NOR15186 Startet 2.November.2012 Link til dette innlegget Startet 2.November.2012 Hei Jeg vurderer å kjøpe en større båt og kikker på Bavaria 46 Cruiser og Elan 434. Er det noen som har seilt begge båter og kan uttale seg ift. hvilken båt som har best seilegenskaper? Kajla Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 2.November.2012 Link til dette innlegget Svart 2.November.2012 Tror kanskje Elanen seiler bedre ? Har en Bavaria 42 selv og har leid en 434 i Kroatia. Synes selv (selvfølgelig) min 42 er mer fornuftig innredet enn 434 men blir ikke dette også et pengespørsmå pr. kvm2 ? 46 Bav har nok mere plass enn 434 Elan men hva skal du med båten ? Seile fort (i din klasse) eller seile med mer plass og kanskje litt tregere ? Dersom du går for kvadrat pr. krone så velg Bav, dersom du har litt regatta blod i årene så gå for Elan ! Sitér dette innlegget Link to post
NOR15186 Svart 3.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2012 Seiler litt regatta, men så at Elanen hadde vesentlig lavere lys tall (1,23) enn Bavaria 46 Cruiser (1,28). Vet noen hvordan båtene seiler opp mot lys tallet? Kajla Sitér dette innlegget Link to post
keno Svart 3.November.2012 Link til dette innlegget Svart 3.November.2012 Jeg har nå eid en Bavaria 46C 2005 mod i ett år nå, og seilt regatta denne sesongen. Jeg har ingen erfaring med Elan 434, men klarer ikke å seile i fra de mindre Elan 3xx båtene her i Troms området. Her i Tromsø er det 2 Bav 46C, og min båt seiler klart bedre en den andre. Så selv mellom like båter er det forskjell på seilegenskapene. Er forskjell på LYS også, min har 1.28 den andre 1.24 Det er førsta når det blåser så mya at vi må begynne å rulle inn litt seil ,at vi seiler klart bedre en de andre båtene. Og har vi da også 6 mann på ripa, går det som på skinner :-) Vi seiler i fra alle andre "Hytte på skjøen"båter i alle vinder, også på LYS:-) Så jeg og min fru er fornøyd med båten. Sitér dette innlegget Link to post
keno Svart 3.November.2012 Link til dette innlegget Svart 3.November.2012 Skal vi være rundt topp 3 i regatta her i Tromsø burde vi ha hatt LYS rundt 1.24, så vi har ikke tatt ut potensialet enda. Men i lette vinder har vi ingenting å stille opp med, mot de andre litt mere regattapregede båter. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 3.November.2012 Link til dette innlegget Svart 3.November.2012 (redigert) Jeg har en Oceanis43 og har seilt sammen med en Elan 434 et par tusen mil i sommer, med en gang det begynner å blåse litt så går elanen betydelig fortere mens i veldig lett vind så har vi en mulighet til å henge med, det er det jeg kan si om båtfart. Elanen har etter min mening en relativt smart innredning jeg liker godt, og den har større tankkapasitet enn Bav46, jeg hadde ikke vært i tvil sålenge jeg ikke skulle bruke båten til å lagre cm3 med luft. S/Y Amalie fra Stavanger (google it) kommer visstnok/muligens/ordet på gata sier til salgs om ikke lenge og det er en velholdt båt med mye nytt og bra utstyr som jeg absolutt ville vurdert om jeg var i markedet for båt i den størrelsen. Redigert 3.November.2012 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.November.2012 Link til dette innlegget Svart 3.November.2012 (redigert) Har seilt en tidligere Elan 333 i rusket vær og sett en annen gå på grunn, bli ikke imponert i noen av tilfellene, men jeg tar solid forbehold om at jeg ikke er oppdatert på nyere modeller. Redigert 3.November.2012 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.November.2012 Link til dette innlegget Svart 4.November.2012 Elan 333 og 434 er to vidt forskjellige båter Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.November.2012 Link til dette innlegget Svart 4.November.2012 Ja det er klart, jeg tenkte mer båtmerket/fabrikatet. Sitér dette innlegget Link to post
Knut Lea Svart 4.November.2012 Link til dette innlegget Svart 4.November.2012 Etter å ha vært en lykkelig eier av Elan 33 i 5 år på 90 tallet, nordsjøkryssinger med den, inkludert kullseiling i storm med minimale skader på båt, 12 år som kaptein på forskjellige seilere i Middelhavet, deriblant forskjellige Bavariaer, og nå kaptein i 6 år på egen Elan 434 så er jeg ikke i tvil ett sekund. Kun Elan for meg takk. De seiler betydelig bedre en Bavaria og er mye mer solid bygget. Som Torstein skriver lenger oppe så er hun ikke en lettvindsbåt. Men når vinden kommer opp over 3 ms så går hun i startgropa. Kommer vinden over 4 ms så stikker hun. Mellom 5-7ms så kan du se bakover og vinke til Bavaria 50, Sun Odyssey 49 performance, Hanse 490, og lignende båter mens de blir mindre og mindre bak deg. 11 knop på flatt hav i 7 ms er nesten ett minimum. Men, som nevnt, i lite vind så kjeder hun seg og viser det ved å slippe de fleste båtene forbi. I mine øyne så blir det helt feil for meg å sammenligne Elan med Bavaria. Det er to båter i to forskjellige klasser. Og er det ikke fantastisk å ha ett lavt lystall på den da? Da tømmer du premiebordet i seilforeningen din. Vår båt var den aller første 434 som ble målt inn i Nordlys og der var ingen å sammenligne med. Vi fikk lys 1,21 uten unnavindseil. Har ikke kjørt henne på bane ennå, men det ville vært fryktelig moro å gjort det. Hun er tung og i tillegg så er vår utstyrt med langturutstyr og 1000 liter vannkapasitet og svære batteribanker så det gjør henne ikke akkurat lettere. Hun skjærer til gjengjeld godt og er behagelig i stor sjø. Er i det hele storfornøyd med henne, og, hun vurderes solgt. Vurderes solgt som en fase i vår planlegging av neste langtur. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.November.2012 Link til dette innlegget Svart 4.November.2012 Er vi nesten ikke alle mest fornøyd med den båten vi har? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 4.November.2012 Link til dette innlegget Svart 4.November.2012 Jo, Men jeg ville også tatt Elanen foran Bav 46. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
baatsman Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 (redigert) Bavaria 46 C seiler bra. Se på en under seilas og du ser at hekken slipper vannet. En god konstruksjon som også har 4 cabiner. Ikke at du trenger det, men har en bekjent som bruker det til lager for bl annet gennaker. Kjenner ikke til Elan 434, men angående fart er det stor forskjell på en Elan 37, 40, 410 til en 434 som er en crusing-seiler. Som Enzo skriver tank-kapasiteter er viktig for lengre turer, men skal du det? Hvis ikke hadde jeg ikke brydd meg spes om det. Når det gjelder kvalitet, er Elan kjent som gode båter. Bavaria er kjent som litt av hvert , men har nå en Bav 44 Vision og hadde en Bav 42 Cr før. Forøvrig er Elan 434 en linjelekker båt. Redigert 5.November.2012 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
runes Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 (redigert) Du spør om seilegenskaper, men miN mening er at dette er veldig avhengig av hvordan båten er utstyrt. Hva slags seil, rigg, dekksutstyr, kjøl ++++ så det er helt sikkert mulig å få hvem so helst av dem til å seile "best". Synes baatsman har en fornuftig konklusjon. Jeg har ikke seilt Elan 434, så jeg uttaler meg muligens på litt tynt grunnlag, med jeg har seilt og eid store Bavariaer og eier i dag en Elan, så litt halvkvalifisert synsing tar jeg sjangsen på.... Store Bavariaer seiler bra, de er stabile og fine og trygge og med skikkelige seil seiler de nokså enkelt over lystallet sitt. Bavariaen er lengre og har et høyere lystall og jeg vil tro den generelt seiler bedre enn Elan 434. Ift kvalitet og finish så er Elanen flere hakk over Bavariaen, men du har et større forhadlerapparat og en stor bavariaklubb i ryggen for support med Bavariaen. Personlig så synes jeg Elan 434 ser litt oppblåst ut, litt som de ballongfiskene man ser henge som pynt i syden. Og selv om det er litt for mange av dem på fjorden så synes jeg bav46 er mer linjelekker (smaken er som baken). Hvem jeg ville valgt til langtur....? Til samme pris og i samme tilstand så tror jeg jeg ville valgt Elan 434 Redigert 6.November.2012 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Krimart Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Har ikke seilt Elan, men Bavaria 46 Cruiser har jeg seilt. Jeg synes Bavariaen er en meget god og pen båt som seiler fint til å være en turseiler, men det er jo også avhengig av hvilken rigg det er og kvalitet på seilene på de båtene du ser på. Har som sagt ikke prøvd Elanen, men hvis det er en 4-kabiners versjon tror jeg den kan bli litt i trangeste laget, Bavarian er akkurat det hakket større som gjør at størrelser på kabiner, toaletter mm. blir litt bedre på 4-kabin. Er det 3 kabiner har du god plass. En annen ting er at Elanen (4cab) har begge toalettene på styrbord side, Jeg ville foretrekke å ha et på hver side. ( ingen stor sak men da kan du f.eks. ikke pumpe vann i dem når du seiler bidevind på SB halser i litt vind). Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 11 knop på flatt hav i 7 ms er nesten ett minimum. Her ble jeg skikkelig imponert! Jeg har ikke seilt Elan 434 men jeg har seilt Bavaria 46CR i regatta 2 ganger. Med god vind ble vi nummer 2 i nyttårseilasen i Stavanger. Som de fleste Bavaria CR sliter de i vinder under 3,5m/s med å seile LYS mot mere lettvindsbåter. Jeg har kikket litt på målebrevene. Elan 434 Impression målebrev i fra Sverige da jeg ikke fant noen godkjente målebrev på Elan 434 i Norge. I Sverige har elanen LYS på 1,25 uten spinnaker så det tyder på at den skal gå omtrent likt som Bavariaen i rundt 5-6m/s sirkelbane. Jeg vil tro det er mannskapet som avgjør hvem som seiler fortest! Selv om 46 foteren er noen fot lengre i vannlinjen. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Kristian_H Svart 7.November.2012 Link til dette innlegget Svart 7.November.2012 11 lnop i lite vind? På hvilke kurser da? Jeg har aldri sett 11knop på.flatt vann med mine 1,37 i lys, og bare 6,8 tonn båt. Dette er også raskere enb landmark 43 de gangene jeg har seilt de i 7-8 MS. Ville selv gått for.elan, når alt er bittelitt bedre, så blir det en bedre båt. Sitér dette innlegget Link to post
Knut Lea Svart 7.November.2012 Link til dette innlegget Svart 7.November.2012 Blir nok et definisjonsspørsmål om 7 ms vind som der stod i innlegget kan defineres som lite vind. Men om du med 1,37 i LYS og 7ms vind ikke klarer 11 knop ved gunstig vindvinkel, så vil jeg anta at du har trimmet feil. Mulig SOG'en min viste feil... Det hører med til historien at det er svært sjeldent en får slike optimale forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 7.November.2012 Link til dette innlegget Svart 7.November.2012 kan godt være at jeg har trimmet båten feil, men da vinner vi mye med feil trim. og ved veldig gunstig vindvinkel klarer jeg nok 11 knop, men for å nå den farten må båten plane, min båt har ikke ett planende skrog. Det har vel heller ikke Elanen eller Bavariaen. Kan godt være at Elanen klarer 11 knop, men det hørtes bittelitt usansynlig ut. i 7 M/s skal jeg forøvrig lense på 170 graders vindvinkel og ha fart på 7,84 i gjennomsnitt, og ha oppe 130 kvm S2 0,6 duk. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.November.2012 Link til dette innlegget Svart 7.November.2012 Trodde dere var i norgeseliten i seiling jeg Kristian... min båt går vel omlag 8.5 knop ved 7 m/s, så da må det være et ran og stille med en elan 434 og lys 1,25 på regattabanen. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ravddo Svart 7.November.2012 Link til dette innlegget Svart 7.November.2012 Mulig SOG'en min viste feil... Det hører med til historien at det er svært sjeldent en får slike optimale forhold. Det kalles medstrøm! Pleier ikke å hive meg inn i en slik diskusjon men dette blir for dumt! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Kristian_H Svart 7.November.2012 Link til dette innlegget Svart 7.November.2012 (redigert) Dette var ifølge polardiagramet til min båt, regattabåten har jeg ikke polardiagram til her, men ville regne med at det står nesten det samme. Dette er da på 170 graders kurs, om dette er 100% reelt er jeg ikke sikker på, men har ikke noe å sammenligne med, er dårlig på å notere ned sånne detaljer. På høyere kurser har jeg ingen tall å komme med så der blir det bare gjetting. Vi vant faktisk NORC sammenlagt og ble 3 i NM i år. EDIT: på 60 grader TWA skal jeg gjøre 8,62 knop. Redigert 7.November.2012 av Kristian_H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 7.November.2012 Link til dette innlegget Svart 7.November.2012 Sjekket polardiagrammet til Landmark 43 for 14 knop vind og det viser max ca 9,5 knop så her snakker vi både mange knops medstrøm, kjøttkaker til middag og kanskje en surf for å få sog på 11 knop på en Elan 434 i denne vinden. Hva viser fart gjennom vann når du har 11 knop på flatt hav i 7 ms som nesten ett minimum? Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.