Sjeldenutpå Startet 3.November.2012 Del på Facebook Startet 3.November.2012 Hei! Eg skal/har bestille meg hydradrive cv kobling med thrustlager nå pga trøbbel å rette opp ifbm labbeskift. Men eg har lest litt om slike koblinger, og de skal gi meget merkbar reduksjon på støy og vibrasjoner. Er det noen som har erfaringer med slik installasjon ? Eg har tidligere lest om folk som får slutt på klirring i skap osv, men fann ingening slik igjenn nå. Dersom dette er så bra som reklame fra leverandørene seier, så er det rart at ikkje mange båter leveres med dette som standart. På nybygg ville den delbetalt seg i arbeid med opretting. På min gamle båt, er det utelukkende ein løsning for å lette montering. Men vil det gi andre gevinster ? Eg har brukt søkefunksjonen her litt og funnet ein del tråder om dette, men de avsluttes ikkje med "montering og prøvetur", om dere skjønner. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Janoho Svart 3.November.2012 Del på Facebook Svart 3.November.2012 Har ikke brukt cv kobling (ala bil drivknute), men har endel erfaring med centaflex og bullflex fra vetus, her er de gummidempere som er spent opp og de tillater et visst avvik og tar opp vibrasjon og skjevheter. Funker meget bra, det var forskjellige erfaringer i de ulike båtene jeg har hatt, men felles er mindre støy og vibrasjoner, spesielt på lav fart og i "problem turtall område" som motoren hadde. de kostet rundt 5000 kr, men det er begrensing på hvor stor motor man kan ha på disse, tror ikke det er så mye begrensinger på løsningen du går for. På nybygg har vel produsenten så mye erfaring at montering av motor og oppretting går fort, dessuten er det vel ikke så mye akselbåter lenger som før. mye drevbåter de nye. Er jo veldig kjekt med cv nå man bytter til ny motor og finner ut at høyden ikke passer så bra lenger :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein-Nemo Svart 3.November.2012 Del på Facebook Svart 3.November.2012 Monterte Hydradrive cv-ledd ifjor. Var i utgangspunktet usikker på effektene, men ble etterhvert overbevist om at det ville gi gode resultater. Og det stemte. Jeg hadde også skiftet motorlabber pga. elde og slitasje, men fant meg ikke helt til ro med bare dette. Etter å ha installert cv-leddet med trykklager, oppførte motor og båt seg helt annerledes. Merket med en gang at motoren ble helt rolig og uten vibrasjoner på alle turtall. Motor var i utgangspunktet godt opprettet innenfor de anbefalte grenser, men hadde allikvel merkbare vibrasjoner. Giringen ble også mye mykere. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2012 Bra tilbakemelding :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Efre Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Necroing this thread... For å få en flatere (og ikke minst lavere) motor installasjon burde jeg hatt et 8° gir eller.. .....et CV ledd. Jeg forstår disse også gir andre fordeler med på kjøpet. Noen kan monteres rett på gir-flens/aksling Hvilke (total)priser er det snakk om? Er noen rimeligere enn andre? Kjører relativt høyt aksel turtall med moderat effekt (motor teoretisk 72 maks) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.