Jump to content

mercury efi 60 HK 2007 mod overhetes på tomgang


msa sund

Recommended Posts

har en mercury efi 60 HK 2007 mod som overhetes på tomgang. Har skiftet termostat og impeller, har testet uten termostat og da blir den også overhetet . Når jeg kjører på turtall over 1200 rpm blir ikke motor overhetet, men når den går på tomgang en stund så kommer vedvarende alarm på. Har testet med å gi litt gass når motor står i fri og da forsvinner alarm etter 10 til 15 sekunder eller jeg kjører med turtall over 1200 rpm. Motoren er kjørt med ferskvann i ca 25 minutter dette for å se om det er salt avleiringer som blokkerer for kjølevann. kontroll vannstrålen er på plass. Begynner å tenke at det kan være toppakning som er lekasje i. Er det noen som har opplevd tilsvarende på sine motorer?

Link to post
  • 2 uker senere...

Er desverre et ganske vanlig problem på disse at en gummipakning på toppen av kjølevannsrøret blir tett av salt o.l. Er forholdsvis enkelt å bytte om du har gjort det 10-15 ganger før: Ut med blokken, ned med giren, dele øvre del av stammen og ut med kjølevannsrøret. Regn med 3-5 timers arbeid. I tillegg til gummipakningen bør du også bytte de to metallpakningene under blokken & mellom den øvre delen av stammen (+ evt olje & oljefilter)

 

R

Link to post

@ rhummels, det du snakker om gjelder for motorer produsert opp til 2004, disse motorene hadde da en adapterplate mellom powerhead og stamme som var laget av et materiale som var spesiellt utsatt for tæring, tæring rundt denne gummipakningen i toppen av kjølevannsrøret kunne føre til at pakningen ble klemt sammen og strupet kjølevannstilførselen.

På nyere modeller skal ikke dette være noe problem, da denne omtalte adapterplata er laget av et bedre materiale.

Trådstarters motor er en 2007 modell, og har kun 70/80 timers bruk, tæring er i dette tilfelle veldig usansynlig.

Vil påpeke at det er viktig å få med seg hvilke modeller man snakker om før man prøver å hjelpe, ellers risikerer man at folk bare pådrar seg mere arbeider og kostnader enn høyst nødvendig.

 

edit: kunne også vært greit at trådstarter gir tilbakemelding når han har utført reparasjonen...

 

~~maskinisten

Redigert av maskinisten71 (see edit history)
Link to post

har akkurat mottatt vanntrykksmåler for kjølevann, begynner med å teste trykket for å entuelt friskmelde vannpumpe samt tilførsel rør/kanal fra pumpe.

Dersom feilen ikke ligger i pumpe eller tilførsel kanaler. Da begynner det å bli krevende å finne ut hvor feilen ligger.

Tempereraturen øker på tomgang og det er jo utrolig irriterende når man skal prøve å dorge, etter ti minutter går alarmen.

Jeg kommer tilbake med resultater når jeg får lest av trykket på kjølevann, kansje i løpet av helgen dersom det blir noenlunde bra vær. Har også vurdert syrevask av kjølevanns systemet

Link to post

Hmmm.. Har vanskelig for å tro at det kan være noe annet enn kjølesystemet. 4T eliminerer jo for lite fuel på visse turtall etc. som er en typisk greie på knøttsmå motorer.

 

Skriver også under på at adapterplaten ikke er årsaken på en 2007 modell!

 

Prøvd å stake med streng i kontrollstrålehullet og sjekket at kanalen termostaten åpner for ikke er blokkert?

Link to post

@maskinisten71 & larsen2000: ikke for å kverulere, men nå ble nå den samme modellen produsert helt opp til og med 2007, og først i 2008 kom den nye modellen som du henviser til.

 

Som trådstarter skriver har han sjekket de vanlige punktene som impeller & termostat. Det som gjenstår av sansynlige feil, uavhengig av alder & timetall, er da er den omtalte gummipakningen & tempsensoren. Når du ikke får nok vann til å kjøle motoren, er det vel enten fordi impeller ikke får opp nok vann, eller at vannet blir hindret på sin vei oppover i motoren? Bytte av impeller og at motor ikke har problem med høyere turtall tilsier vel da at vannet blir strupet på veien? På denne motoren går vannet opp gjennom kjølevannsrøret, gjennom gummipakningen, rundt i adapterplaten & inn i motoren/toppen. Derfra tar det turen innom bensinkjøleren & ut gjennom bensinpumpen. Om det var problem i toppen ville du sansynligvis ikke fått motoren til å gå noe bra, og vann i oljen. Sensoren kan lett testes, men har kun vært borti en gang at sensoren var problemet.

 

Forøvrig er det svært mye salt i sjøen i området på Sotra, så selv om motoren kun har gått 60-70 timer, kan det allikevel være salt i kjølevannssystemet etter 5 år.

 

R

Link to post

Som jeg skulle sagt det selv! Det er ihvertfall det jeg også har hørt, og dermed det jeg baserer min begrunnelse på.

 

Åpnet en 2005 mod 60efi med rundt 450 timer gangtid, ingen tegn til tæring på adapterplata, problemet var så enkelt som at pakningene over/under den rustfrie plata under impellerhuset var dårlige, samt at det var noen veldig små striper oppå plata.

Å skifte den plata med pakninger er gjordt på 30 minutter, å begynne å demontere powerheaden anser jeg som potensielt masse bortkastet arbeide og penger.

Hvis man demonterer powerheaden må/bør man skifte pakninger for over 1000 kroner.. helt bortkastet.

I tillegg kan man bli plaget med å få løs adapterplaten og endatil risikere å ødelegge den når man forsøker å ta den av, det igjen vil føre til at man muligens kaster enda over 4000 kroner ut av vinduet hvis det skjer..

Mitt råd: forsøk det enkle først!

 

~~maskinisten

Redigert av maskinisten71 (see edit history)
Link to post
  • 6 måneder senere...

Da dullet jeg meg endelig til å skifte pakninger og plate som maskinisten foreslo. Var på test tur og ingen alarm. Flott tips du kom med der. Kostnaden er kun 150 kr og jobben tok bare en halv time. Pakningen mot undervannshuset var i dårlig forfatning. Antar at årsaken er at det kom eksos inn i vanninntaket og at det dermed ble eksos blandet med kjølevann i pumpehuset. Det ville sikket hvert nok å skifte pakninger, men mye enklere fordi man slipper rengjøring av stålplate. Da kan vi konkludere med at dette er en svakhet på 60hk EFI Mercury Takk for godt tips maskinisten

Link to post

Da dullet jeg meg endelig til å skifte pakninger og plate som maskinisten foreslo. Var på test tur og ingen alarm. Flott tips du kom med der. Kostnaden er kun 150 kr og jobben tok bare en halv time. Pakningen mot undervannshuset var i dårlig forfatning. Antar at årsaken er at det kom eksos inn i vanninntaket og at det dermed ble eksos blandet med kjølevann i pumpehuset. Det ville sikket hvert nok å skifte pakninger, men mye enklere fordi man slipper rengjøring av stålplate. Da kan vi konkludere med at dette er en svakhet på 60hk EFI Mercury Takk for godt tips maskinisten

 

Flott at det løste seg for deg på billigst mulig måte, viser seg at man ikke alltid skal ta alle råd og tips for 'god fisk'

Også flott at du ga tilbakemelding her, sånn at andre med samme symptomer/problemer med motorene også ser hva som til sist ble løsningen.

Link to post
  • 1 år senere...

Har har hatt samme symptomer, skiftet pakninger samt den rustfrie plata som impeller/vannpumpe ligger an mot, det gjorde susen.

 

~~maskinisten

Kan dette være løsningen på ett liknende problem på en Mariner ( det er jo samme som Mercury etter hva jeg forstår? ) 60 hk Bigfoot? Har en kjenning som sliter med at en alarm dukker opp ved lavt turtall/tomgang. Ny impeller er skiftet uten at det gjorde noe nevneverdig forskjell?

Link to post
  • 6 år senere...
maskinisten71 skrev On 21.5.2013 at 14.58:

 

Flott at det løste seg for deg på billigst mulig måte, viser seg at man ikke alltid skal ta alle råd og tips for 'god fisk'

Også flott at du ga tilbakemelding her, sånn at andre med samme symptomer/problemer med motorene også ser hva som til sist ble løsningen.

Hei folkens. 

Har en mercury 30hk efi 2007 mod. 

I kveld fikk jeg også temp alarm, dorget sammen med ungene, ca 10-15 min på helt sakte fart, så gikk alarmen, kontrollstrålen var litt varm, samt litt damp fra eksosen oppe i stammen.

Har nok merket at strålen har blitt litt slappere med tiden også. Satte den i fri og ruset motoren litt, stoppet og startet den og kjørte med litt turtall og etterhvert full fart, virket som tempen gikk ned. Tenker impeller, plate og pakning her også...?

Link to post
larsen2000 skrev On 11.11.2012 at 17.33:

@rhummels: Stemmer at det kom helt ny modell i 2008, men det kom ny legering i adapterplaten i 2005!

 

Ifølge denne tråden var det en som hadde tæring i adapterplata på en Mercury F60 2009-modell (han som har lagt ut noen bilder).

 

https://baatplassen.no/i/topic/87302-korrosjonsproblem-gjelder-det-alle-mercury-efi-4t-tv2-hjelp/page/3/

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 8 måneder senere...
Arild81 skrev On 18.7.2021 at 22.15:

Hei folkens. 

Har en mercury 30hk efi 2007 mod. 

I kveld fikk jeg også temp alarm, dorget sammen med ungene, ca 10-15 min på helt sakte fart, så gikk alarmen, kontrollstrålen var litt varm, samt litt damp fra eksosen oppe i stammen.

Har nok merket at strålen har blitt litt slappere med tiden også. Satte den i fri og ruset motoren litt, stoppet og startet den og kjørte med litt turtall og etterhvert full fart, virket som tempen gikk ned. Tenker impeller, plate og pakning her også...?

Skjønner hvorfor motoren gikk varm på tomgang. 

Har ikke testet etterpå men 😅

 

IMG_20220319_115218.jpg

IMG_20220319_115227.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...