Jump to content

Korrosjonsproblem, gjelder det alle Mercury EFI 4t? (Tv2 Hjelp..)


peterka

Recommended Posts

MErcury har vel noen motorer som heter Saltwater?

 

Det har du helt rett i Blue_Dragon. Jeg hadde en 115 Mercury Optimax 2004 mod,som var merket med "Saltwater". Den eneste forskjellen var (ifølge Brunswick, Belgia) at min motor hadde "stainless steel"sugerør fra vannintaket og opp til impeller. Dette var vel mest som en "gimmick" etter min mening. Tror ikke Mercury benytter dette "Saltwater" emblemet på sine motorer lenger. "Arrester" meg om jeg tar feil. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er det bare 40 - 60 HK som har problemer med adapterplata, eller gjelder dette Mercury 90HK også? Har prøvd å få kontakt med Brunswick for å få svar på dette, men ingen som svarer verken på telefon eller mail. Og er altså 2004 modellene av 40/50/60HK helt bankers å kjøpe?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Jeg tror at dette problemet kun har oppstått på 4taktere fra 25-60 hk.  Det gjelder på modeller fra 99-2003.  Modeller før og etter har jeg ikke opplevd spesielle korrosjons problemer med.  Etter skifte av adapterplate så har det ikke vert feil i etterkant.  Ved skifte av plate så er det nå tre-lags stålpakning mot tidligere ett-lags. Dette er for å redusere varmen i tomgangseksosen som lager dette "hullet"   Det tærer også rundt gummi foringen som sitter på toppen av vannrøret,slik at dette sakte men sikkert gror igjen.  Prisen på 27000 er ikke helt usansynlig da det i noen tilfeller også må skiftes stamme på motoren. Men bare for adapterplate bør det bli vesentlig rimeligere.  Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe modeller etter 2003,men det er jo ingen garanti for at ikke feilen kan oppstå på senere modeller.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Vurderer å kjøpe en båt med en 1999 Mercury Four Stroke 50hk Big Foot. Er det noen som vet om denne motoren har samme korrosjons problem med adapter plata? Har klart å spore opp service manualen på net, og det er tydelig at motoren har en adapterplate i alle fall. 

Link to post
Share on other sites

Det du må ta i betraktning er at den båten og motoren du vurderer å kjøpe er 16 år gammel, og da ER korrosjon ett

tema, du må regne med tæringsskader i kjølevannskappe og adapterplate, motoren kan selvfølgelig gå i mange år ennå, der er viktig å ikke forvente for mye av en gammel motor.

Link to post
Share on other sites

Enig i at kjøp av en 16 år gammel motor er alltid forbundet med en hvis risiko, men i forhold til min 38 år gamle 28 hk Yamaha er den jo nesten ny :lol:

Jeg vet at nåværende eier har hatt motoren inne for å "stake opp" kjølevannskanaler, men vet ikke om det er byttet adapter plate, burde kanskje finne ut av det først.

Utenom korrosjonsproblemene, er det andre kjente utfordringer med disse motorene? Jeg har lite erfaring med Mercury, har bare hatt Johnson og Yamaha tidligere.

Link to post
Share on other sites

Joda ,selvfølgelig så er det mange motorer som går forsatt etter 50 år, men en utenbordsmotor som blir brukt jevnlig vil ikke kunne forventes noe levetid utover ca 15 år.

 

Jeg har sett på mange 8-10 år gamle motorer med mye groptæring i kjølevannskappen, dette har gjort meg litt skeptisk.

 

Og type motor/ produsent har ingen betydning, "same shit" dessverre over hele linjen.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Jeg hadde problemer med tæring på min motor (2009 modell Mercury EFI 60HK), tæret hull i mellomplaten. Da motoren ble demontert, viste det seg at stammen også måtte byttes (hadde tæringskader, men ikke så omfattende som mellomplate). Reparasjon kom totalt på kr 23 760,-.

 

Hadde jeg oppdaget det tidligere, kunne sannsynligvis stammen vært reddet. For å undersøke, kan man demontere plastdeksel rundt stammen. Jeg oppdaget det ikke før varm eksos smeltet hull i plastdeksel på utsiden.

 

Verkstedet mente at dårlig kontakt mellom anoder og gods på motor kunne være en årsak. Jeg er nå svært nøye med å rengjøre/friske opp kontaktflater under vårpussen.

adapterplate.JPG

adapterplate-near-bilde.JPG

motor-utvendig-venstre.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 2 år senere...
  • 3 måneder senere...
stenat skrev On 17.4.2018 at 15.33:

Jeg hadde problemer med tæring på min motor (2009 modell Mercury EFI 60HK), tæret hull i mellomplaten. Da motoren ble demontert, viste det seg at stammen også måtte byttes (hadde tæringskader, men ikke så omfattende som mellomplate). Reparasjon kom totalt på kr 23 760,-.

 

Hadde jeg oppdaget det tidligere, kunne sannsynligvis stammen vært reddet. For å undersøke, kan man demontere plastdeksel rundt stammen. Jeg oppdaget det ikke før varm eksos smeltet hull i plastdeksel på utsiden.

 

Verkstedet mente at dårlig kontakt mellom anoder og gods på motor kunne være en årsak. Jeg er nå svært nøye med å rengjøre/friske opp kontaktflater under vårpussen.

 

Er du sikker på at motoren er produsert i 2009?

Ifølge "eksperter" skal ikke dette være et problem på motorer etter 2007, eller sågar etter 2005.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Har en Mariner 50hk, oppgitt til å være en 2004 mod. Fant i dag ut at jeg har et slikt korrosjonshull.

Fant et båt-reparasjonsforum der det var to karer som har akkurat samme problem jeg jeg har.

http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?443040-Exhaust-leak-Adaptor-plate-driveshaft-housing-2005-EFI-60hp&p=605176#post605176

Han ene hadde demontert det og fått delene sveiset, mens han andre hadde reparert det med stålpasta, Dynasteel Epoxy Putty som tåler ganske høy temperatur. 

Tenkte å prøve en rep med noe pasta, men finner ingen som har akkurat den typen stålpasta i norge.

Ser at biltema har noe pasta for eksosrep som tåler opp til 1000 grader, mens thansen har en epoxypasta som tåler 176 grader.  Noen anbefalinger?

 

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. Ja Belzona er sikkert er bra stoff. Vet at det blir brukt i industrien, bla. nordsjøen. Men nå har jeg allerede reparert skaden på min egen måte.

Jeg kjøpte eksospasta både på Thansen og på Biltema, samt stålepoxy fra thansen, og både stål og aluminumsepoxy og påførte alle 5 på en aluminumsbit for test. Fant ut de var ganske like, de produktene fra thansen og biltema.

Siden eksospastaen er den beste på høye temperaturer så tettet jeg hullet først med det og prøvde etter beste evne å klemme ut litt masse på innsiden av hullet mot kantene for å få bedre hold, og så litt utover på den slipte flaten på utsiden. Varmet dette forsiktig opp med varmluftpistol og lot det herde et par dager. Slipte deretter opp en flate rundt dette området og la en bot over med aluminumsepoxy.

 

Legger ved noen bilder som viser prosessen.

IMG_20220601_192916.jpg

IMG_20220603_114825.jpg

IMG_20220603_120641.jpg

IMG_20220606_131157.jpg

IMG_20220606_171043.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...