msa sund Startet 28.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 28.Oktober.2012 har en mercury efi 60 HK 2007 mod som overhetes på tomgang. Har skiftet termostat og impeller, har testet uten termostat og da blir den også overhetet . Når jeg kjører på turtall over 1200 rpm blir ikke motor overhetet, men når den går på tomgang en stund så kommer vedvarende alarm på. Har testet med å gi litt gass når motor står i fri og da forsvinner alarm etter 10 til 15 sekunder eller jeg kjører med turtall over 1200 rpm. Motoren er kjørt med ferskvann i ca 25 minutter dette for å se om det er salt avleiringer som blokkerer for kjølevann. kontroll vannstrålen er på plass. Begynner å tenke at det kan være toppakning som er lekasje i. Er det noen som har opplevd tilsvarende på sine motorer? Sitér dette innlegget Link to post
maskinisten71 Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Har har hatt samme symptomer, skiftet pakninger samt den rustfrie plata som impeller/vannpumpe ligger an mot, det gjorde susen. ~~maskinisten Sitér dette innlegget Link to post
msa sund Svart 28.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Har har hatt samme symptomer, skiftet pakninger samt den rustfrie plata som impeller/vannpumpe ligger an mot, det gjorde susen. ~~maskinisten ok da prøver jeg det først. motoren har ikke mer enn 70/80 timer og alt så fint ut når jeg skiftet impeller, men er forsøket verd takk for kjapt svar Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 (redigert) Skal du gå grundig til verks foreslår jeg at du måler vanntrykket etter impeller ved lavt turtall før du gjør noe mer. De fleste nyere motorer har uttaksmulighet for vanntrykksmåler. Redigert 28.Oktober.2012 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rhummels Svart 8.November.2012 Del på Facebook Svart 8.November.2012 Er desverre et ganske vanlig problem på disse at en gummipakning på toppen av kjølevannsrøret blir tett av salt o.l. Er forholdsvis enkelt å bytte om du har gjort det 10-15 ganger før: Ut med blokken, ned med giren, dele øvre del av stammen og ut med kjølevannsrøret. Regn med 3-5 timers arbeid. I tillegg til gummipakningen bør du også bytte de to metallpakningene under blokken & mellom den øvre delen av stammen (+ evt olje & oljefilter) R Sitér dette innlegget Link to post
maskinisten71 Svart 9.November.2012 Del på Facebook Svart 9.November.2012 (redigert) @ rhummels, det du snakker om gjelder for motorer produsert opp til 2004, disse motorene hadde da en adapterplate mellom powerhead og stamme som var laget av et materiale som var spesiellt utsatt for tæring, tæring rundt denne gummipakningen i toppen av kjølevannsrøret kunne føre til at pakningen ble klemt sammen og strupet kjølevannstilførselen. På nyere modeller skal ikke dette være noe problem, da denne omtalte adapterplata er laget av et bedre materiale. Trådstarters motor er en 2007 modell, og har kun 70/80 timers bruk, tæring er i dette tilfelle veldig usansynlig. Vil påpeke at det er viktig å få med seg hvilke modeller man snakker om før man prøver å hjelpe, ellers risikerer man at folk bare pådrar seg mere arbeider og kostnader enn høyst nødvendig. edit: kunne også vært greit at trådstarter gir tilbakemelding når han har utført reparasjonen... ~~maskinisten Redigert 9.November.2012 av maskinisten71 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 9.November.2012 Del på Facebook Svart 9.November.2012 "If I had money, I`ll tell you what I`d do. I`d go down town and buy a Mercury or two..." Fra Mercury Blues (Alan Jackson m.fl. artister)... Får håpe det er en bagatell som spiller motoren/alarm et puss. Sitér dette innlegget Link to post
msa sund Svart 9.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2012 har akkurat mottatt vanntrykksmåler for kjølevann, begynner med å teste trykket for å entuelt friskmelde vannpumpe samt tilførsel rør/kanal fra pumpe. Dersom feilen ikke ligger i pumpe eller tilførsel kanaler. Da begynner det å bli krevende å finne ut hvor feilen ligger. Tempereraturen øker på tomgang og det er jo utrolig irriterende når man skal prøve å dorge, etter ti minutter går alarmen. Jeg kommer tilbake med resultater når jeg får lest av trykket på kjølevann, kansje i løpet av helgen dersom det blir noenlunde bra vær. Har også vurdert syrevask av kjølevanns systemet Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 Hmmm.. Har vanskelig for å tro at det kan være noe annet enn kjølesystemet. 4T eliminerer jo for lite fuel på visse turtall etc. som er en typisk greie på knøttsmå motorer. Skriver også under på at adapterplaten ikke er årsaken på en 2007 modell! Prøvd å stake med streng i kontrollstrålehullet og sjekket at kanalen termostaten åpner for ikke er blokkert? Sitér dette innlegget Link to post
rhummels Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 @maskinisten71 & larsen2000: ikke for å kverulere, men nå ble nå den samme modellen produsert helt opp til og med 2007, og først i 2008 kom den nye modellen som du henviser til. Som trådstarter skriver har han sjekket de vanlige punktene som impeller & termostat. Det som gjenstår av sansynlige feil, uavhengig av alder & timetall, er da er den omtalte gummipakningen & tempsensoren. Når du ikke får nok vann til å kjøle motoren, er det vel enten fordi impeller ikke får opp nok vann, eller at vannet blir hindret på sin vei oppover i motoren? Bytte av impeller og at motor ikke har problem med høyere turtall tilsier vel da at vannet blir strupet på veien? På denne motoren går vannet opp gjennom kjølevannsrøret, gjennom gummipakningen, rundt i adapterplaten & inn i motoren/toppen. Derfra tar det turen innom bensinkjøleren & ut gjennom bensinpumpen. Om det var problem i toppen ville du sansynligvis ikke fått motoren til å gå noe bra, og vann i oljen. Sensoren kan lett testes, men har kun vært borti en gang at sensoren var problemet. Forøvrig er det svært mye salt i sjøen i området på Sotra, så selv om motoren kun har gått 60-70 timer, kan det allikevel være salt i kjølevannssystemet etter 5 år. R Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 @rhummels: Stemmer at det kom helt ny modell i 2008, men det kom ny legering i adapterplaten i 2005! Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 ECT sensor er forøvrig et hot tips! Måles enkelt med vanlig multimeter (motstand) mens man varmer den opp i en kasserolle med vann. Sitér dette innlegget Link to post
maskinisten71 Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 (redigert) Som jeg skulle sagt det selv! Det er ihvertfall det jeg også har hørt, og dermed det jeg baserer min begrunnelse på. Åpnet en 2005 mod 60efi med rundt 450 timer gangtid, ingen tegn til tæring på adapterplata, problemet var så enkelt som at pakningene over/under den rustfrie plata under impellerhuset var dårlige, samt at det var noen veldig små striper oppå plata. Å skifte den plata med pakninger er gjordt på 30 minutter, å begynne å demontere powerheaden anser jeg som potensielt masse bortkastet arbeide og penger. Hvis man demonterer powerheaden må/bør man skifte pakninger for over 1000 kroner.. helt bortkastet. I tillegg kan man bli plaget med å få løs adapterplaten og endatil risikere å ødelegge den når man forsøker å ta den av, det igjen vil føre til at man muligens kaster enda over 4000 kroner ut av vinduet hvis det skjer.. Mitt råd: forsøk det enkle først! ~~maskinisten Redigert 11.November.2012 av maskinisten71 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
msa sund Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Da dullet jeg meg endelig til å skifte pakninger og plate som maskinisten foreslo. Var på test tur og ingen alarm. Flott tips du kom med der. Kostnaden er kun 150 kr og jobben tok bare en halv time. Pakningen mot undervannshuset var i dårlig forfatning. Antar at årsaken er at det kom eksos inn i vanninntaket og at det dermed ble eksos blandet med kjølevann i pumpehuset. Det ville sikket hvert nok å skifte pakninger, men mye enklere fordi man slipper rengjøring av stålplate. Da kan vi konkludere med at dette er en svakhet på 60hk EFI Mercury Takk for godt tips maskinisten Sitér dette innlegget Link to post
maskinisten71 Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Da dullet jeg meg endelig til å skifte pakninger og plate som maskinisten foreslo. Var på test tur og ingen alarm. Flott tips du kom med der. Kostnaden er kun 150 kr og jobben tok bare en halv time. Pakningen mot undervannshuset var i dårlig forfatning. Antar at årsaken er at det kom eksos inn i vanninntaket og at det dermed ble eksos blandet med kjølevann i pumpehuset. Det ville sikket hvert nok å skifte pakninger, men mye enklere fordi man slipper rengjøring av stålplate. Da kan vi konkludere med at dette er en svakhet på 60hk EFI Mercury Takk for godt tips maskinisten Flott at det løste seg for deg på billigst mulig måte, viser seg at man ikke alltid skal ta alle råd og tips for 'god fisk' Også flott at du ga tilbakemelding her, sånn at andre med samme symptomer/problemer med motorene også ser hva som til sist ble løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Har har hatt samme symptomer, skiftet pakninger samt den rustfrie plata som impeller/vannpumpe ligger an mot, det gjorde susen. ~~maskinisten Kan dette være løsningen på ett liknende problem på en Mariner ( det er jo samme som Mercury etter hva jeg forstår? ) 60 hk Bigfoot? Har en kjenning som sliter med at en alarm dukker opp ved lavt turtall/tomgang. Ny impeller er skiftet uten at det gjorde noe nevneverdig forskjell? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Høres fornuftig ut å gjøre det samme her, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 18.Juli.2021 Del på Facebook Svart 18.Juli.2021 maskinisten71 skrev On 21.5.2013 at 14.58: Flott at det løste seg for deg på billigst mulig måte, viser seg at man ikke alltid skal ta alle råd og tips for 'god fisk' Også flott at du ga tilbakemelding her, sånn at andre med samme symptomer/problemer med motorene også ser hva som til sist ble løsningen. Hei folkens. Har en mercury 30hk efi 2007 mod. I kveld fikk jeg også temp alarm, dorget sammen med ungene, ca 10-15 min på helt sakte fart, så gikk alarmen, kontrollstrålen var litt varm, samt litt damp fra eksosen oppe i stammen. Har nok merket at strålen har blitt litt slappere med tiden også. Satte den i fri og ruset motoren litt, stoppet og startet den og kjørte med litt turtall og etterhvert full fart, virket som tempen gikk ned. Tenker impeller, plate og pakning her også...? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Juli.2021 Del på Facebook Svart 18.Juli.2021 (redigert) larsen2000 skrev On 11.11.2012 at 17.33: @rhummels: Stemmer at det kom helt ny modell i 2008, men det kom ny legering i adapterplaten i 2005! Ifølge denne tråden var det en som hadde tæring i adapterplata på en Mercury F60 2009-modell (han som har lagt ut noen bilder). https://baatplassen.no/i/topic/87302-korrosjonsproblem-gjelder-det-alle-mercury-efi-4t-tv2-hjelp/page/3/ Redigert 18.Juli.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Arild81 Svart 26.Mars.2022 Del på Facebook Svart 26.Mars.2022 Arild81 skrev On 18.7.2021 at 22.15: Hei folkens. Har en mercury 30hk efi 2007 mod. I kveld fikk jeg også temp alarm, dorget sammen med ungene, ca 10-15 min på helt sakte fart, så gikk alarmen, kontrollstrålen var litt varm, samt litt damp fra eksosen oppe i stammen. Har nok merket at strålen har blitt litt slappere med tiden også. Satte den i fri og ruset motoren litt, stoppet og startet den og kjørte med litt turtall og etterhvert full fart, virket som tempen gikk ned. Tenker impeller, plate og pakning her også...? Skjønner hvorfor motoren gikk varm på tomgang. Har ikke testet etterpå men 😅 Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 27.Mars.2022 Del på Facebook Svart 27.Mars.2022 Arild81 skrev for 16 timer siden: Skjønner hvorfor motoren gikk varm på tomgang. Såpass ja...er nok greit å sjekke impeller som første ting på listen hvis motoren går varm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.