Ingvarjg Startet 29.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 29.Oktober.2012 (redigert) Motoren fortsetter å imponere, Volvo Penta D3 190 fra 2007 som nå har fått 312 timer på klokka... motoren kaster ut kjølevannet og lager et vanvittig trykk i ekspansjonstanken. Har i følge forrige eier alltid krevd at det ikke fylles for mye kjølevann for å unngå at den kaster vann, men nå har den plutselig blitt mye verre. Så da det er vel bare å brette opp ermene. Å sette det bort er jo behagelig, men når de tar 12 lapper for å skifte en trykkgiver så må jeg vel pantsette hus og hjem for å få byttet toppakning. Altså tenker jeg å ta det sjøl, da vet man også at det blir skikkelig gjort. Jeg har skrudd mye bensinmotorer og bygget opp flere fra bunnen av, så dette får jeg nok til selv om jeg aldri har skrudd diesel med common rail, med mindre det kreves mye merkespesifikt verktøy (kan noe i så fall lages selv?). Noen som har gjort dette før og har noen tips å komme med, om det er noen C-momenter det er greit å vite om på forhånd? Hvor kjøper folket deler? Foruten toppakninga, hva kreves av deler? Skal toppboltene byttes på disse? Dieselrørene må vel byttes? Andre ting? Redigert 29.Oktober.2012 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pilkola Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Sjekk dokumentarkivet, der ligger verkstedmanual for D3. I den finner du det du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 29.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Hvor kjøper man (original)deler til en rimelig penge? Sikkert like greit å bytte registerreima i samme slengen? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Høyr med Norpart. Kjapp og god service. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
DieselDahl Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 http://www.cylmo.no/index.php/component/content/article?id=2 Dette er en veldig vanlig motor i volvo personbiler og hvis du har et volvo verksted i nærheten evt. et skikkelig motorverksted så skaffer de allt av deler til riktig pris. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Sikker på at toppen er lik på bil og båt? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Nei, men det ser motorverkstedet ved demontering. Såvidt jeg forstår vil trådstarter gjøre skruingen selv og det er temmelig rett fram. Toppen må planes og muligens må ventilsetene freses inn litt. Kjør på, klart om etpar uker dette Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 29.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Norpart ja, takk for tipset! Cylmo skaffer det aller meste, men ikke nødvendigvis så billig bestandig. Men de er kjekke å ha når man trenger ting kjapt. Toppen hiver jeg inn til Autotrim. Tore tar alle toppene mine, planer, sliper ventiler og freser seter. Får skaffe en henger så jeg kan få båten inn på gårdsplassen, mye enklere å skru når jeg har alt av verktøy innen rekkevidde. Noen som vet om boltene må byttes? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Noen som vet om boltene må byttes? Har ikke peiling men manualen finner du her https://baatplassen.no/i/topic/74687-volvo-penta-d3/ og slik jeg leser den er ikke dette strekkbolter som må byttes. Da måtte dette stått beskrevet spesifikk. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.