Jump to content

Cummins Mercruiser QSD 2,8l, luftfilter koster kr 1500...

Foe

Recommended Posts

Du kan kjøpe vaskbare motorsportsfilter fra K&N, pipercross m.fl. De vasker du i zalovann ved behov og sprayer med filterolje, brukes på crossere med to og fire hjul på grusbaner og sølehøl. Mye bedre filtrering, mindre luftmotstand og billigere. Ugunstig på bilmotorer med luftmassemåler men det har jeg ikke sett i båt.

Guest Kaptein Fredrik

Takk for innspill. Tror jeg venter med å kjøpe. Får sjekke det litt i helga. Kanskje vask eller litt trykkluft ordner saken. Håper ikke innmaten er papir. Papirfilter bør jo byttes ut hvis de er skitne.

På jobben pleier vi å blåse rene filtrene om de er skitne og vi ikke har riktige filtre inne for øyeblikket. Funker bra det.

Jeg bruker enten K&N filter eller K&N innsatsfilter i bilene mine ihvertfal. Insatsfilter finnes stort sett til alle motorer som passer den originale luftfilterboksen. det er veldig enkelt og billig når man bare renser dem med renseveske og setter dem inn igjen med filterolje.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Oppgaven til luftfilter i båt er vel kanskje ikke i første omgang å fange opp støv, men å dempe støy. I tillegg har det en sikkerhetsfunksjon ved at det forhindrer at personer i vanvare kan blokkere luftinnsuget med hånden eller annet. En dieselmotor lar seg ikke kvele.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Papirfilter bør jo byttes ut hvis de er skitne.

For ganske lenge siden når jeg var ung og lutfattig vasket jeg faktisk såkalt papir luftfilter i vaskemaskinen på 60 grader ved flere anledninger. Gikk kjempefint. Sparte sikker flere hundrelapper :yesnod:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Litt morro med det siste klippet ditt fra Youtube.

Jeg fant en annen variant av det og jeg tror vel ganske sikkert det er BP-medlemet SveinHa som er "Bamsen" som sørger for at motoren, en RAP 24 hk semidiesel,

ikke tar seg en luftetur på egen hånd:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

At ein dieselmotorer ikke lar seg kvele er vel delvis tull. Eg husker tydelig ein gang eg var offshore, og slik kveling skulle testast (galskap egentlig). Det var ein nødgenerator, V16 motor, som gjekk med sine 1800 o/m og bortimot full last, då luftinntaket vart stengd tvert. Før den motoren stoppa heilt, sleit den laus - eg trur det var 4 - krysspinnar, den raserte ventilane i nokre toppar, og slo ein veivstake ut gjennom sida. Den blei skrota direkte etter dette,

Magne

Jo, motoren stopper vel etterhvert hvis man blokkerer insuget med ei treplate el. Jeg vil på det sterkeste fraråde å prøve å stoppe den med å legge handa over. Har du et luftfilter vil du forhindre at slike ulykker inntreffer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...