leopard Startet 2.November.2012 Del på Facebook Startet 2.November.2012 hei som tittelen sier så ønsker jeg løsninger på hvordan dere heiser opp jolla på dekket. jeg har ikke spinnaker bom, men har et xtra fall i masta. gjerne med bilder eller tegninger. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 2.November.2012 Del på Facebook Svart 2.November.2012 Bruk bommen til storseilet (som du svinger over rekka). Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 2.November.2012 Del på Facebook Svart 2.November.2012 Eg har 2 armer festet til overkroppen som eg heiser den opp med eg. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
oivindg Svart 2.November.2012 Del på Facebook Svart 2.November.2012 Eg har 2 armer festet til overkroppen som eg heiser den opp med eg. Kult! Sitér dette innlegget Øivind Link to post
volfro Svart 2.November.2012 Del på Facebook Svart 2.November.2012 Lag ett tauskrev i jolla. Fest fallet i tauskrevet. Legg på vinsjen og sveiv opp. Eg bruker storseilfallet de få gangene eg gjør dette, går da fint å legge den på fordekket også. Greit når man er 2 stk, men går fint å gjøre alene. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 2.November.2012 Del på Facebook Svart 2.November.2012 Kjører samme oppskrift som volfro. Rigger opp så jeg forhåpentligvis får noenlunde balanse i et tau festet på tre punkter i jolla, så hekter jeg dette på spinnakerfallet. Deretter er det bare å vinsje i vei. Er det en annen ombord til å guide jolla ut på siden av båten er det fint, om ikke får jeg alltids ordnet det selv også. Sparer kroppen for et unødvendig tungt og kronglete løft. Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 3.November.2012 Del på Facebook Svart 3.November.2012 Bruker spinnakerfallet rett i tauekroken på gummijolla (og litt vinsj)og legger den ned på fordekket med kjolen opp. Gjort på 3minutter uten noe pes. Er vi 2 ombord så bruker vi bare armene og snur den på veien opp. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 3.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2012 takker for svar da var noe sånt jeg så for meg. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.November.2012 Del på Facebook Svart 3.November.2012 Eg har 2 armer festet til overkroppen som eg heiser den opp med eg. Det gjør også jeg, men mangler man det, eller har valgt en tung jolle, med eller uten kjole, gjelder spinnakerfallet. Storseilfallet kan i verste fall skjære seg. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 4.November.2012 Del på Facebook Svart 4.November.2012 Storseilfallet kan i verste fall skjære seg. Fordi? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.November.2012 Del på Facebook Svart 4.November.2012 ...fordi storseilfallet løper over et fast hjul som er lite fleksibelt dersom fallet kommer inn fra siden, mens spinakkerblokken derimot er en "løsmotert" blokk og således vender seg mot retningen fallet kommer fra? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 4.November.2012 Del på Facebook Svart 4.November.2012 Det stemmer, men det er ikke alle som har opprigget spinnakerfall. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.November.2012 Del på Facebook Svart 4.November.2012 i så tilfelle kan en jo feste en blokk i fallkroken på storseilfallet, heise dette opp et par meter og et eget tau som løper fra båten via denne blokken og ned til mastevinsj, bomvinsj eller annen vinsj via genoaskinnen... skal jolla opp på fordekket, vil fokkefallet passe bedre... kanskje... :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.