Jump to content

Toppakningsbytte på Volvo Penta D3 190

Ingvarjg

Recommended Posts

Motoren fortsetter å imponere, Volvo Penta D3 190 fra 2007 som nå har fått 312 timer på klokka... motoren kaster ut kjølevannet og lager et vanvittig trykk i ekspansjonstanken. Har i følge forrige eier alltid krevd at det ikke fylles for mye kjølevann for å unngå at den kaster vann, men nå har den plutselig blitt mye verre. Så da det er vel bare å brette opp ermene. Å sette det bort er jo behagelig, men når de tar 12 lapper for å skifte en trykkgiver så må jeg vel pantsette hus og hjem for å få byttet toppakning. Altså tenker jeg å ta det sjøl, da vet man også at det blir skikkelig gjort. Jeg har skrudd mye bensinmotorer og bygget opp flere fra bunnen av, så dette får jeg nok til selv om jeg aldri har skrudd diesel med common rail, med mindre det kreves mye merkespesifikt verktøy (kan noe i så fall lages selv?). Noen som har gjort dette før og har noen tips å komme med, om det er noen C-momenter det er greit å vite om på forhånd?

Hvor kjøper folket deler? Foruten toppakninga, hva kreves av deler?

Skal toppboltene byttes på disse?

Dieselrørene må vel byttes?

Andre ting?

Redigert av Ingvarjg (see edit history)

Norpart ja, takk for tipset! Cylmo skaffer det aller meste, men ikke nødvendigvis så billig bestandig. Men de er kjekke å ha når man trenger ting kjapt.

Toppen hiver jeg inn til Autotrim. Tore tar alle toppene mine, planer, sliper ventiler og freser seter.

Får skaffe en henger så jeg kan få båten inn på gårdsplassen, mye enklere å skru når jeg har alt av verktøy innen rekkevidde.

Noen som vet om boltene må byttes?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...