvilepenning 12,64 tror jeg det var, betalte 150 kr. Det var det beste jeg fant, men jeg vet jo ikke hvor lenge det hadde stått ubrukt. Til tross for lavere hvilespenning og mindre ah startet motoren uten problem, uten at jeg ladet batteriet på forhånd. Når batteriet fra hoggeren fikk ladet seg i løpet av en lengre tur var spenningen på topp igjen og brukes den dag i dag. Men det kan være dårlig kontakt et sted også. Dårlig kontakt = mye motstand. En booster som du brukte kan gjerne overvinne motstanden og da kan man gjerne feilaktig gi batteriet skylden for feilen, eller en kombinasjon av begge deler. Kan jo være størt rele i starter også siden det ikke klikker i dette uten at du brukte boosteren, eller dårlig kontakt eller startnøkkel. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 (redigert) Låner denne tråden da det går innom det samme. Skulle kjøre gjennom med frostveske på en Yanmar 3QM i går, og skulle starte den. Motoren går bare så vidt rundt. Akkuratt slik som det er dårlig batteri, men batteriet er i god stand. Hadde også en kraftig lader på batteriet i tillegg og startmotoren greide bare så vidt å tørne motoren. Kontakten er fine. Hva kan dette være? Funket fint når e tok den opp. er 70 ah bat På bilen så fungerer batteriet helt utmerket Redigert 28.Oktober.2012 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Det kan jo være selve starter også. Så lenge batteri og kontakter er ok er det vel bare den igjen, men defekt hovedbryter er jo også en mulighet. Prøv å koble utenom denne. Men selv om dette er en forholdsvis liten dieselmotor er sikkert startmotor ganske kraftig. En diesel har også mye høyere kompresjon enn bensin, så selv om bilen starter lett er det ikke sikkert batteriet er godt nok til start av båtmotoren. Men jeg hadde min starter ute (mener det var året før batteriet ble byttet) og rengjorde børsteholdere slik at børstene beveget seg lett og sprayet noe vidunderstoff inn i selve starter samt sjekket kontaktflatene inne i innslagrele. Ikke sikkert det lar seg åpne på alle startmoterer, men på min gjorde det underverk. Børsteholdrene var fulle av skitt slik at disse fikk ikke press fra fjærene og dermed dårlig kontakt. Selve starter ble ikke kløyvd, tok bare av skjermen rundt børstene slik at disse ble tilgjengelige. I Beno sitt tilfelle høres jo heller ikke noe klikk fra innslagrele når booster ikke benyttes og da kan jo feilen ligge i tilførsel til og fra nøkkel eller startknapp. Som sagt kan boosteren overvinne en dårlig kontakt, og skjer det så vil jo starter gå rundt når innslagreleet kobler inn hovedstrømmen som ikke går via nøkkel. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Dere må måle spenningen på batteriet under startforsøket av motoren. Detter spenningen noe særlig under 9,5 volt har dere et batteriproblem. (Når utgangspunktet var 12,7 volt). Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Eg har hatt trøbbel med hoverstrømsbrytere ved fleire anledninger. Symptom som ved dårlig batteri, men alt anna utstyr virka oki, og volt var oki. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hegra Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Audiquattro : Detter spenningen noe særlig under 9,5 volt har dere et batteriproblem. Vel, jeg har prøvd å måle både spenning og spenningsfall under startforsøk med multimeter, både med og uten velykket start. Resultatet var bare en uleselig skala av hoppende tall. Jeg tror du skal ha et skikkelig instrument for å måle dette på ett skikkelig vis og gjerne god erfaring med slik måling da det er mye strøm det er snakk om. Jeg tror faktisk jeg så 8 tallet selv om motor startet, men som sagt gikk dette så fort at det var utenfor det jeg klarte å registrere. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Du bør bruke et analogt instrument med en lten skala. Digitalt "jalla"-instrument duger ikke. Skal du bruke et digitalt må det ha loggefunksjon. De får du ikke til under 5000(?). Dette vil sikkert funke: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Bil-instrumenter/Voltmeter-32255/ Her har du et eksempel på en analog batteritester: http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batteritester-612-V-151370/ Har ikke testet det selv så kvaliteten kan jeg ikke si noe om. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Et starterrelé som ikke slår inn når batteriet er rimelig godt ladet og koblinger er ok, tyder på slitte eller skitne børster i starteren. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Det kan sikkert i teorien være mange feilkilder, MEN trådstarter sier jo at han koplet booster direkte på startbatteriet. Da er altså alt annet uendret utenom tilgjengelig batterikapasitet. Den starter ikke med nyladet batteri, men den starter med nyladet batteri + booster direkte på startbatteriet. En vanlig "hjemmebooster" har ofte 300-500 CCA etter det jeg har sett, altså ikke mer enn et relativt lite startbatteri. Ut fra dette vil jeg gi lave odds på dårlig startbatteri, og veldig høye odds på andre løsninger... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 (redigert) Strømmen til solenoiden (startreleet) går da ikke gjennom motorbørstene? Slik symptomene er beskrevet ser jeg bare én eneste mulig forklaring (annet enn at batteriet er kaputt). og det er at en av batteripolklemmene er løs og/eller er kraftig korrodert. Da vil boosteren fungere som normalt, men batterispenningen vil gå tapt i stor motstand i polklemmene. Redigert 28.Oktober.2012 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Kjeles Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 (redigert) Strømmen til solenoiden (startreleet) går da ikke gjennom motorbørstene? Joda. ( ) Redigert 28.Oktober.2012 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Beno Svart 29.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Da har jeg prøvd "alt" - sjekket og pusset på kabelsko til startbatteriet uten at det hjalp. Hadde ikke starthjelp tilgjengelig - benyttet startkabler fra forbruksbatteriene til startbatteri, og da startet kverna, så nå er det ut å kjøpe nytt startbatteri Takk for alle innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.