Søringen Startet 8.November.2012 Link til dette innlegget Startet 8.November.2012 Har en Yamaha 15 hk (9,9 sport) på båten. Har bilbatteri pga el. lensepumpe. Har montert ekkolodd i år. Tidligere har ekkoloddet vist en spenning fra ca 14.0 volt på tomgang til 14,7 volt på fullt turtall. Så på de siste turene at spenning på fullt turtall lå på 15 volt. Lurte på om det var noe galt med dynamo, men kom så på at jeg har montert en propell med en tommes mindre stigning på motoren. Er nok økt turtall som gir den høyere spenningen. Så mitt spørsmål. En spenning på 15 volt er kanskje "helsefarlig" for batteriet? En spenning på 14,7 skal vel være ideelt. Bør jeg montere en spenningsregulator(?) Hva koster en spenningsregulator som kan monteres mellom strømuttak motor og batteri? Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 9.November.2012 Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 Ville definitivt satt inn en regulator ja! Den skal både sikre lading i riktig mengde/syklus samt ta topper fra motoren. Mange regulatorer har også batterivakt slik at du ikke knekker banken. Laderegulatorer koster fra noen hundrelapper. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.