Jump to content

hvor mye dieselpower tåler alpha one?

jensemann2

Recommended Posts

Jeg har ikke helt klart å legge fra meg diesel-planene for daycruiseren, men hvis det skal gjøres så skal det gjøres billig. Dvs som hobbyprosjekt en lang vinter (neste vinter) Jeg har gjort meg noen tanker om V8 diesel, for det må vel bli det om man skal få nok power uten å få for liten plass i motorrommet. Ser for meg at jeg trenger hvertfall 150 HK. Men hvor mye tåler alpha one? Kan jeg bytte utveksling i drevet mitt til en billig penge hvis jeg bytter til diesel?

På diverse amerikanske båtfora kan du lese om at alpha-drevet tåler såvidt momentet fra 350cid bensin. Gjennomgangstonen er at det er billig og du får deler billig men du må regne med å havarere så enten kan du kjøpe flere drev i reserve eller så kan du kjøpe noe som holder. V8 diesel er vel det værste du kan montere på et alpha-drev. En god 350 bensinmotor har sånn ca 350 ft-lb og skal du ha diesel bør du ikke sette inn noe som gir mere moment. Firesylindret turbodiesel belaster drivverket uforholdsmessig pga pulserende gange. Det er en grunn til at de lager egne dieseldrev.

"Utveksling kan du bytte, men billig er det ikke." Det er ikke så dyre deler hvis du skrur selv, men skal du sette det bort er det billigere å kjøpe et drev med riktig utveksling.

Hva med en 6.5L Turbo fra GM. Solide og vibrasjonssvake,holdbare motorer så lenge dem blir varmkjørt før belastning. Ulempen er hard gange med mye mekanisk støy.........

Usikker på dreiemoment,men har ca 190 hk. Moment og HK kan enkelt justeres opp/ned etter ønske ved å sette ei kran på slangen mellom vakumpumpa og waste gate.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...