jkba Startet 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 31.Oktober.2012 Hei. Jeg har anskaffet en båt med 2x Mercedes-Benz OM403 AV ombord. Vet du om informasjon til akkurat denne type motor? Hvem har service på slike motorer i Sør-Norge? Fuelforbruk ved ulik last og RPM- kurver og annet. Alt er av interesse. Vennlig hilsen Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Det er nok ikke den vanligste båtmotoren men bertel o steen på karihaugen har nok peiling, ellers må du kjenne noen som skrur på tanks...... Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Prøv en IM til toroa her på forumet. Han jobbet tidligere på marineavdelingen til B.O.Steen, og er oppriktig glad i Mercedes marinemotorer. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Toroa Svart 2.November.2012 Link til dette innlegget Svart 2.November.2012 På 80tallet var OM 400 serien en helt vanlig fremdriftsmotor langs norskekysten og som hjelpemotor på trålere og supplybåter. Jeg har aldri hørt om varianten AV før, men om vi snur til VA, så var det en multifuelvariant som ble brukt i armerte kjøretøy. Den er dog ikke så vanlig å finne i marinisert versjon. Jeg har ingen kurver på VA varianten, bare for de "vanlige" OM 40x A / LA (turbo og turbo / ladeluftkjølt). 400 serien besto av 4 V motorer og en rekkemotor. V6/8/10/12, og en R6. OM 401 = V6, OM 402 = V8 osv og R6 het OM 407, og fantes i en OM 407h versjon som var liggende. Og jeg må nok innrømme at jeg har en softspot for om 400 og 420 serien... :) OM 403 var den første i 400 serien som kom på markedet i 1969, og ga da rundt 320 hk ved 2500 rpm, med et dreiemoent på 1010 Nm. VA varianten tror jeg var 388 Hk på 2500 rpm. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
jkba Svart 5.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Hei, og takk for svar. Et riktig gidt nytt år til alle. Til toroa: Båten ligger i Brevik, rett ved det gamle rådhuset der. Kan du eller noen du går god for ta en tur og sjekke ut motorene i vinter/vår? Vi blir nok enig om tid, midler og annet hvis det er interessant. Det meste ser greit for et utrenet øye, men fagfolk er best. Vi oppgraderer nå de fleste systemer ombord. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Godt nyttår, Jeg skal pakke en verktøykiste en dag og komme forbi jeg. Det er jo disse motorene jeg er "ekspert" på. :) Jeg tar en IM med deg om detaljer. Toro Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
jkba Svart 16.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Hei Toroa. Hvis det passer deg kan du ringe meg på 46 50 95 79 eller sende epost til joe@grontoghvitt.org. Båten ligger fint innefrosset i isen i Brevik og kommer ingen vei på en god stund ennå ;) Vi har folk som kan stille opp. Utbedringer foregår nå med Eberspächer og interiørarbeid. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
jkba Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Hei Toroa. Beklager å forstyrre. Nye ting har dukket opp, og båten skal nå selges ved første anledning. Nye prosjekt gjør denne båten overflødig. Vi skal pusse den litt opp før vi selger, - men endel interiørarbeid vil bli stående igjen. Har du tid å gå over motorene før det skjer - senest juni, tenker jeg. Båten ligger fortsatt i Brevik. Jeg ønsker å få den slippet og sjekket under og over raskest mulig. Har du eller andre info om båtslipper med bra folk i området? Selv har jeg begynt å ta kontakt med Hansen & Arntzen, så langt uten hell. I håp om at en løsning kan finnes. Det hadde vært godt med en skikkelig faglig gjennomgang av motorer og slikt før salg. God vinter og vår! Mvh Sitér dette innlegget Link to post
jkba Svart 1.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2014 Hei. Godt Nytt År! Vi skal beholde båten likevel. Markedet datt ut, og andre ting slo inn. Siden sist: Toroa har vært innom Stathelle og kikket på motorene. Klar og presis kar, det der ;) Stb motor "tikker" sier han, og bb motor er treg å starte, samt synker i oljetrykk etter en tids gange. Må sees etter. Han er en opptatt mann, så jeg takker for jobben og ber enten Hansen & Arntzen eller en annen å se over dette. Litt rust på labber og slikt, men det skal vaskes, ryddes og lakkes innen sommeren. Ellers er båten i jevn oppgradering hos H&A. Vi har fått gjort det meste av grunnarbeid minus å bytte lager på propellaksling bb. Det blir til våren. Båten skal være klar til drift innen mai 2014, og brukes på Vestlandet. Et par straite spørsmål fra en amatør: 1 Begge motorer er på rundt 380 hk hver. Hva kan jeg regne med av forbruk på normal propell under ulike turtall? Jeg er klar over regnestykket med ca 200 g/hk/t og satser på å kjøre PENT, med litt turtall innimellom. Uttak av 200 hk skulle gi ca 40 liter pr motor, men hva blir farten? Er det greit å kjøre uten å gå i "halv"-plan og rundt 13-15 knop? Hvor "billig" kan man komme unna med kjøring på lave turtall? Vil det skade motorene å gå på lave turtall i mange timer? Da jeg ikke vet nok om en slik båts kjøreevner (halvplanende, med trimmeplan akter på begge sider, 2 meter dyp, 3,6 meter bred, 40 fot lang) blir det gjetting. Jeg bare spør - hvis noen har noen kurver eller utregninger blir vi glade her borte ;) 2 Hvor kan jeg få tak i en brukt autopilot til dette systemet? Skal kjøre kysten langs i noen tid framover, og ønsker et enkelt og billig men godt system. 3 Er det noen som kjenner en god skipselektriker i området Stathelle? Ønsker å få en gjennomgang av alt elektrisk ombord før vi går til Vestlandet. Hadde en ulmebrann i en liten ledning i styrehus i november 2012 - liker iikke slikt ;( Best å la fagfolk gå over hele greia. I håp om at alle har det godt i det nye året. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
M/s certina. Svart 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Hei, har du solgt båten eller har du den fortsatt?.. Har en større båt selv med 2 stk om403 v10 motorer :-) mvh peter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.