Jump to content

Valg av bunnstoff


Onkel Roger

Recommended Posts

Har nå sandblåst og slipt ned undervannsskroget. En kjempe jobb men nå begynner morra.

Hvilket bunnstoff skal jeg velge?  :smiley:

 

Valget står mellom:

Selvpolerende Mille Dynamic, med eget primer program.

Seatronic 033 selvpolerende. med eget primer program. Test vinner i praktisk båtliv.

International VC 17.med eget primer program. Dyrt men tørker hurtig og gir en ekstremt glatt overflate.

 

Jeg vet at dette er noe alle har egne meninger/erfaringer om. Spør man tre forskjellige får man gjerne 3 forskjellige svar.  

 

Tillegsopplysning. Jeg planlegger å dra på langtur om ca 3 år. Det programmet jeg velger bør derfor være kompartibelt med bunstoff fra andre produsenter/alt. fungerer under alle de forskjellige forhold vi vil få under turen.

:sleep:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post

Jeg prøvde først Nonstop fra Jotun. Det var et katastrofalt dårlig bunnstoff. Allerede etter et par mnd'er begynte gresset å gro. Etter to år i sjøen skrapte jeg bort titals kg med blåskjell. I fjor gikk jeg over til Mille Dynamic. Det er sålangt ikke antydning til gro på skroget, selv om båten har ligget ute hele tiden. Trimflapsene derimot gror det fint på  :sleep:

Link to post

De siste årene har jeg brukt Blakes, Misse Dynamic og ABC#3.

 

Erfaringen er at Blakes var katastrofalt dårlig (kjøpte det fordi jeg ikke fikk tak i det jeg ville ha og at det var billig).

 

Mille og ABC#3 virker svært godt, men Mille er plagsomt å rulle på dersom det ikke er helt vindstille. Rullen trekker ut tråder som vinden tar med seg til klær, nabobåten o.a.

 

Min favoritt er absolutt ABC#3, men den kan være vanskelig å få tak i.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Jeg bruker Blakes selvpolerende og er meget godt fornøyd (Østfold).

 

I forbindelse med båtbytte i fjor så lå den "gamle" båten stille en hel sommer (pinse - september), med unntak av div prøveturer og det var kanskje 20-30 stk rur totalt på skroget (Sollux 24).

Selvfølgelig med unntak av hylsen og flyndrejernet som så ut som kokkosboller.

Propellen var blankpolert / ubehandlet og akkurat like ren.

 

Enda bedre, denne kjøper jeg til 98,- / 0,75l i min marina.

 

Hvis du tar av etiketten på boksen så vil du finne hempel etiketten under.

Jeg har snakket med en representant fra Hempel og han har motvillig bekreftet at innholdet er likt :sleep:.

Link to post

Har selv International Offshore Extra på min båt. La på et ekstra strøk rundt vannlinjen nå nettopp. 2 år siden siste gang, og det har egentlig holdt 1 år til. Båten ligger ute hele året og det gror ikke i det hele tatt. Bunnstoffet er veldig drygt og på min 25 fots båt holder det rikelig med 2 liter. Enig i at det er ganske dyrt, men slipper man unna med å ta båten på land og bunnsmøre hvert 3 år så sparer man både tid og penger på dette.

 

Dette bunnstoffet er vel beregnet på båter med forholdsvis stor fart.

 

International Offshore Extra selges ikke lenger i Scandinavia. Kan dette skyldes miljøkrav? Måtte derfor bruke VC 17 på vannlinjen.

 

Pga. at det opprinnelig var brukt International Offshore Extra (også teflonbasert) på båten i utgangspunktet måtte jeg prime 1 strøk med International Primocon.

Link to post

For 10 år siden brukte jeg VC 17 et par år med godt resultat. Det 3. året hadde de produksjonsfeil på stoffet, hvilket resulterte i sterk groing (skjell). Derfor gikk jeg over til Mille Dynamic, som jeg har vært godt fornøyd med siden.

Er det forresten noen som kan bekrefte at VC 17 gir bedre fart enn selvpolerende på en seilbåt ???

Link to post

Hei Anton. International sier at man oppnår inntil 1 knop høyere hastighet. Tar dette med en klype salt. Jeg tror at vi vanlige turseilere merker liten forskjell. :smiley: Det er nok større fartspotensiale å hente andre steder.

 

Jeg ligger i opplag sammen med båten til Lasse Kjus. De bruker VC 17 som de vannslipper med 600 papir etterpå. Regner med at det blir glatt nok.  :sleep:

 

Mitt ambisjons nivå er noe lavere, men alt som gir ekstra fart er jo bra.

:smiley:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post

Brukte også Blake ifjor. Ble  fortalt at det var Hempel som produserte det.  At det var ett "billigprodukt" fra Hempel, som de blant annet hadde noe mindre fargepigmenter i.

 

Båten ble ifjor altfor lite brukt, men alikevell ikke noe groe å snakke om.

 

Men jeg mener vel at jeg fikk noe dårligere fart ifjor enn tidligere. Vet ikke om Blakes er mindre glatt enn andre typer? Vi snakker om 1  knops reduksjon på marsfarten fra 20 til 19 knop.

 

Hvor får man tak i ABC#3? Han som solgte det i Sandefjord har lagt inn årene. Har hørt mye bra om det.

 

Hvordan er det å bytte bunnstoff merke? Trengs det noe ekstra nedpussing?  Snakker her om selvpolerende bunnstoff.

 

Har bytta selv og kun rulla på nytt, uten at det er skjedd noe. Eneste gang jeg har vært borti flassing var engang jeg rulla Jotun Non stop på Jotun non stop. :sleep:. Det var selvfølgelig det året jeg solgte den båten. Og den nye eieren lurte på hva i f..... jeg hadde gjort når jeg stoffa. :discuss

 

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Skal prime båten med antipest i år. Bunnstoff har eg kjøpt inn hos Biltema.

Jotun skriver at dersom eg skal bruke andre typer bunnstoff enn non-stop, så må itilegg ha på vanleg primer på antipesten. Er dette nødvendig?

 

Lurte litt på om noen har prøvd biltemas bunstoff.

Båten er ei 20 fots plastsnekke med ca 6-7 knopps fart.

Link to post

Hei ligger på Hvaler. Det vokser friskt i området.

 

Ønsker også å ha båten liggende ute hele året.

 

Noen med erfaringer i varmere strøk. Karibien, Stillehavet osv. Jeg går utfra at det vokser godt i vann på over 25 grader.

 

:sleep:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post

VC 17. Dobbelt så dyrt (minst), men også dobbelt så drøyt (minst). Baugen er tørr før du kommer til hekken (skal rulles på i fartsretningen, rull bare akterover, ikke frem og tilbake) så start på neste strøk umiddelbart etter forrige. All stoffing ferdig på noen få timer i løpet av samme dag.

S/Y Surprise

Link to post

Jeg har prøvd forskjellige bunnstoff, men har havnet på Jotun Non Stop.  Er godt fornøyd, det lengste båten har ligget ute uten stoffing er 5 sesonger.  Ved slippsetting var det lite grodd, høytrykspyling og flekking av avslitte områder var nok for 3 nye år ute.  Det virker som om bunnstoffene virker forskjellig etter som hvor man ligger.  Selv ligger jeg i Padda (Oslo).

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Du er fornøyd med Nonstop, Pirius.  Det er jeg også. Både i Båtmagasinet og i Praktisk Båtliv kom Jotun ut på topp.

 

I 1998 testet Practical BoatOwner 32 ulike bunnstoffer på diverse båter i England. NonStop ble en klar vinner blandt selvpolerende. Tok man hensyn til prisen, ble Nonstop best uansett gruppe. Det viser at Nonstop er et godt bunnstoff og at Jotun tar seg grovt betalt for det i Norge i forhold til hva andre tar.

 

Lotus

Link to post

Jotun tar seg grovt betalt for det i Norge i forhold til hva andre tar.

 

Lotus

En annen grunn til at jeg kjøper NonStop i tillegg til at det er bra, er prisen.  Jeg kjøper det på Malermestrenes Andelslag.......................  :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Brukte Jotun nonstopp på min forrige båt. Det grodde godt samtidig som det bygget noe helt vanvittig. Måtte tilslutt sandblåse denne også :cheers:

 

Er det noen som har erfaring med VC17? Stoffet selger og har blitt solgt i en årrekke. Så noen benytter det jo.

 

Mitt hoved argument for VC17 er at det bygger svært lite, samtidig som det tørker raskt. Eventuell fartsøkning tas som bonus.

 

Funker VC17? Gror det mindere eller mer en selvpolerende bunnstoff??

 

:lol:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post

Har gode erfaringer med Seajet, brukte det på den jeg har nå (planende) og min forrige snekke.

Etter det jeg ble fortalt så betyr det ingenting hvilket merke man bruker på Primer da det kun er to store produsenter og de fleste merkevarene kun produserer klistremerkene. Men det kan nok være lurt å holde seg til samme merke som bunnstoffet med tanke på en eventuell reklamasjon.

Link to post

Jeg bruker VC 17M og er veldig godt fornøyd med det. Har tidligere brukt vanlig selvpolerende, og ble mer enn fornøyd med å ta allt ned å bygge opp igjen hvert 6. til 7. år. Brukte VC 17M på åtti tallet med samme gode resultat. Ulempen med dette stoffet er at du ikke kan bruke det på aluminium under vann. Stoffet er glatt og det bygger svært lite. Dor er det dyrt, men det kan anbefales.

Link to post

Her var det mange meninger ser jeg. Jeg jobber og bor i den persike gulf og her vi relativ høy sjøvannstemperatur. Den variere mellom 20 grader på vinteren til 37-38 graden på sommeren. Vi bruker sjøvann som kjølevann i fabrikken og har vært plaget av groe i vanninntaket. Vi har i de sener år testet forskjellige "malinger" bruker nå Jotuns bunnstoff. Det fungere bra. Det som imidlertid er verdt å merke seg er at fargen på bunnstoffet har en del å si på veksten av groe.

 

Vi har gjennomført systematiske tester av dette de siste 4 år, har påført rødt og sort bunnstoff av samme type fra Jotun penquin på samme vegg. Vi hadde 3-4 kvadratmeter med rødt og det samme med sort av et total areal på noen hundre kvadratmeter. Resultatet etter 3 år er at det er minimalt med groe på det røde og en del mere på det sorte... Hvorfor denne forkjellen har jeg ikke noe forklaring på, men groe er jo levende organismer... Her bruker vi allefall rødt bunnstoff fra Jotun under båten og det fungerer bedre enn det sorte..... Om dette er gjeldene i Norge skal jeg ikke uttale meg om siden sjøtemperaturen er litt høyere her enn hjemme.

:diving

 

Vir fortsetter i allefall testen av hvilke typer bunnstoff som fungerer best her. Vi tester nå et produkt fra Hempel..... I løpet av en tre-fire år så har vi mere data om dette. Da flytter jeg nok hjem igjen og hvilket bunnstoff og ikke minst farge som skal under Sea-Ray'en er ikke avgjort ennå...  

:smash:

 

Ha en fortsatt fin vår hjemme.

 

Mvh

Knut A. W

N24°57.000'

E51°30.000'

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Forrige eier av min båt pusset ned hele båten og la på International Offshore Extra. Dette er fra samme fabrikant som International VC17 og er i følge fabrikken et identisk merke. Pussig nok så selges ikke Offshore Extra i Scandinavia lenger. Forrige eier merket stor forskjell på farten, den økte fra 23 knop til 26 knop på full fart. Denne jobben ble utført våren 2001. Samme sommer kjøpte jeg båten. Den har, med unntak av korte landopphold, ligget på sjøen hele tiden. Som nevnt tidligere så la jeg på et lag med VC 17 i vannlinjen i år. Det var strengt tatt ikke nødvendig. Går nå derfor mot den 3 sesongen uten at båten så mye er vasket eller rengjort under vannlinjen og den er helt gullende ren. Tror også fargen har litt betydning da den er ganske sort. Jeg er derfor godt fornøyd med bunnstoffet på min båt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...