Jump to content

Valg av bunnstoff


Onkel Roger

Recommended Posts

Hei takk for mange gode innspill så langt.  Som jeg sa i første innlegg:Spør man tre forskjellige får man gjerne 3 forskjellige svar.  

 

Egne erfaringer sammen med tildels store forskjeller når det gjelder vannkvalitet, tempratur og lysforhold gjør at man naturlig nok har ulike erfaringer.

 

Så langt har ingen klar favoritt utpekt seg, flest har erfaring med selvpolerende stoff type Jotun nonstopp, eller Hempels Mille Dynamic. Nonstopp har fått litt juling sålangt, ikke så rart det er vell også det stoffet det selges klart mest av. Det er også sikkert mange som er fornøyd med Nonstop.

 

Mille Dynamic får godt skussmål fra alle.   :cryin:

De som har brukt VC 17 har også gode erfaringer, med unntak av en periode på slutten av 80-tallet da International hadde problemer med produksjonen. :wink:

 

Valget står nå mellom Mille Dynamic og VC 17. VC17 er kostbart (literpris på linje med Bache Gabrielsen XO) Men tørker raskt, gir en glatt overfalte og muligens fartsøkning. Viktig for oss med "Snobb stång".  

 

Jeg ser at Anton har byttet fra VC17 til Mille Dynamic uten bruk av primer ol. Det betyr at dersom jeg velger å benytte VC17, så har jeg anledning til å bytte til Mille Dynamic dersom jeg ikke er fornøyd :wink:

 

Det er imidlertid usikert hvordan VC17 fungerer i varmere forhold. Har sjekket Internationals sider i USA og Australia hvor de også selger VC17. VC17 anbefales i områder med medium begroingsintensitet. Mens de her hjemme anbefaller VC17 i områder med sterk begroinigseffekt. Antar at dette har med vanntemperatur å gjøre.

 

Erfaringer med Mille Dynamic i varmerer forhold er noe begrenset. Den forrige eieren av båten var i Caribien med Mille Dynamic. Og det grodde noe helt vanvittig :cryin:. I Middelhavet derimot fungerte Mille Dynamic godt. :wink:

 

Jeg heller som dere forstår mot VC17, noen siste råd eller synspunkter før jeg blakker med på stoffet??

 

:cool:

 

Håper det funker

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Et stoff som vel ingen her har nevtn er det som lages av Star malingfabrikk. Det kjøpes på STARs eget fabrikkutsalg.

Jeg har brukt det nå et par år og er godt fornøyd. Det er også en del billigere en de vanlige merkene. Båten min marsjer på rundt 20 knop og bunnstoffet ser ut til å holde greit iallefall en sesong med dette belegget.

Link to post
Share on other sites

Har brukt flere typer bunnstoff, 123, Jotun med flere, og har aldri vært særlig fornøyd.  Båten

ligger ute hele året, og etter 4-6 måneder har det begynt å gro.

For to år siden hadde jeg båten på slip et nytt sted.  Eieren sa med en gang at jeg måtte

være glad i groe, som brukte så lyst bunnstoff.  Det var marineblått.

Han påstod at det var tydelig forskjell på groingen avhengig av fargen, og at fargen

 

Bunnstoff skulle være svart!

 

Jeg har alltid stolt på folk med praktisk erfaring, og denne karen tar opp båter på slippen

sin hele sommeren, så jeg byttet til svart.

 

Det ble mye mindre groe, antagelig pga. at svart stjeler mye lys.  Jeg så litt lengre opp at

en kar hadde god erfaring med rødt istedenfor svart.  Rødt har jeg aldri prøvd, men er det ikke noe med at alger bruker mest kortbøget lys, som ikke reflekteres av rødt??

Selv er jeg ihvertfall meget fornøyd med Svart.

Link to post
Share on other sites

Jeg ble den lykkelige eier av en Nimbus 3003 i fjor og er rimelig fersk når det kommer til båtstell.  Da båten ble tatt opp i fjor var den helt uten groe.  Bunnstoffet, vet ikke type, er helt inntakt med unntak av et par flekker hvor det har sluppet.  Mitt første spm er om det holder å flekke disse områdene med bunnstoff fra f.eks Biltema, eller bør jeg kontakte forrige eier for å få vite typen?  Kan jeg bruke samme bunnstoff på ror?  Hvordan bør jeg behandle propell og aksel før sjøsetting?

Link to post
Share on other sites

Det er også bunnstoff som er beregnet for handelsfart. Dette stoffet er etter det jeg hører mye tyngre (45 kilo på 20 liters bøtte) tror jeg. Det som vi kjøper i butikken er ikke skadelig for miljøet, alt skal kunne spises, drikkes uten å bli syk.

Når slike krav skal oppfylles er det ikke rare virkninga igjen.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Som ny båteier og ny bruker av dette forum, synes jeg det er på sin plass å begynne med å takke for fantastisk mye lærerikt stoff.

Dette må være en av de mest lærerike sidene på nettet.

Håper jeg etter hvert som erfaringen kommer, kan bidra i litt større grad enn nå.

Så til ett lite spørsmål:

Det ser ikke ut til att man enes om det beste bunstoffet her (naturlig nok), men jeg har hørt att ved bruk av selvpolerende, er det en forutsetning att båten kommer på vannet i løpet av de første dagene.

Kan noen svare på om dette er riktig.

Kunne tengt meg å gjøre meg ferdig med båtpussen 14 dager før sjøsetting.

Må en tur på jobb i nordsjøen i melomtiden.

Spent på svar.

 

Mvh. Ole

Link to post
Share on other sites

Bruker IFA/Hempel sin Mille Dynamic. Mener å huske at denne kan smøres på opptil en måned før du sjøsetter. Har benyttet dette produktet en del år og er meget godt fornøyd. Ved slipping legger jeg kun på et strøk og dette holder i flere sesonger. Fartspotensialet er 20 knop + -, halvplaner.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

VC17 har som det ble nevnt vært lenge på markedet (+25år?) og burde være godt utprøvd.

Det var utrolig mye diskusjon om dette i starten, antagelig mye fordi en ny liten aktør la seg ut med de etablerte. (Ble senere kjøpt opp av International)

Et av argumentene den gang var at man ikke kan male over med annet bunnstoff hvis man ønsker å bytte, dette pga teflonen. Hvor sant dette er vet jeg ikke.

 

Når det gjelder overflatebehandling:

I følge teorien er det innerste vannlaget mot skroget alltid stillestående.

Det skal derfor ikke ha noen betydning om overflaten ikke er helt "blank".

 

Snarere tvert imot, en matt overflate sier å være "raskere" enn en blank, dette fordi vedhengskreftene er sterkere på en blank overflate.

 

Heller man vann på en matt/ru overflate fremstår den som blank. Det er denne flaten vannet som passerere langs skroget "ser".

F.eks. vil rur vil stikke ut av dette laget og derfor skape friksjon.

Men vil det være noe å tjene på å slipe vanlig bunnstoff? Er det utført nøytrale tester på dette?

 

Man har funnet ut at spesielle overflatestrukturer gir minst friksjonsmotstand, 3M laget i sin tid  en tape med en slags fiskeben-struktur som skulle gi mindre friksjon, mener denne bl.a. ble benyttet i Americas Cup samt på fly.

Klarte imidlertid ikke å finne noe på 3M siden.

 

Noen som vet hvordan Cup båtene er behandlet under vannlinjen?

Hva med offshore-racing?

 

Selv har jeg stoffet propellen de siste år med godt resultat. Det ville vært intr å teste om dette fører til noe farts/turtalls reduksjon. Jeg kan ikke merke noe.

Link to post
Share on other sites

Som Frode_B nevnte er MPS fra STAR Maling i Drammen et godt alternativ.

 

Vi har benyttet selvpolerende MPS i nærmere 10 år på halvplaner, og til tross for en fordelaktig lav pris har båten vært ren under, kun litt slim.

 

Har lagt på MPS også på vår nye båt som går for seil, og er svært spent på om det holder mål når farten på skuta er betraktelig redusert.

 

MPS/Star har (ifølge Star  :lol:) lang erfaring med bunnstoff til skipsindustrien, og henviser til at disse fartøyene ikke tas på land hver høst slik at det må være god kvalitet.

 

Er likevel veldig spent på hvordan det funker på seilbåt......

 

"Pondus"

Link to post
Share on other sites

Det har siden midten av 90-tallet blitt forsket på (feil, siden denne tiden vet jeg om det) den såkallte lotuseffekten, en overflateeffekt kjent fra lotus-blomstens blader som gjør det så å si umulig at noe fester seg på denne overflate. Såvidt meg bekjennt finnes det allerede noe baderomsporselen som ikke må rengjøres lenger (dvs lett skylling er bra nok), husmaling som tagging ikke fester seg på kanskje også.

 

Kanskje det blir noe nytt bunnstoff også en dag. Nærmere info finnes på denne siden

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode og begrunnede tilbakemeldinger. Jeg har nå gått for Hempels løsning med Lightprimer. 5 strøk. Hard Racing 1 strøk og 2 strøk Mille Dynamic.

 

Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for VC17 sitt program. Men etter å ha snakket med bla. Knut Halvorsen ved Slevikkilen båtbyggeri og flere andre så ble VC17 mer og mer uaktuellt. Det viser seg at VC17 ikke er det beste alternative for å hindre begroing i mitt farvann.

 

Jeg har også utført en liten test med henblikk på overmaling av evt. annen type bunnstoff senere. Planlegger som nevnt tidligere langtur om noen år. Og det kan være greit å kunne benytte seg av evt. lokalt lurium slik at man ikke trenger å ta med seg VC17 for 3 år på turen. Samtidig som jeg er noe usikker på hvordan VC17 fungere i høye vanntemperaturer.

 

Testen foregikk slik. Jeg primet og stoffet med VC17. Lot dette stå i 7 dager. Mattet ned og vasket overflaten, la på førte ett lag med light primer. Når jeg skulle legge på bunnstoffet satt ikke primeren som den skulle.  :smiley:

 

Temperatur ved på føring ca 15 grader så det er ikke her problemet ligger. Det kan virke som om Teflon som er tilsatt VC17 fungerer...

 

Jeg vet at Intenational sier at man ikke kan legge annen type stoff over VC17. Men flere har andre erfaringer. Jeg har en mistanke om at det kan ha en sammenheng med at stoffet ikke har hatt kontakt med vann. Tror nok at resultatet ville blitt annet ved prøving etter 1 sesong. Mulig at Teflon eller lignende forsvinner etter hvert. :yesnod:

 

Jeg tar imidlertid ikke sjansen og går for Hempels program.

 

:yesnod:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Noen som har prøvet Biltema sitt bunnstoff?

 

Er dette et såkalt selvpolerende bunnstoff?

Hei,

har brukt Biltemas bunnstoff i 2 sesonger med god erfaring (hverken dårlig eller ekstarordinær bra), altså midt på treet.

Bunnstoffet er IKKE selvpolerende, men et vanlig hard bunnstoff - helt kurant til de fleste båter og samtidig rimelig. Tenker du på eventuell fartspotensiale til f. eks. en regattaseilbåt så er ikke dette riktig bunnstoff å satse på.

 

Hilsen,

Walter  :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det har siden midten av 90-tallet blitt forsket på (feil, siden denne tiden vet jeg om det) den såkallte lotuseffekten, en overflateeffekt kjent fra lotus-blomstens blader som gjør det så å si umulig at noe fester seg på denne overflate. Såvidt meg bekjennt finnes det allerede noe baderomsporselen som ikke må rengjøres lenger (dvs lett skylling er bra nok), husmaling som tagging ikke fester seg på kanskje også.

 

Kanskje det blir noe nytt bunnstoff også en dag. Nærmere info finnes på denne siden

Så nettopp på TV at det finnes nå en skje til bruk til honning: honningen detter bare av og lander på brødskiven uten å etterlate noe på skjeen.

 

Helt vannvittig effekt  :wink: - lover godt til noe fremtidig bunnbehandling av båter - håper jeg

Link to post
Share on other sites

Sorry, da kom nedturen: http://www.botanik.uni-bonn.de/system/lotu...n/faq_html.html

 

Can the Lotus-Effect® be used as anti fouling coating for ships and tubes?

 

 

No. For the Lotus-Effect® to work the air enclosed between the microstructures is absolutely necessary. It would diffuse into the water, thus spoiling the effect.

 

Også en del andre anvendelser blir det vel ikke noe av, desverre. (Hadde ikke sett denne siden før)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...