Jump to content

størrelse på septik

ooma

Recommended Posts

Hvor stor bør septiktanken være???

I jobben med gradvis oppgradering av min gamle snekke er planleggingen kommet til toalettet. Da båten er godt opp i årene er der følgelig ikke septiktank. Rett utenfor toalettet under dørken er det imidlertid god plass, men er den god nok? Vil dette avhenge av typen toalettpumpe ?(pumpe eller kvern) Hvor ofte må jeg tømme, og bør jeg satse på en elektrisk tømmepumpe av god (lydløs) kvalitet dersom jeg må tømme ofte?

Har et eldre toalett av god kvalitet med porselensskål og manuell pumpe. Denne vurderes uansett byttet til elektrisk pumpe, eller helt nytt toalett. Forstår da at det er stooooor forskjell på de som bråker og de som ikke bråker.

Men viktigst av alt: Hvor stor MÅ tanken være for å ha noen effekt?

Oftest er det konen og meg selv som er på tur, og etterhvert også datteren vår (selv om det er noen år til hun bruker toalett og ikke bleier :smiley: )

Oso

:blush:

Jeg hadde 75 liter i min forrige båt , opplevde at den ble full nå vi lå inders ved kai en ettermiddag. Da er det ikke så lett å få tømt den.

Nå har jeg 115 liter synes det er en grei størrelse.

Prøver hele tiden å tømme tanken når vi forlater en havn, slik at den er tom når vi ankrer opp igjen.

Vi er fem så det er greit å ha litt størrelse på tanken.

:diving:

Har 140 liters septik i snekka. Ikke for stort, selv om vi nå bare normalt er to voksne på tur. Tanken blir nok tømt lenge før den er full. Har som vane å tømme den hver gang vi er i farvann hvor det er tilrådelig. Ville ha montert så stor tank som mulig i det rommet du har til rådighet. Etter hvert som familien øker, så kan det være greit med god kapasitet.

Jo større jo bedre, innenfor rimelighetens grenser.

Vi har 120l og elektrisk toalett. Har ikke hatt elektrisk toalett tidligere. Hadde 125l og manuelt toalett på den forrige båten. Merker stor forskjell - dvs. at tanken går full mye raskere med el-toa pga. større vannforbruk. Var ikke oppmerksom på dette til å begynne med, så vi ble "tatt med buksa nede" et par ganger før vi ble bevisst problemstillingen. Viktig å benytte anledningen til å tømme når muligheten er der - ikke utsette til siden. Da passer det nemlig sjelden.

Vi er 3 ombord, men har ofte med litt ekstra besøk. 120l holder, men det er ikke noe for mye.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Hvor stor bør septiktanken være???

I jobben med gradvis oppgradering av min gamle snekke er planleggingen kommet til toalettet. Da båten er godt opp i årene er der følgelig ikke septiktank. Rett utenfor toalettet under dørken er det imidlertid god plass, men er den god nok? Vil dette avhenge av typen toalettpumpe ?(pumpe eller kvern) Hvor ofte må jeg tømme, og bør jeg satse på en elektrisk tømmepumpe av god (lydløs) kvalitet dersom jeg må tømme ofte?

Har et eldre toalett av god kvalitet med porselensskål og manuell pumpe. Denne vurderes uansett byttet til elektrisk pumpe, eller helt nytt toalett. Forstår da at det er stooooor forskjell på de som bråker og de som ikke bråker.

Men viktigst av alt: Hvor stor MÅ tanken være for å ha noen effekt?

Oftest er det konen og meg selv som er på tur, og etterhvert også datteren vår (selv om det er noen år til hun bruker toalett og ikke bleier  :smiley: )

<{POST_SNAPBACK}>

Bor i båten hele året. Har en 70 l septiktank, eletrisk toalett, og eletrisk tømmepumpe. Har en godt med plass, er det ok med stor tank, men vi hadde nok klart oss bra med enda mindre tank om det hadde vert nødvendig.

Eletrisk toalett bruker mer vann ved hver spyling en manuelt, vil tippe ca 1/3 del mer.

Størrelsen på tanken er og avhengig av hvordan båten brukes. Ligger du mange dager i havn uten å dra ut på fjorden, må nødvendigvis tanken være større. Har flere bekjendte med mindre båter, som "bare" har ca 25-30 l tank, og de klarer seg brukbart med den. Har du plass så ville jeg ha satset på 40-60 liter.

Eletrisk toalett bruker mer vann ved hver spyling en manuelt, vil tippe ca 1/3 del mer.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er noe jeg også har trodd. Nå har jeg aldri målt forskjellen manuelt/elektrisk toalett, men min magefølelse sier meg faktisk at jeg bruker mindre vann etter at jeg byttet til elektrisk. Det virker på meg som at det elektriske systemet er mer effektivt, dritten "fyker" liksom raskere ned i tanken. Synes jeg kan ligge lenger nå før tanken er full. Men jeg har kanskje et effektift system samtidig som det gamle manuellet hadde dårlig virkningsgrad? Og i et elektrisk toalett er det jo kniver, mens det manuelle må presse mer kompakte igrendienser gjennom en svært trang tilbakeslagsventil.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei!

Det kommer jo helt an på hvor mye du driter.  Tanken min er ca 50 liter, og den holder en helg spnn omtrent.

Er ikke helt enig. Vil heller si hvor mange damer du har ombord. Nedskylling av papir for hver gang de letter blæren for 1 dl eller sånn omtrent, mener jeg er ytterst dimensjonerende for hvor stor tank du trenger. Er ikke snakk om å gå på land så lenge man slipper ser det ut til.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Originalt i min båt står det 75 liter, holder 1 døgn med 2 voksne og el. toalett....!!

Skulle vært artig å vist hva andre med så liten septik gjør om de f.eks bestemmer seg for å ligge et døgn eller to til i samme gjestehavn. Gjeste havna er full, du vet du mister plassen om du går ut for å tømme osv.........!!

Nei, jeg bytter nå ut min tank til en på 190 liter. Hadde 160 liter i forrige båt, og det var helt ok.

Kunsten er også å strupe vanntilførselen til pumpen ned til akkurat hva den behøver for å spyle rundt hele bollen. (på inntakskran) dermed så tømmer pumpa alltid mer en den tar inn, og man slipper å bruke unødvendig mye vann.

Svein

Svein H

Originalt i min båt står det 75 liter, holder 1 døgn med 2 voksne og el. toalett....!!

<{POST_SNAPBACK}>

Vel, har vel samme størrelse tank, kanskje litt mindre, men kan da ligge i ro 4 døgn før tolattene i land må besøkes. Vi er to voksne, et stk hunnkjønn, og et stk hannkjønn. Skipshunden bruker friluftstoalettet i land! Ellers har det som nevnt tidligere litt å si hvordan vanntilførselen er. Hos oss tar det litt tid før spylevannet kommer. Mesteparten av det vi selv produserer er borte før vannet kommer etter og tar med seg papir og de siste restene.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vel, har vel samme størrelse tank, kanskje litt mindre, men kan da ligge i ro 4 døgn før tolattene i land må besøkes. Vi er to voksne, et stk hunnkjønn, og et stk hannkjønn. Skipshunden bruker friluftstoalettet i land! Ellers har det som nevnt tidligere litt å si hvordan vanntilførselen er. Hos oss tar det litt tid før spylevannet kommer. Mesteparten av det vi selv produserer er borte før vannet kommer etter og tar med seg papir og de siste restene.

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Har omtrent samme erfaring som deg Lars, 3-4 dager med 2 personer og 75 ltr tank. Ut i fra innleggene her så skjønner jeg at måten å bruke toalettet på varierer svært. Vi merker at når vi har med oss gjester som ikke er så befaren med båt-toaletter, så må vi tømme tanken adskillig oftere en når vi har med venner som også bor i båt og bruker toalett i båt ofte. Måten en bruker toalettet er nok ganske avgjørende for størrelse på tanken.

Huff, så mye drittprat har jeg aldri sett på en gang. Men hva er det dere driver med på do? Vi har hatt båten i 13 år og har hatt problemer kun en gang, og da hadde hele familien omgangssyke. Ellers har det fungert utmerket med 2 voksne og 2 barn i 3 døgn med ca. 25 liters tank og elektrisk pumpe (at elektrisk pumpe trekker mer vann enn håndpumpe er ikke lett å overbevise meg om).

Møkkahilsen Eivind

Størst mulig septik, størst mulig dieseltank, størst mulig vanntank, størst mulig batteribank, størst mulig varmtvannstank..........

Det er jo slik med alt...

Driver å prosjekterer "møkktank" selv slik at jeg kan ligge ved havn / utehavn uten å måtte knipe igjen... Den plassen jeg har sett meg ut vil gi rom for en tank på ca 75 liter, har bestemt meg for at det får holde. Videre vil jeg benytte dass`n med manuell pumpe som står der i dag. Skal montere ei pumpe ut men har ikke bestemt meg for om den skal være "strømmkjørt" eller "handkjørt" enda. Blir den "handkjørt" så blir den uansett lett å komme til, ikke langt fra krana som lukker ved skroggjennomførignen. Får sjekke litt priser før jeg tar et valg om akkurat dette.

Ser i denne tråden at det er store sprik over hvor fort en tank fylles opp og må tømmes. Det er nok smart å prøve å spare litt på vann inn i tanken etter bruk. Skjønner helt klart at det er kjedelig å måtte forlate en fin plass for å måtte reise ut for å tømme og samtidig være sikker på at en mister denne plassen.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...