Popeye83 Startet 1.November.2012 Del på Facebook Startet 1.November.2012 Jeg har en Webasto Thermo top C som lager en ulyd jeg ikke greier å finne årsaken til. Dieselvarmeren starter som den skal og regulerer hastigheten opp og ned som den skal når den går, men den lager en tydelig "knatre" lyd når den går på maks effekt. Jeg mistenkte først de to bevegelige delene i den som er forbrenningsluft motor og sirkulasjonspumpen for vannet, men lyden lages i den andre enden av varmeren og begge motorene er testet for seg selv uten at de laget noen ulyd. Sirkulasjonspumpen har jeg også koblet fra under drift uten at ulyden forsvant. Når jeg kjenner på vannslangene som går inn og ut fra varmeren kjennes det ut som vannet pulserer i takt med ulyden, og begynte derfor å mistenke at det er noe som skjer i varmeveksleren der vannet blir varmet opp av brennerkammeret. Ulyden minner om den lyden som kan komme fra ei kokeplate når man setter på en kaserolle som er fuktig. Har de siste dagene demontert dieselvarmeren og rengjort både selve brennerkammeret og varmeveksleren med systemrens. Det var litt avleiringer som kom ut av varmeveksleren, men tydeligvis ikke det som var årsaken for etter å ha testet den i dag lager den fremdeles de samme ulydene. Nå vet jeg ikke om noe mer jeg kan sjekke. Har lurt på om sensoren som føler temperaturen i vannet er gåen og at vannet blir for varmt før den reduserer dieseltilførslen, men den senker jo hastigheten etter en stund så den virker iallefall til en viss grad. Er det noen som har opplevd samme problem med en Thermo top C? Det er mulig varmere fra Eberspächer også kan ha samme problemer? Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 2.November.2012 Del på Facebook Svart 2.November.2012 Hei, jeg har samme varmer som jeg kjøpte brukt fra e-bay. Den virker helt topp, monterte den selv. Du sier at lyden ikke kommer fra der sirkulasjonspumpa er, men hva annet kan lage slik lyd enn pumpa? når du sier at lyden kommer i andre enden, merkelig... og kommer når den blir varm. Forslaget mitt er å koble den opp i garasjen for testing https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3081/14122009306.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.November.2012 Del på Facebook Svart 2.November.2012 Dersom det ikkje er pumpe, og ikkje motor. Og du kjenner pulsing på slangen, så er det jo opplagt luft i kjøllevannet ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sjøleik Svart 2.November.2012 Del på Facebook Svart 2.November.2012 luft i systemet - og hvordan er det med ekspansjonstanken? hadde samme problem da jeg en gang glemte å åpne kranen til ekspansjonstanken etter utført service. da bobbler og banker det i systemet og slangene pulserer, som du sier. Sitér dette innlegget Sjøleik 70 år - blogg <script type="text/javascript" src="http://download.skype.com/share/skypebuttons/js/skypeCheck.js"></script>http://mystatus.skype.com/smallclassic/Sjøleik Link to post
Popeye83 Svart 2.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2012 (redigert) Du sier at lyden ikke kommer fra der sirkulasjonspumpa er, men hva annet kan lage slik lyd enn pumpa? når du sier at lyden kommer i andre enden, merkelig... og kommer når den blir varm. Pumpa er utelukket for den har jeg fysisk frakoblet strømmen fra under drift uten at ulyden forsvinner. Og ulyden kommer fra den enden av dieselvarmeren der forbrenningen /oppvarmingen av vannet skjer. Dersom det ikkje er pumpe, og ikkje motor. Og du kjenner pulsing på slangen, så er det jo opplagt luft i kjøllevannet ? Jeg har ei ekstra 12 volt sentrifugalpumpe som er koblet inn før dieselvarmeren og jeg har ei pumpe på el-kolben som står på samme lina og dieselvarmeren har jo en egen pumpe, så tilsammen lager dette skikkelig god gjennomstrømming i slangene og jeg har ikke hatt noe problemer med luft tidligere. For å være helt sikker slakket jeg også litt på slangeklemmene på det høyeste punktet ved varmeren og der kom det kun vann ut. luft i systemet - og hvordan er det med ekspansjonstanken? Som jeg skrev over så har jeg såpass bra gjennomstrømming i slangene at den blåser ut det meste av luft. Ekspansjonstanken min er alltid en del av lina, og all veske går innom tanken hver gang det passerer så all luft som passerer her skal forsvinne. Jeg har prøvd å teste det meste, men sitter fremdeles med en følelse av at det er noe inne i varmeveksleren som bråker. Er det mulig at vannet rett og slett er på kokepunktet og lager sine egene luftbobler som bråker? Andre gode ideer? Redigert 2.November.2012 av Popeye83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.