jensemann2 Startet 6.November.2012 Del på Facebook Startet 6.November.2012 Jeg har ikke helt klart å legge fra meg diesel-planene for daycruiseren, men hvis det skal gjøres så skal det gjøres billig. Dvs som hobbyprosjekt en lang vinter (neste vinter) Jeg har gjort meg noen tanker om V8 diesel, for det må vel bli det om man skal få nok power uten å få for liten plass i motorrommet. Ser for meg at jeg trenger hvertfall 150 HK. Men hvor mye tåler alpha one? Kan jeg bytte utveksling i drevet mitt til en billig penge hvis jeg bytter til diesel? Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 Mercruiser 2,0 150/170 hk er det største som leveres fra fabrikk på alpha drev. Momentet på en v8 vil sannsynligvis mose innsatsen ettertrykkelig. Utveksling kan du bytte, men billig er det ikke. Gå opp på bravo x drev, 2 tåler mest moment. Eller kjøp bensin for penga........ Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 På diverse amerikanske båtfora kan du lese om at alpha-drevet tåler såvidt momentet fra 350cid bensin. Gjennomgangstonen er at det er billig og du får deler billig men du må regne med å havarere så enten kan du kjøpe flere drev i reserve eller så kan du kjøpe noe som holder. V8 diesel er vel det værste du kan montere på et alpha-drev. En god 350 bensinmotor har sånn ca 350 ft-lb og skal du ha diesel bør du ikke sette inn noe som gir mere moment. Firesylindret turbodiesel belaster drivverket uforholdsmessig pga pulserende gange. Det er en grunn til at de lager egne dieseldrev. "Utveksling kan du bytte, men billig er det ikke." Det er ikke så dyre deler hvis du skrur selv, men skal du sette det bort er det billigere å kjøpe et drev med riktig utveksling. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 6.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2012 Ok, takk for tips. Regner med det blir å beholde bensinern til den ryker da. Så se meg om etter en dieselpakke med drev Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 Du kan fint dra versjon 2 av drevet med 170 Hk personbildiesel med myk dempeplate. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
jensemann2 Svart 7.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2012 Ja det er versjon 2 jeg har. Det er noe sånt jeg kunne tenkt meg å prøve. Og hvis jeg bruker personbildiesel trenger jeg vel ikke endre utveksling heller? Den har vel omtrent samme toppturtall som 350'en(4400-4800). hvilken motor anbefaler du? Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 Hva med en 6.5L Turbo fra GM. Solide og vibrasjonssvake,holdbare motorer så lenge dem blir varmkjørt før belastning. Ulempen er hard gange med mye mekanisk støy......... Usikker på dreiemoment,men har ca 190 hk. Moment og HK kan enkelt justeres opp/ned etter ønske ved å sette ei kran på slangen mellom vakumpumpa og waste gate. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.