Kråvik Startet 1.November.2012 Link til dette innlegget Startet 1.November.2012 (redigert) Hei Jeg har en snekke på 24 fot som jeg pusser opp. Jeg har nå skrapt ned og pusset hele båten utvendig(over vannlinjen) og innvendig. Jeg er ferdig å støvsuge, og tenkte nå å vaske båten med terpentin. Er dette vanlig/lurt? Men til det store spørsmålet, hva skal jeg behandle treverket med(furu)? Selv har jeg kanskje tenkt følgende: Kaldpresset eller rå linolje blandet med balsamterpentin og boracol. Men hva er blandingsforholdet? Evt. andre spennende mikser som jeg kan sette båten inn med? Mvh Eivind Kråvik Redigert 1.November.2012 av Kråvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Sjekk denne nettsiden, kanskje dette er noe for deg: http://www.arctandria.no/stell-vedlikehold-av-bat-seil-og-rigg-fra-2002 Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Vi blander linolje å terpentin halvt om halvt og tilsetter en "skvett" boracol, hvis du ønsker en litt blankere overflate hender det at vi tilsetter litt Benarolje til d siste strøket. Viktig å smøre vått i vått og tørke vekk overskytende når man avslutter. Sitér dette innlegget Link to post
Kråvik Svart 4.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Her kommer en sen takk for gode svar. Sitér dette innlegget Link to post
L D Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Siden Boracol er på vannbasis bør den ikke blandes med med oljebaserte impregneringsmidler. Vannet vil ligge som uoppløste partikler i blandingen og Boracol får da ingen effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Denne strengen minner meg om lading og batterier.... Et lite søk med følgende søkeord, vil gi mange svar: Linolje. Tepentin. Milebrent trekulltjære. Benarolje. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
spk Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Rå linolje trekker godt inn i furu, og det er ikke nødvendig å blande med terpentin. Det fant jeg ut når jeg pusset opp en 28 fots hardangerkrysser. På renskrapet skrog (varmepistol/skrape og forsiktig pussing med eksentersliper) smurte jeg vått-i-vått med rå linolje til hele skroget var mettet. I løpet av to fine sommerdager trakk skroget ca 13 liter rå linolje. Da var det mettet og jeg var lei av å smøre.... Så hadde jeg på 5 strøk med Owatrol D2 blandet med ca 30% D1 og til slutt ett strøk ren D2. Innvendig fikk skroget to strøk med tjære under dørkene, varmet tjæren i vannbad til den ble som melk i konsistens, da trenger den godt inn. Over dørkene ble det endel strøk med Owatrol D1 - ikke linolje her fordi rå linolje blir svart hvis den ikke forsegles med et toppstrøk. Og så ville jeg at innsiden av båten skulle puste, ikke stenge inne fuktighet. Båten er like fin etter 5 år, vask og ett strøk D2 med litt D1 innblandet hvert annet år har gjort susen.. Jeg kjøpte rå linolje av Liers Produkter, lett å finne på nett. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 (redigert) Når det gjelder hva som er den beste behandlingen på en trebåt er det like mange teorier som båteiere. Gjør et søk på "trekkfastolje" her på forumet og du får mange treff. Xylamon er fin som soppdreper om den fortsatt er i handelen. For å hindre utvasking må må der være et toppskikt lakk, D2 eller Benar. Benar er like god og billigere enn den oppskrytte D2 som egentlig bare er lakk. En mye brukt blanding er en 1/3 lys tjære, 1/3 rå linolje, 1/3 amerikansk terpentin og en god skvett Xylamon. Redigert 4.Februar.2013 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kråvik Svart 8.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2013 Jeg var innom en forhandler og de anbefalte meg et ferdig produkt, like gjerne som å blande sammen "miksturer" selv. Jeg ble anbefalt å vaske over båten med terpentin, før jeg mettet treet med Gjøco sin dekksolje. Jeg ble litt gira på dette. Er ikke det litt lettere en å velge blant alle blandingene som finnes der ute? Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 8.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2013 Har aldri sett båter behandlet på måten du beskriver,men derimot har jeg hatt et par båter som har vært behandlet med linolje og det synes jeg fungerer veldig bra.Kommer ikke til å bytt ut linolja.Jeg blander 50/50 og bra blir det,jeg lakker også med Benar på skroget etter metting av olje.På dekk så blander jeg Benar og Ravilakk 50/50.. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Hakkannen Svart 8.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2013 Gjøco sin dekksolje er en OK olje, men den vil mørkne treverket noe på grunn av tjæreinnholdet. Denne olja er en typisk "gjør det enkelt og greit"-olje, mye brukt på blant annet dekk på skøyter av dem som ikke gidder blande selv (både med tanke på jobben med å blande og oppbevaring av flere kanner med diverse som skal blandest). Må sause inn noen strøk for at den skal bygge skikkelig hinne etter min erfaring, men dette gjelder da treverk som er rimelig fosent fra før og derfor trekker mye olje. Sitér dette innlegget Link to post
Kråvik Svart 9.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2013 Mørkner også Owatrol treverket? Det er vel også en ferdigblanding? Ellers må jeg si at baatplassen.no virkelig er bra! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2013 Owatrol mørkner ikke treverket i samme grad som dekksolja nei. Owatrol inneholder ikke tjære, så den bare "bløter" treet og gir det en dempet gyllen farge Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 9.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2013 Rå linolje er den oljen som har best evne til å trekke inn i treverket av alle oljer. Ulempen er at den må tilsettes soppdreper eks.Xylamon. For å hindre utvasking må der være et toppstrøk som er vannbestandig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.