Jump to content

For stor motor og ev forsikringsproblemer

ahamm

Recommended Posts

Hva kan forsikringsselskapene finne på å kutte i ved uhell med båt som har for stor motor?

Hadde en samtale med gjensidige og de trakk frem skader på akterspeil, ev bolter som kunne løsne på styring i høy fart og lignende som kunne føre til kutt i utbetaling.

Greit, skade/sprekker i akter speil kan jeg være med på, noe annet mener jeg blir feil da forskjellen tross alt er liten (er 10 % større motor enn anbefalt).

De kunne forsikre båt og motor, men sa at det lett ville bli kutt i erstatning siden motor var for stor.

(motoren er også lettere enn andre typer som er godkjent på båten, så vekt burde ikke være tema)

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Hva da for stor motor, for stor til hva da? Om de har en begrensing på motorstørrelse så må det stå i papirene. Du kan forsikre enhver ekvipasje uansett. Dette er bare tullprat fra selskapet sin side, det finnes og har funnest tusenvis av båter i dette landet uten et eneste antydning til noe skilt med motoranbefaling. Og merk : anbefaling, ikkje noe forbud. Det er bare å forholde seg til hva som er avtalt på forhånd. Om de ikkje vil forsikre deg så er det en annen sak men når du sier hva du har og de sier ja så får de jaggu forholde seg til det de også.

Redigert av Plutonium (see edit history)

Det høres ut som du bør bytte forsikringsselskap i første omgang.

Slik de har formulert seg, risikerer du kutt i forsikringsutbetalingen om båten blir stjålet også om det du skriver er ordrett.

Jeg mener også at det er bare tull av et forsikringsselskap å si på forhånd at det blir kutt i utbetaling vet skade.

De kunne sagt at skader på akterspeil eller andre skader forårsaket av for stor motor ikke vil bli dekket, evt kan de heve premien for å forsikre båten om den har for stor motor til en så stor sum at de ikke taper på det om det oppstår skade. De skal og vil alltid forsikre seg om at de kommer ut som den vinnende part av en forsikringsavtale i det lange løp.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Generelt så skal det jo være årsakssammenheng mellom brudd på vilkår og skade, dersom avkortning skal finne sted.

Dersom motor er for stor, og det fører til at den kommer under vann om båten fylles med vann, så er det en slik sammenheng. (Selv om hk ikke sier noe om kg...motorene blir jo lettere og sterkere om dagen)

En annen sammenheng kan være om båten oppnår høyere fart enn den er konstruert for, og derved får høyere belastning, det kan være en sammenheng.

At en 15 fot båt med 200hk kan være veldig attraktiv å stjele er vel kanskje ikke en sammenheng...merkelig nok...

TA

Hej.

Jeg har haft snakket med flere selskaber da jeg gerne vil have en større motor på min båd. Min båd (TG-7200 med 90 hk mariner 4T) er godkendt til 130hk, men en nybygget TG7200 idag er godkendt til 150hk.

Man kan ikke få en motor på 130hk, nærmeste lavere er 115hk. Jeg foretrækker Suzuki, yamaha ell mariner 4T. En 115 hk har samme motorblok som min 90 hk har og der vil derfor ikke være ret stor forskel i ydelse ved normal sejlads. Derfor vll jeg gerne op i en 140 hk Suzuki eller 150 Hk.

Men forsikringen vil afvise at dække en skade som enten er opstået eller forværret af den større effekt, samt have ekstra betaling for et "motorklausul". Har spurgt Pantainius, IF forsikring og Yachtpool.

Derfor har jeg nu opgivet :worry: og overvejer og skifte båden ud eller nøjes med en mindre motor.

Jeg bor i Grønland og her er der ellers masser af både med for store motor, så senes en Marin mv 6600 med 250 hk Suzuki, den ved jeg er godkendt til max 150Hk.

Jeg kjenner ikke til hvordan det er på andre båter, men på enkelte av de norskproduserte kunne du få spesialgodkjenning for større motor.

Det går et par Skibsplast 605 med original merkeplate fra fabrikk som godkjenner opp til 225 hk, for eksempel. Om dette var kun på Offshore-utgaven skal jeg ikke si for sikkert, men jeg har selv sett platene på et par av disse.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...