ahamm Startet 4.November.2012 Del på Facebook Startet 4.November.2012 Hva kan forsikringsselskapene finne på å kutte i ved uhell med båt som har for stor motor? Hadde en samtale med gjensidige og de trakk frem skader på akterspeil, ev bolter som kunne løsne på styring i høy fart og lignende som kunne føre til kutt i utbetaling. Greit, skade/sprekker i akter speil kan jeg være med på, noe annet mener jeg blir feil da forskjellen tross alt er liten (er 10 % større motor enn anbefalt). De kunne forsikre båt og motor, men sa at det lett ville bli kutt i erstatning siden motor var for stor. (motoren er også lettere enn andre typer som er godkjent på båten, så vekt burde ikke være tema) Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Bearded Beast Svart 4.November.2012 Del på Facebook Svart 4.November.2012 (redigert) Hva da for stor motor, for stor til hva da? Om de har en begrensing på motorstørrelse så må det stå i papirene. Du kan forsikre enhver ekvipasje uansett. Dette er bare tullprat fra selskapet sin side, det finnes og har funnest tusenvis av båter i dette landet uten et eneste antydning til noe skilt med motoranbefaling. Og merk : anbefaling, ikkje noe forbud. Det er bare å forholde seg til hva som er avtalt på forhånd. Om de ikkje vil forsikre deg så er det en annen sak men når du sier hva du har og de sier ja så får de jaggu forholde seg til det de også. Redigert 4.November.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 4.November.2012 Del på Facebook Svart 4.November.2012 Forutsetter ikke CE-godkjenningen at man holder seg innenfor motorstørrelsesbegrensningen? Dersom en skade/ulykke kan relateres til at eier ikke har overholdt anbefalingen fra båtprodusenten/CE-godkjenningen, tror jeg det ligger ann til en spennende debatt med forsikringsselskapet... Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.November.2012 Del på Facebook Svart 4.November.2012 Det høres ut som du bør bytte forsikringsselskap i første omgang. Slik de har formulert seg, risikerer du kutt i forsikringsutbetalingen om båten blir stjålet også om det du skriver er ordrett. Jeg mener også at det er bare tull av et forsikringsselskap å si på forhånd at det blir kutt i utbetaling vet skade. De kunne sagt at skader på akterspeil eller andre skader forårsaket av for stor motor ikke vil bli dekket, evt kan de heve premien for å forsikre båten om den har for stor motor til en så stor sum at de ikke taper på det om det oppstår skade. De skal og vil alltid forsikre seg om at de kommer ut som den vinnende part av en forsikringsavtale i det lange løp. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
ahamm Svart 5.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2012 Får vel legge til at det var flere som ikke ville forsikre, siden motoren er større enn anbefalt. Men det er jo i en gråsone der, siden "anbefalt" brukes av produsentene... Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Free Lillehammer Svart 5.November.2012 Del på Facebook Svart 5.November.2012 Betyr det at forsikringsselskapene ikke tar forutsetningene for CE-godkjenningen helt på alvor? Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 5.November.2012 Del på Facebook Svart 5.November.2012 Generelt så skal det jo være årsakssammenheng mellom brudd på vilkår og skade, dersom avkortning skal finne sted. Dersom motor er for stor, og det fører til at den kommer under vann om båten fylles med vann, så er det en slik sammenheng. (Selv om hk ikke sier noe om kg...motorene blir jo lettere og sterkere om dagen) En annen sammenheng kan være om båten oppnår høyere fart enn den er konstruert for, og derved får høyere belastning, det kan være en sammenheng. At en 15 fot båt med 200hk kan være veldig attraktiv å stjele er vel kanskje ikke en sammenheng...merkelig nok... TA Sitér dette innlegget Link to post
TG-cruiser Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 Hej. Jeg har haft snakket med flere selskaber da jeg gerne vil have en større motor på min båd. Min båd (TG-7200 med 90 hk mariner 4T) er godkendt til 130hk, men en nybygget TG7200 idag er godkendt til 150hk. Man kan ikke få en motor på 130hk, nærmeste lavere er 115hk. Jeg foretrækker Suzuki, yamaha ell mariner 4T. En 115 hk har samme motorblok som min 90 hk har og der vil derfor ikke være ret stor forskel i ydelse ved normal sejlads. Derfor vll jeg gerne op i en 140 hk Suzuki eller 150 Hk. Men forsikringen vil afvise at dække en skade som enten er opstået eller forværret af den større effekt, samt have ekstra betaling for et "motorklausul". Har spurgt Pantainius, IF forsikring og Yachtpool. Derfor har jeg nu opgivet og overvejer og skifte båden ud eller nøjes med en mindre motor. Jeg bor i Grønland og her er der ellers masser af både med for store motor, så senes en Marin mv 6600 med 250 hk Suzuki, den ved jeg er godkendt til max 150Hk. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 Jeg kjenner ikke til hvordan det er på andre båter, men på enkelte av de norskproduserte kunne du få spesialgodkjenning for større motor. Det går et par Skibsplast 605 med original merkeplate fra fabrikk som godkjenner opp til 225 hk, for eksempel. Om dette var kun på Offshore-utgaven skal jeg ikke si for sikkert, men jeg har selv sett platene på et par av disse. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.