Jump to content

seiltøy som tåler kulde og vann

BØstrøm

Recommended Posts

Bruker båten endel, også sent høst, tidlig vår, og om vinteren, og trives med det. Imidlertid har jeg ikke funnet perfekt bekledning. Hva skotøy angår er jeg endt opp med isfiskestøvler, som funker bra noen timer, men blir fuktige inni pga svette, og dette greier de ikke å puste ut. Jeg har både todelt seildress, og en hel en, men dette blir fuktig etter flere timer i regn eller sjøsprøyt. Det beste jeg har kommet opp med hittil er gammeldags 2 delt oljehyre + sydvest. Dette er også langt det billigste. Av hansker har jeg flere par, da de tykkeste er lite bevegelige i forhold til tauverkshåndtering mm. Trer på tykke votter utenpå, som er lette å få av i en fart. Når innerhandskene blir våte byttes de, og dette funker tilfredstillende. Problemet med oljehyren er at man trenger flere lag tøy under, med ull innerst som puster. Toalettbesøk i sjøgang og 30graders krenging blir da en utfordring. Har opplevd å tynt rope etter saks fra toalettet, da det rett og slett ble for sent og innviklet. Det er forsåvidt ikke noe problem å kle seg for å sitte stille, uansett vær. Problemet er at man innimellom må bevege seg. Da må man være i noen grad bevegelig, samt bli kvitt svetten.

Kanskje finnes det noen andre med erfaringer? Hva bruker fiskerene fra innerst til ytterst?

På bena føttene bruker jeg HH HellyWelly, synes de er fantastisk gode.

På kroppen bruker jeg seiltøy fra Seatronic: XM Ocean. Synes de funger greit, men det blir litt tett med mye bevegelse. Ønsker meg et skikkelig Mustosett men foreløpig har jeg ikke tatt meg råd til det. På hodet bruker jeg hetten til jakken, men en sydvest med ull-lue under er ofte det beste.

Det største problemet synes jeg er hendene. Jeg ønsker meg noe som er vantett og foret men ikke for klumpete og lett og ta av og på (og som henger på så man ikke mister dem). Det beste jeg har funnet er s.k. fisker-hansker: kraftige gummihansker med for, men de er heller ikke ideelle.

Når har jeg båten i varmere farvann, men hjemme har jeg erfart at full offshore-bekledning blir vel varmt og tungvint under normale forhold på denne årstiden.. Jeg har en såkalt "Ålesundsfrakk", en lang frakk fra ålesund oljeklær eller annen farbrikk. Den er en solid oljefakk m/hette og så sdi at den går over vanlige korte støvler. Ligner på trålergastdresser. Under har jeg klær etter behag og behov. Fungerer veldig bra.

"Hva bruker fiskerene fra innerst til ytterst?"

Tror de bruker det samme som du (og jeg) bruker.

Ull innerst og vanlig oljehyre ytterst. Men man blir våt under oljetrøya i vind og drev så flere skift er nødvendig.

Og de jeg snakker med sier at de til nå ikke har funnet noe som er bra, ref det Fargo Lillehamme skriver.

Kona har dyre seilklær til sikkert 10-20 ganger prisen av mine oransje.

Kunne aldri tenkt å bytte til noe så dårlig selv om mine nok ikke er korrekte iht "seilermenigheten" bekledning. :smiley:

Har sett på TV at islandske fiskere bruker oljetrøye uten knepping som tas på som en genser.

Antar man blir mindre våt med slike, men det driver nok inn under hetta på disse også.

Ang ytterhansker/votter.

Har erfart at plastmaterial er mye kaldere enn gummi.

Vil tro dette også gjelder for støvler.

Og kalde føtter er mitt problem.

Har ikke funnet støvler som har gummi helt opp og som også er varme.

Bruker størrelse 47, ullsåler og 2 par ullsokker når det blir kalt, 42 til vanlig.

Men føttene blir istapper uansett.

Helly Welly er neopren. Som sagt er jeg veldig fornøyd med dem.

En av de store ulempene med vanlig oljehyre er at de er åpene i ermene, En god seilejakke har mansjetter. Så fort du skal gjøre noe der du må løfte litt på armene (f.eks. dra i et tau over hodet ditt) renner vannet nedover armen på innsiden - med mindre du her en som før nevnt mansjett.

Når vi seilte over Nord-Atlanteren var det et triks som slo allverdens dyre og fantasifulle fottøy. HELT innerst på bena en plastpose :yesnod: Deretter så mange lag/tykkelser med sokker som du trenger og skikkelige gummistøvler ytterst. Plastposen gjør at sokkene ikke blir svette, og er det noe som er helt sikkert er det at sokker blir enten svette fra innsiden eller våte fra utsiden uansett hva man har på beina hvis man seiler over litt tid i kaldt og guffent vær. Plastpose hindrer det første og gummistøvlene det andre. Så får man heller la potene få lufte seg litt på frivakta.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Fælt som dere fryser ? Har selv vært fisker både hjemme (Lofoten) og på tråler i Nordishavet og gode gummistøvler med ullsokker holder da lenge. Kan ikke huske jeg frøs. Når en ref. til islandske fisker så bruktes akkurat samme utstyret på de gamle sidetrålerne her hjemme. Når er noen av båten flytende fabrikker og en jobber mest "innadørs".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Vis emner ut fra nøkkelord:

Utvalgte emner:
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Status på svenskekysten
     Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?
     Youtube, båtrelaterte filmer

• Statistikk

• Antall medlemmer
      102959
  • Create New...