bjørnarl Startet 30.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2012 Hvordan vinterkonserverer dere sabben? Har en sjøvanns kjølt 10hk sabb som jeg skulle fyllt noe frostvæske på i vinter. Tapper dere bare av sjøvannet ved sjøvanns pumpa for så å fylle frost værske i toppen på motoren? Hvordan ser jeg at motoren er full? Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 Tapper du av alt sjøvannet er det ikke noe som kan fryse. Ligger båten på sjøen er det fornuftig å pakke motoren inn i en gammel dyne ell, dette for å få beholde litt varme som kommer opp fra sjøen. Høres kansje kleint ut men sjøen er varmere enn lufta. Det er toppen du skal være redd for disse vet jeg har sprukket etter frostskader (og salting i kjølekanaler) Jeg er usikker om du får tappet ut av kjølevannspumpa, men prøv å tørne på motoren etter den er nedtappet. Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 åpne tappekranen på kjølevannspumpen og tørn motoren noen runder, skru ut "sigarettpluggen" pump inn litt olje på stempelet så har motoren det bra gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 Hei, jeg har ferskvannskjølt, så der kan jeg ikke si så mye, men jeg tror det er slik at du ikke bare kan tappe av via kranene på blokka, for da vil det enda stå vann i nederste del av blokka - er jeg fortalt. Det jeg også gjør om høsten er å skifte olje på motor og girkasse. På både motor og girkasse. Vær nøye med oljemengde: 1, 2 ltr på motor, 0e,6 ltr på girkassa. Du kjører først motoren varm, så suger du ut olje gjennom pluggen ned til sumpen - pumpe kjøpte jeg på BT - og når du har fått det tomt, så fyller du en liter diesel i sumpen og kjører motoren ca ett minutt. Når du nå har fått ut dieselen kan du tørke inni sumpen med ei fille, og finne magneten som ligger der og sjekke at det ikke er noe jernspon på den. Så fyller du på ny olje og skrur tett igjen. Dieselfilteret skifter jeg av og til om høsten og av og til om våren: ble fortalt at det er samme filter som satt på gamle Scaniabusser, og da tåler det glatt to år i båt som blir hobbybrukt. . Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Når du alikevel befinner deg i veivhuset, sjekk på den ene veivskinka: Der er det ett spor til noe sabb kaller en "kartpakning". Ett papirstykke som skal fungere som oljefilter, bytt denne med det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.