Austhavet Startet 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2012 Skulle laga eit vinsj arrangement får å ta min 25 fot Scand Classic inn i naustet. Vekt ca 2.6 tonn. Det var forholdsvis bratt opp frå sjøen til naustet. Prøvde å finne vinsj, men det eg kom over av 230V vinsjar var helst litt for små. Dei var også forholdsvis dyre. Ca 3000 kr for vinsj med 600 kg trekkraft. Syns 600 kg var litt lite, sjølv om det gjev 1200 kg på 2 partar. Fant også ein på 1000kg trekkraft, men den kosta 25000 kr. Det som er masseprodusert har ein tendens til å vera billigare. Begynte derfor å snuse på 12V vinsjar til ATV og bil. Landa tilslutt på ein 3.6 tonn vinsj til 1900 kr inkl frakt. Forbruk frå 80 til 400 Amp. For å drive denne kjøpte eg eit 12V, 95Ah batteri med 780CCA. (Cold Climate Ampere- batteri som kan gje mykje strøm over lengre tid). Batteriet kan eg bruka som start batteri i båten i sommarsesongen. I tillegg kjøpte eg ein boost lader med 300A starthjelp. Ønska ikkje å gå tom for straum halveis i jobben. Batteri og boost lader blei kobla i parallell til vinsjen. Det var suksess. Vinsjen drog båten opp. Ingenting lukta svidd eller var varmt på batteri/ lader sida. Har no eit arrangement som også kan handtere ein større båt i framtida. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 (redigert) Bruker samme opplegget for å trekke båt på opplagsvogn inn i garasjen. Eneste forskjell er at jeg har boltet fast vinsjen på gulvet. I tillegg har jeg klippet ledningen til "fjernkontrollen" og skjøtet den med vanlig 230V støpsel og uttak. (Som på skjøteledning.) Bruker alle tre lederne i ledningen. Kan da koble vanlig skjøteledning i mellom og får plutselig 25m ledning på fjernkontrollen. (Må sjekke sammenkoblingen og snu pluggen i en av skjøtene dersom inn og ut bytter plass på fjernkontrollen). Har fungert upåklagelig i 8 år! Redigert 30.Oktober.2012 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bearded Beast Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 (redigert) Japp har akkurat samme oppsettet dog ørlite kraftigere vinsj. Montert i stålrammen til det 'antikke' opptrekket med sveiv. Brukte et vanlig fritidsbatteri på 72Ah og ingen lader. Var ikkje noe problem what so ever mht strømkapasiteten. Kjøpte også fjernkontroll på eBay som fungerer som ei kule. Einaste eg synes det går kansje litt fort, er ikkje støpt bedding- bare stein og grus så blir vel å finne en trinse av noe slag. Har ikkje funnet noe overkommelig enda men det er lenge til neste vinter så.. Redigert 30.Oktober.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Kjempesmart Bare litt tips om innfesting. om du har brukt 10mm ekspansjonsbolter så har de, i betong c20, en uttrekkskraft på ca 800kg stk. I forskjalingsblokker og dårligere betong kan du komme ned i 350kg stk. Då må bolten være min 50m effektiv feste. Dvs det som er inni betongen etter du har trekt til med 30Nm. Så 4 bolter holder 1400kg. Altså kan du risikere at winsjen er sterkere en festet med så kraftig winsj Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 (redigert) Jeg tenkte samme tanken. Kjedelig å dra ut en del av leca muren liksom... Kjekt opplegg Redigert 30.Oktober.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Austhavet Svart 31.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 (redigert) Har brukt gjennomgåande 12mm boltar. I forskalingsblokkene ligg det armering og blokkene er fylt med sement. Har tenkt på dette med utriving og kolaps av mur. Ønska ikkje noko uhell, og meiner det er eit sterkt og trygt arranement. Syns også vinsjen går litt raskt med tom vogn. Men med båten utav vatn og opp mot naustet er belastningen så stor at farten er passe. Redigert 31.Oktober.2012 av Austhavet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
-morten- Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Hei jeg har opptrekkswinsj i naustet, Vi har bratt opptrekk så vi har en diger el motor koblet til et sikkelig spill med nedgiring. vi bruker blokker og dem er koblet til øyebolter som er støpt inn i bakveggen. armert betong med gjennomgående øyebolter på ca 25-30 mm. Må si jeg er skeptisk til infestninga di med kun 4 M12. jeg kjenner til den type mur og heldigvis er den mye sterkere enn leca! Jeg ville brukt doblingsplater på både bakside og forside med hullmønsteret til boltene dine, for å fordelt utover kreftene så du ikke risikerer å rive boltene ut. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bøljan Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Hva om wire,vinsj eller innfesting ryker! Har du noen form for autostopp av vogna? eller ender det opp med et kjempeplask... Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Eg leter etter løsning, men vil ha 230v. Tenkte å kunne trekke opp båter opptil 10tonn. Har ca 16 grader vinkel på skrå i front av der nye naustet blir bygget. Byggestart våren 2013. Har til i dag ikkje funnet løsning som ikkje koster langt over det eg synes er fornuftig. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 man kan få til rimeligeløsninger om man kjenner f.eks en elektriker eller noen som driver med sånt. Hyttenaboen vår jobber i ABB så han skaffa en elektromotor som han bygde om fra 480 til 230, vi festa den mot et gammelt spill med voldsomt girutveksling.. vet ikke hvor mange tonn den kan trekke, men de winsjene fra biltema og sånn blir puslete i forhold. Selv har jeg ATV med brøyteskjær og det utstyret som kommer fra merket Warn er veldig dyrt i forhold til Biltema og sånnt.. Warn er det som stort sett brukes til 4X4 biler og ATV. Om man skal kjøpe nytt spessialtipasset utstyr som tar 10 tonn ser jeg for meg priser i 50-100000 klassen i hvertfal! ikke bare trenger du utstyr, men fundamenter og rails må jo også være dimensjonert riktig. Det er vel billigst å kjøpe en brukt hydraulisk vinsj da kan jeg tenke meg Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Dinamo Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Eg leter etter løsning, men vil ha 230v. Tenkte å kunne trekke opp båter opptil 10tonn. Har ca 16 grader vinkel på skrå i front av der nye naustet blir bygget. Byggestart våren 2013. Har til i dag ikkje funnet løsning som ikkje koster langt over det eg synes er fornuftig. skhauge, kan noko slikt vera ei løysing - med elektromotor på pumpa, då http://www.delebanke...x.php?a=2&b=203 Magne Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Har du noen form for autostopp av vogna? eller ender det opp med et kjempeplask... Min vogn går på gummihjul. Har festet en4x4" som dras 5 cm bak det faste hjulparet når voknen trekkes inn. Ryker noe ved opptrekk så stopper det mot treverket etter 5 cm. Litt mer håndtering når det skal ut, da må "tømmerstokken" dras i forveien for hånd. Opplagsvogn fra Svela Marine: Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Austhavet Svart 2.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2012 Min vogn går på gummihjul. Har festet en4x4" som dras 5 cm bak det faste hjulparet når voknen trekkes inn. Har ingen auto stopp om noke ryker. Kan vera ein god ide med ein bjelke på slep. Men har såpass bratt (ca 20 grader) og ujevn bakke at eg ikkje tørr bruka ein sånn patent. Om kun det eine hjulet får feste, kan vel vogna skli på tverke? Då kan båten velte? No går det rett på sjøen, men det er noko båten takler. Sitér dette innlegget Link to post
koja Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Jeg har en ca 17 fot båt (Bella) som veier ca 750 kg med motor. Denne har jeg brukt håndsveiv på. Har kjøpt en elwinch model LDW3000-A som trekker 1360 kg hos Clas Ohlson. Helning i naustet er ca 10 %. Jeg tenkte å bruke festet for håndvinsjen for den nye elvinsjen. Det er laget av en snekker i tre og virket OK med håndvinsjen. Det er bare 2 hull for å feste elvinsjen til treverket. Høres dette greit ut? Hvor kraftig batteri må jeg kjøpe til denne vinsjen? Ellers noen tips? koja Haugesund Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 For å trekke 750kg opp 10% trenger du ca 120kg trekkraft. Men så kommer vogn i tillegg? Friksjon kommer iallefall i tillegg. Så er ikkje allverden innfesting du trenger. Er ikkje rare batteriet du trenger heller. Kjøp et billig batteri og en lader så klarer du deg. Eg drog opp min 31fot med vanlig bilbatteri, men da merket en godt effekten avtok. Nå er det 220V vinsj hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 (redigert) koja skrev for 5 timer siden: Jeg har en ca 17 fot båt (Bella) som veier ca 750 kg med motor. Denne har jeg brukt håndsveiv på. Har kjøpt en elwinch model LDW3000-A som trekker 1360 kg hos Clas Ohlson. Helning i naustet er ca 10 %. Jeg tenkte å bruke festet for håndvinsjen for den nye elvinsjen. Det er laget av en snekker i tre og virket OK med håndvinsjen. Det er bare 2 hull for å feste elvinsjen til treverket. Høres dette greit ut? Hvor kraftig batteri må jeg kjøpe til denne vinsjen? Ellers noen tips? koja Haugesund Bruk også blokk/taljer/fiolin, 3 runder i hver ende vil vel hjelpe masse. Hvis du har to doble blokker, så må du vel trekke ~4 ganger lengde med 1/4 kraft. (Noen som kan regne ut?) Redigert 6.August.2018 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Hvor kjøpte du denne vinsjen? Har slipp med to sveiver idag, men ønsker en vinsj som tar jobben. Slippen antar jeg veier rundt 1 tonn, og % helling er jeg usikker på, men jeg har båten min på 1200 kg på den nå. Noen som vet om vinsj som også vil takle trekking av båter på 2-3 tonn + vogna? Sitér dette innlegget Link to post
koja Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Denne vinsjen kjøpte jeg for ca 5 år siden. Er det noe med den du ikke liker, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 KarmaZ skrev 55 minutter siden: Noen som vet om vinsj som også vil takle trekking av båter på 2-3 tonn + vogna? Biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/mc/atv/elvinsj-12-v-2000019549 Litt googling viser at den har trekkraft på 9000 lb / 4082kg. Gitt at dette er samm: https://cnrunva.en.made-in-china.com/product/koUQSghrYsRY/China-Runva-Electric-Winch-ATV-Winch-EWG9000-.html Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.