jensemann2 Startet 30.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2012 Jeg satte opp båten igår, og prøvde å bytte ut trimoljen da den var gul (så ut som eggelikør) Løsnet slangene lengst frem på begge sylindrene( mot transom) og kjørte "up" til oljetanken var tom. Så koblet jeg til slangene igjen, fylte Ca 1/2 liter ny motorolje, trimmet drevet helt opp. Deretter løsnet jeg de samme slangene igjen, og drevet sank helt ned av seg selv mens gul olje sprutet ut. Så kjørte jeg tom tanken igjen. Da gikk det nesten en liter ny olje i tanken. Koblet til alt igjen og kjørte drevet opp og ned 2-3 ganger. Da ble oljen akkurat like gul igjen! Spørsmålet er om dette kommer til å fryse istykker i vinter? Tenkte jeg skulle utsette skikkelig flushing til våren... Kan da ikke være så mye vann igjen i oljen nå? Noen som vet hvor mye olje som går i systemet? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 (redigert) Det er umulig å svare på om det vil fryse eller ikke, men dersom det er vann i oljen er faren i aller høyeste grad til stede. Det skal vel normalt hydraulikkolje på trimsystemet, mer spesifikt hvis ikke jeg husker feil Quicksilver Power trim and Steering fluid, og ikke motorolje ? Det skal jo luftes og styr dette systemet, og dersom det er lufteskrue på pumpen skal den vel to runder ut, hvis ikke skal bare lokket være av, men det viktigste for deg må vel være å få ut alt vann, og jeg ville heller brukt noen tiere på motorolje fra Biltema enn å la det stå med vann i over vinteren, og vært sikker på at alt vann var ute, så kan du heller fylle riktig olje og lufte systemet skikkelig til våren. Er usikker på hvor mye olje som går på, og det kan nok variere litt også, men at det går noen liter i sylindre, slanger og beholder er det nok ikke tvil om. Redigert 30.Oktober.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 mitt alpha one gen 1 trim skal ha 10w-40 mineral Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 Nei, ditt Alpha One gen 1 skal ha Quicksilver Power trim and Steering fluid, men det spiller ingen rolle om du bruker motorolje så lenge du ikke blander de ettersom det virker like fint med hydraulikkolje (og da mener jeg ikke automatgirolje), motorolje eller whatever. Quicksilver sin er vel 30 vekts, men 10W-40 går like fint. Nå har jeg ikke sett i manualen, og både Volvo og Merc har vel sagt at motorolje får finfint dersom Quicksilver Power trim and Steering fluid ikke er tilgjengelig, men i min MerCruiser liste står MR, R, Alpha One, Alpha One SS, Alpha One gen II alle med Quicksilver Power trim and Steering fluid som riktig olje for trimsystemet. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 (redigert) i boka mi står automotiv oil 10w-40 så det så. hehe. men rettelse for jeg har de korte sylinderne å det er nok pre alpha Redigert 30.Oktober.2012 av FM 8-12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 30.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 Et annet spørsmål: jeg kjørte først ferskvann på "øreklokkene" og deretter tappet jeg ned manifoldene og blokken på begge sider, og staket med en streng til det ikke kom mer vann. Så tok jeg ut termostaten og satte termostathuset på plass igjen og kjørte inn 50% utblandet frostvæske til det sprutet frostvæske av eksosen. Det jeg ikke gjorde var å sjekke dreneringshullene i nedre del av drevet. Vil det kunne være vann igjen i drevet, eller vil det være byttet ut med frostvæske nå? Har båten lagret langt unna der jeg bor, og nå er det 5-6 minusgrader der.. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 men hvorfor er det slik at opp til en eller gang på 80taller var premium gearlube ok, men brått ble det: annbefaler kun high performance gearlube? Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 forstår ikke helt spm men konsentrert frostveske fryser Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 30.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 Det er ikke konsentrert frostvæske jeg har brukt, det er 50%. Spørsmålet var vel egentlig om alt vann renner ut av drevet så lenge det står helt nedtiltet og dreneringshullene er åpne? Båten står på en slip der det ved ekstremt høyvann/springflo kan komme sjøvann et stykke opp på drevet. Jeg har hørt mye om at drevet ikke skal stå opptiltet under lagring, og valgte derfor å ha det nedtiltet. Kan det fryse istykker hvis det kommer sjøvann opp til drevet en sjelden gang, eller renner alt vann rett ut igjen? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 Det skal ikke være vann igjen i drevet dersom det står tiltet ned og ikke noe av en eller annen grunn er tett, noe som er sjeldent. Grunnen til at man gikk over til å anbefale en annen olje for drevet var nok at verden gikk forover, og nyere og bedre produkter kom på markedet, samtidig som HP oljen er dyrere og tåler mer vanninntrengning, utover det er det vel omtrent samme oljen som all annen olje. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 renner ut igjen Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 1.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2012 Lurte på en ting til: når jeg kjørte gjennom kjølevæske kom det vann ut av hullene under gimbal housing, men ikke ut av propellen. Helt til slutt kom det litt ut av propellen også. Er det normalt? Skal det komme vann ut begge steder? (Sjekket belgene og de var hele) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.