Jump to content

Vinterkonservering av 10hk sabb.


bjørnarl

Recommended Posts

Tapper du av alt sjøvannet er det ikke noe som kan fryse.

Ligger båten på sjøen er det fornuftig å pakke motoren inn i en gammel dyne ell, dette for å få beholde litt varme som kommer opp fra sjøen. Høres kansje kleint ut men sjøen er varmere enn lufta.

Det er toppen du skal være redd for disse vet jeg har sprukket etter frostskader (og salting i kjølekanaler)

Jeg er usikker om du får tappet ut av kjølevannspumpa, men prøv å tørne på motoren etter den er nedtappet.

Link to post

Hei, jeg har ferskvannskjølt, så der kan jeg ikke si så mye, men jeg tror det er slik at du ikke bare kan tappe av via kranene på blokka, for da vil det enda stå vann i nederste del av blokka - er jeg fortalt.

Det jeg også gjør om høsten er å skifte olje på motor og girkasse. På både motor og girkasse. Vær nøye med oljemengde: 1, 2 ltr på motor, 0e,6 ltr på girkassa. Du kjører først motoren varm, så suger du ut olje gjennom pluggen ned til sumpen - pumpe kjøpte jeg på BT - og når du har fått det tomt, så fyller du en liter diesel i sumpen og kjører motoren ca ett minutt. Når du nå har fått ut dieselen kan du tørke inni sumpen med ei fille, og finne magneten som ligger der og sjekke at det ikke er noe jernspon på den.

Så fyller du på ny olje og skrur tett igjen.

Dieselfilteret skifter jeg av og til om høsten og av og til om våren: ble fortalt at det er samme filter som satt på gamle Scaniabusser, og da tåler det glatt to år i båt som blir hobbybrukt. .

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...