Jump to content

solid presenning til vinteropplag - valgets kvaler


Framtia

Recommended Posts

Jeg kjøpte to 5*7m PVC presseninger 650g/m2 i 1980. De har jeg tekket båten med i alle disse 32 årene. I tillegg har jeg brukt dem i sommerhalvåret på bygg (midlertidig tekking av tak og materialer).

Den tunge duken ligger godt og gir få bekymringer! Men det er litt tungt å få den på.

Men det er som sagt en god forsikring som varer, gjennom storm, sol og regn!

I går la jeg de på båten , så nå har den det tørt og godt i vinter og!.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Har nettopp handlet inn nye presenninger fra West System. Det ble 270g hvit armert presenning med innsveiset tau rundt hele kanten. Har tykk, grønn 650g fra før, men de er et sant h#¤%&ete å få dratt over mønet. Vi har lagt over presenning på første båten, og det ble 1 presenning på 8x12 til 1289,-. Det gikk veldig greit med to personer.

Har igjen 1 båt som skal ha 3 stk 6x10 som koster 889,- per stykk.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte 3 stk 470 gram/m2 PVC-presenning fra Malfix. Disse er nå klippet til og sveiset sammen slik at den utgjør to deler (foran og bak masta). Sveisingen gikk veldig greit med vanlig varmluftpistol. Har satt på nye maljer, men mangler enda litt tilpasninger rundt vantene. Bilder kommer etterhvert. Morsomt og vellykket prosjekt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg leste dette emnet: https://baatplassen.n...-noen-erfaring/ og så var det bare å prøve seg frem.

 

Overlapp ca 5 cm i skjøter. Ved alle kanter har jeg lagt dobbel duk (evt brettet inn kanten og så sveiset før maljer er satt på). Litt vanskelig å få rett temperatur, og jeg har en del steder varmet litt i overkant mye for å være sikker på at det blir god vedheft. Det er også viktig å rense godt før man sveiser. Mine presenninger var innsatt med et slags glidemiddel for å hindre at den klebrer seg sammen under lagring, og den var svært vanskelig å håndtere når den ble bløt i regnet da tilpasningen skjedde. Selve sveisingen skjedde hjemme i garasjen vha varmluftpistol og tapetrulle.

 

Det å kunne sveise PVC-duk gir mange muligheter til å lage vanntette poser, trekk av ulike slag. Vurderer nå å starte med ny kalesje til tilhengeren hjemme... Men det tar jo litt tid, det må innrømmes.

 

Stemningsbilder fra verkstedet:

presenning_5.jpg

 

presenning_6.jpg

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hei,

for 10-15 år siden kjøpte jeg en tung kalesje hos seilmaker Larsen i Høllen, 40 m2, 8 x 5 meter. Den har vært prima; gode maljer og fint ribbeverk i endene for å kunne knytte ting sammen.

Mitt problem er at etter at den har ligget over mønebjelka i alle disse årene, så er den blitt litt slitt der, noen hull er det også blitt.

Seilmaker Larsen er i mellomtiden blitt Helly Hansen, og da jeg kom ut der i vår og spurte om de kunne sveise inn et nytt midtstykke fikk jeg kaldt beskjed om at de drev ikke med slikt lenger, jeg fikk kjøpe en ny.

Min erfaring er at temaet vedlikehold bør være et moment i avveiningen av hva en skal skaffe seg, og jeg synes Helly Hansen var utrolig høyrumpa.

Link to post
Share on other sites

Som lovet kommer det her noen bilder fra prosjektet. Først måtte jeg bestemme passende høyde for stativ, her er det valget mellom to onder. Høyt stativ gir mer vindfang og vekt, lavt stativ gir mindre plass på dekk og ikke minst legger det seg lettere snø om takvinkelen er lav. Hadde egentlig tenkt å kjøpe et dekkstativ, men hadde noe trelast liggende som jeg valgte å prøve først. Det angrer jeg ikke på, har aldri hatt et bedre stativ før, det står fjellstøtt. Stativet er laget av terrasebord, delt på midten. Takås laget som en T, to lengder a 4 meter rekker fra masta og helt akter.

 

presenning_4.jpg

Helt akter er det satt opp en "A", og man entrer båten gjennom denne. Gir god støtte, og er praktisk for å feste presenningen.

 

presenning_1.jpg

Her vises hvordan stativet er festet, kjøpte en del spennbånd på Biltema, og disse forankrer stativet svært godt.

 

presenning_2.jpg

Takåsen løftes med bomopphal og storseilfall, inntil man får satt på støttene.

 

presenning_3.jpg

Foran masten har jeg brukt spinnakerbommen.

 

presenning_5.jpg

Bilde fra sammensveising av de to bakerste presenningene til en stor.

 

borrelaas.jpg

Bilde fra festing av borrelås på klaffene som skal tette rundt vantene.

 

presenning_forstag.jpg

Slik ser det ut rundt forstaget, det er altså en klaff som er festet på motsatt side (foreløpig festet med maljer siden borrelåsene jeg hadde bestilt kom for sent til å bli brukt (tas etter vinteren)

 

presenning_bakmast.jpg

Her er bilde fra bak masta. Skikkelig hull for å unngå konflikt med eksosen til dieselvarmer. Har også laget hull for å ta inn fortøyningstau

 

presenning_akter.jpg

Slik er det tettet akter. Her gjenstår det litt arbeid med påsying av borrelåser.

 

presenning_vant.jpg

Her er klaffene med borrelås sveiset på. Dette ble gjort etter at presenningen var lagt på, men det gikk også ganske greit.

 

presenning_skjoetforanmast.jpg

I skjøten mellom presenningen foran masten, og den bak, har jeg brukt de originale maljene på den ene. På den andre er det sveiset på en forsterkning og så satt på nye maljer (denne presenningen går ca 50 cm bak masta, så det er godt overlapp) Så er det benyttet en gjennomgående bolt for å holde det hele på plass. Til neste år vil det her også komme borrelåser. Lagde en slags mansjett rundt masta, men det ble uansett så tett at jeg droppet å tape den fast. Litt vann tåles uansett.

 

Har ikke fått hengt på så mange vannkanner enda, men håper at den vil bli stram og fin etter dette. Noe jobb har det vært, men et moro prosjekt. Prismessig havnet jeg godt under 6000 kroner.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Framtia. Jeg er imponert over hjemmeproduksjonen din og vil gjerne vite litt om erfaringene etter årets vinterstormer før jeg eventuelt starter et lignenede prosjekt. Tar derfor opp denne tråden igjen.

 

Etter årets høststormer har jeg besluttet at til neste vinter skal jeg ha skreddersydd presenning på Saowanee. I år var det ekstra ille i Hankøsundet og presenningen er blitt såpass herpet at den må byttes ut uansett. Da S. er motorbåt skulle det være et relativt enkelt prosjekt (tror jeg), uten mast, barduner ol. Hovedutfordringen blir å få riktig fasong akter med grei inngang for vintervedlikeholdet ombord.

 

Var duken OK? Holder sveisene? Hvor mange deler bør den bestå av for å være lett håndterlig? Hva slags maljer bør jeg bruke?

Jeg trenger ca 7.5 m bred presenning og båten er 9.6 m lang. Jeg forestiller meg at presenningen bør være i to deler (minst?). Nå har jeg aluminiumsstativ, men det er egentlig litt svakt, så jeg vurderer å gå over til hjemmesnekret.

 

Jeg har kanskje nevn det før, men du kan gjerne stikke innom desom du trenger noe assistanse i snekkerfaget. Jeg har et godt urstyrt hobyverksted to minutter fra deg, med blant annet 300 mm plan- og tykkelseshøvel, båndsag og mye mer. Der går det mye i teakdetaljer til båtene. Jeg setter stor pris på det når naboene stikker innom der.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takk for det NilsPils :-)

 

Presenningen fungerte perfekt i fjor. Den var også lett å få på plass igjen sist høst, til tross for at den bare består av to deler. Dessverre lå båten min ganske utsatt til for den kraftige stormen vi hadde fra nord en torsdag kveld i desember. Da knakk selve åsen som bærer presenningen noe som igjen førte til at vinden fikk tak under på siden. Så status nå er at jeg fikk en del skader i sammenskjøtingen mellom den fremre og bakre delen. Min båt ligger relativt alene på brygga og det er godt vindfang i en såpass høy presenning. Jeg har nå bare lappet litt på det, og er i tenkeboksen på om jeg skal senke den med en halv meter til neste sesong. For å opprettholde takvinkelen vil jeg da evt måtte føre den ut under manntauene. Ulempen med et slikt opplegg er at det ikke blir så greit å gå på dekk under presenningen.

 

Uansett, ingen av mine sveisede skjøter har løsnet, så jeg mener at man lett klarer å få til en ganske solid løsning på denne måten. Utfordringen er å få til gode skjøter rundt vantene og masta om man har seilbåt.

 

Når det gjelder kvaliteten på presenningen så lurer jeg på om jeg ikke ville valgt en enda kraftigere duk om jeg skulle startet på nytt. Ble også forbauset over hvor raskt den gulnet og ble seende gammel ut. Men den er glatt og fin, og snøen har glidd lett av.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Takk for raskt svar.

Ser i katalogen til Malfix at PVC-presenningen hans nå er 600 g/m2 grønn/hvit. Ifølge katalogen er den også "UV-stabilisert". Det er kanskje en annen kvalitet enn du har? Jeg har også vurdert å senke "takhøyden". Båten ligger på vannet, og vindfanget mitt var såpass at utriggerne brakk den torsdagskvelden. Med skreddersydd presenning kan jeg få den noe strammere slik at snøen sklir av likevel.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har en tynn presenning litt blafrende utenpå den tykke fra Malfix for å få snøen til å gli av. Virker fint - ordningen min har tålt alle stormer de siste årene, selvom naboene sliter. Men så ble det også gjort grundig når den ble satt opp. Brukt overdrevent mye tau og kanner. Og lastestropper. Skal mitt bli borte må båten blåse med samtidig

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Tar opp denne tråden igjen da vinteren kommer fortere på enn man aner. Til Saowanee (31 ft motorbåt) forbereder jeg nå vintersesongen med skreddersydd presennig, klok av skade etter siste vinters herjinger og blafrende presenning og med inspirasjon av Framtias prosjekt. Når jeg begynner i god tid håper jeg å kunne gjøre jobben ute på terrassen i fint sommevær.

 

Jeg har laget en liten, foreklet modell av båten og klippet til en "presenning" i papir som mal. Presenningen blir skreddersydd med 1 meter høyde over cabintaket og med mønsås som heller nedover mot baug og akter. Dette gjør jeg for å få absolutt minst mulig vindfang samtidig som jeg bevarer rimelig arbeidshøyde over dekk. Men det gjør at presenningen blir mer av en utfordring, selv om det er en motorbåt.

 

Presenningen må splittes og sveises for å få til fasongen og jeg må lage nye maljer i kantene. Jeg forestiller meg å klippe til av to stk 6 x 8 meter 450(?)g/m2. For UV-bestandigheten bør jeg kanskje gå for grønn variant? Hvit hadde ellers vært praktisk da jeg stadig jobber ombord med diverse vinterprosjekter, men jeg har bra med lyskastere, både på for- og akterdekk. Jeg tenker meg også en klaff med borrelås for grei inngang til akterdekket.

 

Nå lurer jeg på hvor jeg bør kjøpe presenning, hvor jeg får tak i egnet borrelås, hva slags maljer jeg bør bruke, hvilken varmluftpistol som er egnet, hva slags rulle bør jeg bruke, .................

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Tar opp denne tråden igjen med spørsmål.

 

Båten er nettop dekket til for vinteren etter en lang båthøst. Det ble delvis nytt hjemmesnekret stativ, men bare standard presenning foreløpig. Jeg har lagt på to stk nye 6 x 8 meter 450g grønne PVC presenninger fra OB Wiig. Meningen er å klippe dem til til våren før jeg tar dem av og sveise en del for å få riktigere form. I den anledning har jeg noen spørsmål til ekspertene:

 

- Hvor får jeg kjøpt borelås i riktig bredde og lengde?

- Hvor får jeg tak i egnet rulle til sveising med varmluft?

- Har noen erfaring med strykejernsmetoden?

 

Det siste går ut på å legge delene mot hverandre med matpapir på over- og undersiden og stryke over med varmt jern. Jeg har prøvd litt, og det ser ut til å være en godt egnet metode der en skal brette inn for å forsterke kantene. Vanlig termostat strykejern gikk litt dårlig da det ikke ble tilstrekkelig varmt fordi termostaten slår ut for tidlig. Det ble noe bedre med det elektriske skismørejernet. Resultatet ble bra, men det gikk ganske langsomt. For å få fart på det trenger jeg et varmere jern. Desverre har jeg kastet min mors gamle strykejern uten termostat (som til og med greide å brenne hull i strykebrettet).

Noen forslag her?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Husker ikke hvor jeg kjøpte borelås, men her er et alternativ: http://www.ebay.com/itm/Schwarz-50mm-x-25m-Aufnah-Band-Haken-und-Laschen-Klettverschluss-/361121955644?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item54148bbf3c

 

Jeg prøvde med litt forskjellig varmemiddel, men fant ut at pistol var det beste. Brukte en rulle med plasthjul og det var ikke optimalt, men det gikk det også.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...