SveinHa Startet 15.Februar.2005 Del på Facebook Startet 15.Februar.2005 (redigert) Er en smule plaget av hvit røyk ved kaldstart på VP41A motorene mine. Fant i går ut at framre glødeplugg på begge motorer hadde dårlig kontakt i tilkoblingene. Etter L A N G gløding (drøyt 2 minutt) startet motorene betydelig lettere og røyk vesentlig mindre. Der er 2 glødeplugger i innsugingsmanifolden og de er på til sammen 650W Siden jeg nå må skifte 2 av glødepluggene tenkte jeg å bruke den sorten som har dieselinnsprøytning. Den til venstre er den originale og den til høyre er en "dieselplugg" jeg fant i kjelleren som ikke passer helt. Virkemåten er enkel: Når glødespiralen blir varm (6-7 sekund) åpnes automatisk en bimetallventil i glødepluggen og diesel tilføres. Dieselen tenner pga. glødespiralen og en får en kraftig flamme i manifolden. Når strømmen slås av kjølner pluggen og i løpet av 6-7 sekund stenges dieselen. Poenget mitt er at disse pluggene bruker VESENTLIG mindre strøm og varmer antagelig like godt. Noen som har prøvd disse "dieselpluggene" på VP? Vet at de brukes på mange andre motorer, bl.a. Ford og Iveco. Noen som vet gjengedimensjonen til VP glødepluggene? Redigert 15.Februar.2005 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Kurt Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Jeg har montert en plugg med diesel innsprøytning fra en Perkins motor i min AQAD31A. Jeg hadde ikke gløding fra før. Resultatet ble bra, mye lettere å starte og mindre røyk etter oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Jeg har montert en plugg med diesel innsprøytning fra en Perkins motor i min AQAD31A. Jeg hadde ikke gløding fra før. Resultatet ble bra, mye lettere å starte og mindre røyk etter oppstart. <{POST_SNAPBACK}> Dette var intersante saker for oss med A motor fra Søta bror. Har du noe mere informasjon om disse glødepluggene fra Perkins.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SveinHa Svart 15.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Jeg har montert en plugg med diesel innsprøytning fra en Perkins motor i min AQAD31A. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har sendt en e-post til www.okonomideler.no og spurt om de har "dieselplugg" som passer VP. De har mange forskjellige glødeplugger men katalogen på nett er ikke så detaljert. Har ikke fått svar enda. Den du satte inn, Kurt, passet den direkte i gjengene på VP? Har du et delenummer og leverandør? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
saga Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 (redigert) Etter gode råd og hjelp fra Kurt så monterte jeg gløding på min AQAD 31A for godt og vel et par år siden. Jeg plukket glødepluggen med dieselbeholder fra en kondemnert FordSabb 54 hk. Koblet det slik at returdieselen fra dysene går i en bypass via denne dieselbeholderen og sørger for at den er full til enhver tid. I tillegg så koblet jeg glødingen via tenningsnøkkelen slik at glødingen finner sted med nøkkelen i posisjon midt imellom når tenningen er påslått og når starteren slår inn. Det er ikke lurt å gløde for lenge før man forsøker å starte fordi glødingen også er på mens startmotoren kinner. Gløding i 5 sek og kinning i 3-5 sek har jeg funnet ut fungerer bra for da åpner glødepluggen mens du kinner. Jeg måtte i tillegg borre et hull i innsugsmanifoilen og gjenge opp for å skru glødepluggen i. Når det gjelder å bestille ny plugg så var ikke det så enkelt fikk jeg erfare i høst når den gamle pluggen tok kvelden. Selv om alle pluggene i utgangspunktet ser like ut så er det ofte forskjellige gjenger både på den delen som skrues ned i motoren og den delen som dieseltilførselen skal kobles på. På sistnevnte er det også en koning som kan være forskjellig fra plugg til plugg. Hos Økonomideler fikk jeg tak i en plugg hvor både gjengene i topp og bunn passet men dessverre så passet ikke konen i toppen av pluggen, men dette ordnet seg ved å bruke en kobberskive som mellomlag. Glødepluggene kostet ikke mer en ca. 150 kr. hos Økonomideler. Når det gjelder oppstart i kaldt vær så gikk det betydelig raskere og bedre etter at glødingen ble montert. Måtte tidligere kinne både 3 og 4 ganger før motoren startet, mens nå så holder det som oftest med 3-6 sek før jeg får start (en og annen sjelden gang så starter den ikke før på 2 forsøk). Redigert 15.Februar.2005 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Jeg kjøpte den hos Eik Landbrukssenter som er forhandler for Massey Ferguson traktorer. Denne kan sikkert skaffes via Økonomideler eller Universal Diesel. Etter det jeg husker så var det en type som passet alle nyere Perkinsmotorer. Pris ca. 250,- + omtrent det samme for rør som passet til. Måtte ha dette for jeg klarte ikke å finne noe annet som passet på pluggen. Brukte en del av dette og slange videre til røret fra matepumpen. Prøvde først med en liten tank, men fikk for lite høyde til at det fungerte. Delenummer kan jeg nok skaffe hvis det trengs. I så fall er det bare å ta kontakt. På min motor var det ikke gløding fra før så jeg måtte lage hull i manifold og gjenge det selv. Husker jeg riktig var gjengene på pluggen 7/8" UNC eller UNF. På min motor var også ledningsopplegget frem til instrumentene klargjort for gløding( strøm fra tenningslås og signal tilbake for å tenne glødelampe ). Dermed var det bare å gjøre all kobling i den sorte boksen. Brukte releet som styrte solenoiden til avgasspjeldet og trengte dermed ikke å kjøpe rele. En ting som bør skaffes er innstikkere for å sette i multikontakten. Jeg fant noen hos Mercedes som passet, men kansje slikt kan kanskje skaffes fra Volvo. https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3244/Utsnitt1.jpg Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 15.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Fikk spørsmål om hvor glødepluggene er plassert så her er et bilde: Rød ring rundt tilgjengelige plasser. På bildet er den forrerste pluggen tatt ut men den bakerste er på plass (hull 3 og 4). De aller første 41A motorene hadde ikke plass for glødeplugger så der må manifolden skiftes (litt jobbigt da dieselpumpen må av for å komme til). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Kurt Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Hvis en skal bruke Volvo sine plugger kan det muligens være lurt å skifte manifold. Hvis en velger å bruke typen til Perkins slik jeg har beskrevet tidligere går det å bore hull i manifolden selv og gjenge disse. Man må da være omhyggelig med rengjøring av spon fra boring og gjenging. Ved å demontere ladeluftkjøler kan man komme til med støvsuger inne i manifolden. Denne bør suge mens man borer og gjenger. Om man på 41 motoren skal bruke en eller to slike plugger får den enkelte vurdere. Perkins har seksere som har bare 1 plugg, men der er den plassert på en gunstigere måte en det som er mulig på 41 motoren. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 15.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Om man på 41 motoren skal bruke en eller to slike plugger får den enkelte vurdere. Perkins har seksere som har bare 1 plugg, men der er den plassert på en gunstigere måte en det som er mulig på 41 motoren. <{POST_SNAPBACK}> Skulle jeg satt inn en plugg uten å ha hull tilgjengelig ville jeg nok satt den i den skrå kanalen mellom intercooler og manifold for å få best mulig varmefordeling til alle sylindre. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Kurt Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Skulle jeg satt inn en plugg uten å ha hull tilgjengelig ville jeg nok satt den i den skrå kanalen mellom intercooler og manifold for å få best mulig varmefordeling til alle sylindre. <{POST_SNAPBACK}> Er ikke helt enig. Jeg er redd for at det kan bli for varmt for elementet i intercooleren, så jeg ville ikke satt den der. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2005 Jeg har sendt en e-post til www.okonomideler.no og spurt om de har "dieselplugg" som passer VP. De har mange forskjellige glødeplugger men katalogen på nett er ikke så detaljert. Har ikke fått svar enda. <{POST_SNAPBACK}> Fikk svar fra Økonomideler. De kunne ikke skaffe glødeplugg til VP. Regner egentlig med at de har et eller annet som passer...... Beit i graset og kjøpte EN plugg hos den lokale VP-pusheren til den nette sum av kun kr 500.- (heldigvis hadde han ikke flere på lager ). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sydvesten Svart 19.Februar.2005 Del på Facebook Svart 19.Februar.2005 Fikk svar fra Økonomideler. De kunne ikke skaffe glødeplugg til VP. Regner egentlig med at de har et eller annet som passer...... Beit i graset og kjøpte EN plugg hos den lokale VP-pusheren til den nette sum av kun kr 500.- (heldigvis hadde han ikke flere på lager ). <{POST_SNAPBACK}> Det koster å ha VP, har du funnet ut hvilke gjenger det er på glødepluggen til VP ?. Kunne vært morsomt å kikket litt rundt hva som kunne passe... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SveinHa Svart 19.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2005 Det koster å ha VP, har du funnet ut hvilke gjenger det er på glødepluggen til VP ?. Kunne vært morsomt å kikket litt rundt hva som kunne passe... <{POST_SNAPBACK}> Nei. Prøvde met et gjengelære for tommer (mm passet ikke) og 16 eller 18 var det nærmeste (16 el. 18 gjenger pr tomme?). Syntes ikke det passet helt..... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
REM Svart 19.Februar.2005 Del på Facebook Svart 19.Februar.2005 Nei. Prøvde met et gjengelære for tommer (mm passet ikke) og 16 eller 18 var det nærmeste (16 el. 18 gjenger pr tomme?). Syntes ikke det passet helt..... <{POST_SNAPBACK}> Antagelig NPT Rørgjenger. Ta en titt her, kan kanskje sette deg på sporet. http://www.threadtools.co.uk/taptech.htm Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.