eysteind Startet 14.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2005 (redigert) Hei! Har leset mye positivt om carlingswitch brytere, men har etterhvert funnet ut at det finner mer en type. Bl.a 1- og 2-polet og med og uten sikring? Har planer om å innstalere slike i min båt. Men hvor kjøper eg disse billigst? Trenger ca. 15-20 stk. så eg regner med det blir penger å spare ved å kjøpe de billigste.... Hvem selger forresten disse med innbygde sikringer? Blir dette mye dyrere eller lønner det seg å kjøpe disse framfor å kjøpe sikringer i tillegg? Maritim selger enkel av-på for 94,- + 15%rabatt = 70kr. Finnes det billigere carlingswitch alternativ? Redigert 14.Februar.2005 av eysteind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 14.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2005 Hva er en carlingswich bryter? Dette er et navn jeg aldri har hørt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Gerhard Svart 14.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2005 (redigert) Hva er en carlingswich bryter? Dette er et navn jeg aldri har hørt. <{POST_SNAPBACK}> Carling Technologies brytere. http://www.carlingtech.com/Maritim's side med carlingswitch En bryterserie som leveres i diverse utførelser, av/på, på/på, På/av/på, osv fjærbelasetet eller ikke. Løse deksler med symbol for båtbruk: lanterne, pumpe, vifte osv. Kan settes sammen som et byggesett. Ganske dyre, men god kvalitet. (Har jeg inntrykk av) Gerhard Redigert 14.Februar.2005 av Gerhard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 14.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2005 Du kan jo prøve .: Holst & Fleischer AS, holder til i Oslo, tlf.: 22066350, dette er den Norske forhandleren av Carlingswtch. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
eysteind Svart 14.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2005 Beklager riktig namn er carlingswitch bryter. Dette er en helt vanlig bryter, men som er kjent for å ha høy kvalitet. Blir brukt i veldig mange båter! Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 14.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2005 (redigert) Redigert bort! La inn samme bilde som eysteind! Redigert 14.Februar.2005 av Skvulpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 14.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2005 Mine - med automatsikring - kjøpte jeg hos http://www.svb.de Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 14.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2005 hei og takker for svar! Andreas: Ser dine brytere med sikring ut slik som de på bilde lengre oppe? Husker du hvor mye sånn cirka du betalte for bryterene ferdig i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 14.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2005 (redigert) hei og takker for svar! Andreas: Ser dine brytere med sikring ut slik som de på bilde lengre oppe? Husker du hvor mye sånn cirka du betalte for bryterene ferdig i Norge? <{POST_SNAPBACK}> Jeg har disse - CARLINGTECH - Rocker Circuit Breakers - litt ned på siden.Prisen husker jeg ikke helt sikker - men det var ingen biltema-priser. Forøvrig står det jo der - 16 Euro. Og 2 stykker fra gruppen under bruker jeg som hovedbryter - med påhensmotor har jeg startstrøm på under 100A, så det holder. Redigert 14.Februar.2005 av Andreas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 15.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2005 Du kan jo prøve .: Holst & Fleischer AS, holder til i Oslo, tlf.: 22066350, dette er den Norske forhandleren av Carlingswtch. <{POST_SNAPBACK}> Har nå vert i kontakt med disse, men de solgte ikke til privatpersoner. De mente at Maritim var kunstigst på disse, og da blir det nok der eg kommer til å kjøpe de... Bare synd det ikke finst en bryter med av-på-på-på. Skulle gjerne hatt dette til vindusviskerene... Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 15.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2005 Har nå vert i kontakt med disse, men de solgte ikke til privatpersoner. De mente at Maritim var kunstigst på disse, og da blir det nok der eg kommer til å kjøpe de... Bare synd det ikke finst en bryter med av-på-på-på. Skulle gjerne hatt dette til vindusviskerene... <{POST_SNAPBACK}> Ja, var redd for det, kjenner du ikke noen som kan ta det igjenom jobben e.l., det blir halve prisen. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Petter-B Svart 15.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2005 Hei! Har leset mye positivt om carlingswitch brytere, men har etterhvert funnet ut at det finner mer en type. Bl.a 1- og 2-polet og med og uten sikring? Hvem selger forresten disse med innbygde sikringer? Blir dette mye dyrere eller lønner det seg å kjøpe disse framfor å kjøpe sikringer i tillegg? Maritim selger enkel av-på for 94,- + 15%rabatt = 70kr. Finnes det billigere carlingswitch alternativ? <{POST_SNAPBACK}> Jeg har skrevet litt om dette i et tidligere innlegg, Carlingswitch brukes på de fleste nye båter i dag, de er enkle å installere og fungerer perfekt. Maritim har en ganske god pris, kjøpte selv ca 20 stk som jeg monterte i Carling sine rammer , i en teakplate. Etter tre strøk med Epifanislakk ble det lekkert. Fordelen med carlingswitch er jo at det er lys i bryterne og så er det en mengde varianter å velge mellom. Når det gjelder sikringer i bryteren, er jeg ikke tilhenger av dette. Da må du jo opp med bryterpanelet hver gang en sikring går, er det særlig praktisk da? Har selv montert sikringene på en DIN skinne bak en liten dør. Er jeg i tvil om det er gått en er det veldig enkelt å åpne for å se. Det finnes mange billige løsninger der du kan bruke standard flate bilsikringer, enkelt og greit. Mitt råd: tenk på at dette skal vare i mange år. Da tror jeg kvalitet vil svare seg. Dersom du er interessert, kan bilde av sluttresultatet sendes. Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
OT-flyktning Svart 15.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2005 (redigert) Når det gjelder sikringer i bryteren, er jeg ikke tilhenger av dette. Da må du jo opp med bryterpanelet hver gang en sikring går, er det særlig praktisk da? Har selv montert sikringene på en DIN skinne bak en liten dør. Er jeg i tvil om det er gått en er det veldig enkelt å åpne for å se. Det finnes mange billige løsninger der du kan bruke standard flate bilsikringer, enkelt og greit. Mitt råd: tenk på at dette skal vare i mange år. Da tror jeg kvalitet vil svare seg. Dersom du er interessert, kan bilde av sluttresultatet sendes. <{POST_SNAPBACK}> Her har du nok misforstått en smule: At det er en bryter/sikringskombinasjon betyr bare at bryteren går av seg selv til AV når 'sikringen går'. Forøvrig dersom du leser på den linken som jeg oppga lenger oppe, så går den til AV (internt) selv om du skulle holde den i PÅ-posisjon med fingern. Forøvrig synes jeg at fordelen med kombinasjonen er i første rekke at du har færre kontakter som kan få irr. Redigert 15.Februar.2005 av Andreas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 15.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2005 forstår at det kan være forvirrende med/uten sikring. Selv om Andreas ovenfor poengterer dette ganske bastant så er det rom for misforståelser. F. eks WEMA har brytere med sikringer innebygd. Da snakker vi om vanlige glass-sikringer. Sitér dette innlegget Oso Link to post
OT-flyktning Svart 15.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2005 (redigert) forstår at det kan være forvirrende med/uten sikring. Selv om Andreas ovenfor poengterer dette ganske bastant så er det rom for misforståelser. F. eks WEMA har brytere med sikringer innebygd. Da snakker vi om vanlige glass-sikringer. <{POST_SNAPBACK}> Ok, men da snakker vi om en annen verden. Tror det var Vetus vor ca 20 år siden som var først ute i båtsammenheng med kombinasjonen - langt over 200 198x-kroner per enhet i sin tid. Å kalle en bryter med innebygget holder til en glasssikring som en bryter/sikringskombinasjon..... Jo, hvorfor ikke? Da gjelder det å passe på hva som ligger bak. Redigert 15.Februar.2005 av Andreas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 16.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2005 Bare synd det ikke finst en bryter med av-på-på-på. Skulle gjerne hatt dette til vindusviskerene...Har du sjekket Hella sine brytere? Utvalg, priser? Vet ikke om de har slik type til vindusvisker som du nevner, men Hella er i alle fall velrennomert, tysk kvalitet, og har et kjempestort utvalg ulike brytere. Designet på bryterne minner til forveksling om Carlingswitch, men jeg synes Hella virker mer solid, litt større, kraftigere. Aner ikke hvilke båtforretninger som fører Hella, jeg får mine levert fra Skibsplast. Hella-bryter, detaljbilde: Hella-brytere helt til høyre og helt til venstre på mitt Skibsplast instrumentpanel: Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 16.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2005 takker for svar! Kommer nok til å kjøpe vanlige carlingswitch brytere uten sikring. Til Petter-B: Dette med din skinne og sikringer. Finnes det "manuelle" sikringer å monteren på disse, eller bruker du vanlige automatsikringer? Dersom du har bilde av dine brytere hadde det vert kjekt å sett hvordan du har gjort det dersom det ikke er for mye styr! E-mail: eysteind@hotmail.com Sitér dette innlegget Link to post
SagaForever Svart 14.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2006 Jeg byttet ut alle brytere i mi skute med Carling ifjor. Originale brytere var umulig å få tak i da en gikk istykker, og de resterende var også gamle og slitt. Carling er dekorative å se på, de har innebygd lys og har en robust utførelse . De var imidlertid over en cm dypere enn de originale og hele panelet måtte heves noe får å få nok plass på baksida! Kjøpte bryterne fra Maritim. Prisen? Ikke helt råbillig, men angrer ihvertfall ikke . Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 27.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2007 (redigert) Hvordan er vanligvis funksjonen til lyset i bryterne? Jeg planlegger dette: En bryter type (PÅ)-AV-PÅ styrer lyset slik at i pos AV er det mørkt i alle brytere. I posisjon PÅ lyser det i bryterne som gir strøm. Fjærbelastet PÅ er lampetest. Alle lyser. Utsnitt av skjema: 7 og 8 på bryterne er LED. 7 går til 0V (jord). Bruksanvisning i pdf fra Maritim. Kommentarer eller forslag? PS. Ser nå en feil/mangel på tegningen Redigert: Tilleggsopplysning: Skjemaet er mitt eget. Tegner i Microsoft Visio etter hvert som jeg planlegger og gjør endringer i båten. Redigert 27.Februar.2007 av EiriTo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 28.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2007 Maritim har eller hadde nettopp carling brytere på tilbud, tror faktisk prisen hos dem ikke er så galen. Har selv fullt opp med carligbrytere i båten min, de er noen år gammel og funker fint. Husk å kjøpe med deg verktøyet til å ta av og på vippeknappen, mener å huske det kostet sex kroner. En liten plast dings. Uten det vil du ganske sikkert ødelegge noe hvis du prøver å skifte knappen, been there done that. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 Hvordan er vanligvis funksjonen til lyset i bryterne? Jeg planlegger dette: En bryter type (PÅ)-AV-PÅ styrer lyset slik at i pos AV er det mørkt i alle brytere. I posisjon PÅ lyser det i bryterne som gir strøm. Fjærbelastet PÅ er lampetest. Alle lyser. Utsnitt av skjema: 7 og 8 på bryterne er LED. 7 går til 0V (jord). Bruksanvisning i pdf fra Maritim. Kommentarer eller forslag? PS. Ser nå en feil/mangel på tegningen Redigert: Tilleggsopplysning: Skjemaet er mitt eget. Tegner i Microsoft Visio etter hvert som jeg planlegger og gjør endringer i båten. Kom over dette gamle innlegget da jeg lette etter nettopp oppsett for styring av indikatorlamper/lampetest. Idéen er bra, men vil dette virke? Slik jeg ser skjemaet vil det i mulige posisjoner for bryter for bryterlys skje følgende: Bryter i pos 0 (av): Vilkårlig påslått annen bryter vil gi strøm gjennom dioden og lyse opp aktuell lampe samt alle andre gjennom lampetest-kretsen (strømmen går "baklengs) Bryter i pos 1 (PÅ1): Det vil bli lys i samtlige indikatorlys i alle brytere siden de er koplet sammen med en lampetest-krets Bryter i pos 2 (PÅ2): Samme som over, bare ikke permanent på (fjærbelasted) Må ikke skjemaet utvides med dioder mellom lampetest-krets og hver enkelt bryter for å hindre at strømmen går "baklengs", samt endre oppsett og legge til et brytende relé på negativ leder slik at følgende skjer: Bryter i pos 0 (av): indikatorlampen tennes når en bryter slåes på Bryter i pos 1 (PÅ1): Relé bryter negativ leder (leder tilkoplet punkt 7) slik at ingen indikatorlamper tennes Bryter i pos 2 (PÅ2): Alle indikatorlamper får strøm via lampetest-krets Eller tar jeg veldig feil nå? Er det noen penere måte få satt opp kontroll av indikatorlamper enn å spre rundt seg med dioder? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 passer disse til Scand 25 Classics orginale bryterpanel tro Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 Jepp! Med litt filing Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Bare synd det ikke finst en bryter med av-på-på-på. Skulle gjerne hatt dette til vindusviskerene... Jeg mener at Sleipner båtutstyr selger en slik bryter. Sjekk i katalogen dems ved vindusvisker-sidene. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Jeg har kjøpt disse bryterne hos Seatronic. Bilde fra katalogen. (De har dem ikke på nett enda) Har ikke montert dem enda men ser fint ut til at de skal passe fint i min Scand Classic med litt filing. De er litt høyere enn de originale. Hmm jeg burde snart få noe rabatter hos de gutta der Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.