Jump to content

Startrelé slår ikke inn, syrevekt/flytspenning ok. Def. batteri?


Beno

Recommended Posts

Har et 7 år gammelt startbatteri som alderen tatt i betraktning er overmodent. Plutselig ikke gir ikke batteriet nok strøm til å starte motoren - startreleet slår heller ikke inn. Voltmeteret viser over 13V når batteriet er nyladet. Syrevekta angir ok (godt inne på grønn-feltet). Jeg får start med starthjelp, batteri-booster, koblet på startbatteriet.

 

Er det teknisk mulig at batteriet er defekt når en tar ovennevnte parametre i betraktning?

Link to post

7 år er ikke noen alder for et startbatteri dersom det har fått godt stell, det burde fint holde noen år til. Hvilken spenning måler du når batteriet er fulladet og har fått hvile et døgn uten belastning?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Er det sikkert at det ikke finnes kontaktfeil?

Ellers kan du jo først belaste batteriet mens du måler spenning, deretter syrevekt.

Poenget for meg er også om det kan være startmotoren som viser tegn for slitasje,

"startboostere" leverer ofte så høy spenning at dette bildet kan forvrenges.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Ett godt eksempel på det joerg skriver i innlegg nr 3 :

Hadde et gammelt 105 ah batteri som viste 12, 69 volt ca ei uke etter lading. Trodde det var godt nok til start av motor, men nei, bare et klikk. Sjekket alle kontakter, ingen bedring.

Tok med meg multimeter og dro til en bilopphugger. Fant et brukt på 65 ah og hvilepenning 12,64 tror jeg det var, betalte 150 kr. Det var det beste jeg fant, men jeg vet jo ikke hvor lenge det hadde stått ubrukt.

Til tross for lavere hvilespenning og mindre ah startet motoren uten problem, uten at jeg ladet batteriet på forhånd.

Når batteriet fra hoggeren fikk ladet seg i løpet av en lengre tur var spenningen på topp igjen og brukes den dag i dag.

 

Men det kan være dårlig kontakt et sted også. Dårlig kontakt = mye motstand. En booster som du brukte kan gjerne overvinne motstanden og da kan man gjerne feilaktig gi batteriet skylden for feilen, eller en kombinasjon av begge deler. Kan jo være størt rele i starter også siden det ikke klikker i dette uten at du brukte boosteren, eller dårlig kontakt eller startnøkkel.

Link to post

Låner denne tråden da det går innom det samme. Skulle kjøre gjennom med frostveske på en Yanmar 3QM i går, og skulle starte den. Motoren går bare så vidt rundt. Akkuratt slik som det er dårlig batteri, men batteriet er i god stand. Hadde også en kraftig lader på batteriet i tillegg og startmotoren greide bare så vidt å tørne motoren. Kontakten er fine. Hva kan dette være? Funket fint når e tok den opp. er 70 ah bat

 

På bilen så fungerer batteriet helt utmerket

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post

Det kan jo være selve starter også. Så lenge batteri og kontakter er ok er det vel bare den igjen, men defekt hovedbryter er jo også en mulighet. Prøv å koble utenom denne.

Men selv om dette er en forholdsvis liten dieselmotor er sikkert startmotor ganske kraftig. En diesel har også mye høyere kompresjon enn bensin, så selv om bilen starter lett er det ikke sikkert batteriet er godt nok til start av båtmotoren.

Men jeg hadde min starter ute (mener det var året før batteriet ble byttet) og rengjorde børsteholdere slik at børstene beveget seg lett og sprayet noe vidunderstoff inn i selve starter samt sjekket kontaktflatene inne i innslagrele. Ikke sikkert det lar seg åpne på alle startmoterer, men på min gjorde det underverk. Børsteholdrene var fulle av skitt slik at disse fikk ikke press fra fjærene og dermed dårlig kontakt. Selve starter ble ikke kløyvd, tok bare av skjermen rundt børstene slik at disse ble tilgjengelige.

 

I Beno sitt tilfelle høres jo heller ikke noe klikk fra innslagrele når booster ikke benyttes og da kan jo feilen ligge i tilførsel til og fra nøkkel eller startknapp. Som sagt kan boosteren overvinne en dårlig kontakt, og skjer det så vil jo starter gå rundt når innslagreleet kobler inn hovedstrømmen som ikke går via nøkkel.

Link to post
Audiquattro : Detter spenningen noe særlig under 9,5 volt har dere et batteriproblem.
Vel, jeg har prøvd å måle både spenning og spenningsfall under startforsøk med multimeter, både med og uten velykket start. Resultatet var bare en uleselig skala av hoppende tall. Jeg tror du skal ha et skikkelig instrument for å måle dette på ett skikkelig vis og gjerne god erfaring med slik måling da det er mye strøm det er snakk om. Jeg tror faktisk jeg så 8 tallet selv om motor startet, men som sagt gikk dette så fort at det var utenfor det jeg klarte å registrere.
Link to post

Du bør bruke et analogt instrument med en lten skala. Digitalt "jalla"-instrument duger ikke. Skal du bruke et digitalt må det ha loggefunksjon. De får du ikke til under 5000(?).

 

Dette vil sikkert funke:

 

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Bil-instrumenter/Voltmeter-32255/

 

Her har du et eksempel på en analog batteritester:

 

http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batteritester-612-V-151370/

 

Har ikke testet det selv så kvaliteten kan jeg ikke si noe om.

Link to post

Det kan sikkert i teorien være mange feilkilder, MEN trådstarter sier jo at han koplet booster direkte på startbatteriet. Da er altså alt annet uendret utenom tilgjengelig batterikapasitet. Den starter ikke med nyladet batteri, men den starter med nyladet batteri + booster direkte på startbatteriet. En vanlig "hjemmebooster" har ofte 300-500 CCA etter det jeg har sett, altså ikke mer enn et relativt lite startbatteri. Ut fra dette vil jeg gi lave odds på dårlig startbatteri, og veldig høye odds på andre løsninger...

Link to post

Strømmen til solenoiden (startreleet) går da ikke gjennom motorbørstene?

 

Slik symptomene er beskrevet ser jeg bare én eneste mulig forklaring (annet enn at batteriet er kaputt). og det er at en av batteripolklemmene er løs og/eller er kraftig korrodert. Da vil boosteren fungere som normalt, men batterispenningen vil gå tapt i stor motstand i polklemmene.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...