Jump to content

Ny båt er handlet, men må denne primes under ?


Hansa666

Recommended Posts

Hei.

Ja da har jeg handlet inn ny båt, Rodman 44, som skal hentes i Tønsberg og kjøres til Bergen straks været tillater det :) Men, da vi tok den på land for sjekk samt skifte av sinker, ble jeg veldig usikker på om den var primet undet. Brukte rotordyse ved spyling, og det var flere steder hvor man så rett på gelcoaten.

Dette er en båt som ligger ute hele året, så spm er om dette med priming er nærmest et krav ? Båten ble sjøsatt i 2005.

Hva er i såfall den beste metoden for skånsom fjerning av gammelt bunnstoff ? Kalkblåsing, bruk av is ect?? Noen gode forslag??

 

Vil videre takke Fjelbonden for god hjelp med opplæring på bruk av radar :):)

Link to post
Share on other sites

 

Ser den, men trekker dagens gelcoat så mye vann ???

 

Dagens gelcoat trekker vel like mye vann som den alltid har gjort. Men enkelte fabrikanter bruker et mer vanntett lag enn gelcoat ytterst for å få båten tett, sjekk hvordan båten er produsert. Ellers er det ikke dumt med et godt lag primer bare for festets del, bunnstoff sitter gjerne dårlig direkte på gelcoaten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ville absolutt lagt på epoxyprimer var jeg deg. Sørger for 100% tett båt og et svært godt feste mot det etterfølgende bunnsoffet.

Se https://baatplassen.n.../page__hl__kalk

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei.

Takker for gode svar, får sjekket opp når båten skal på land i April neste år. Nå er det bruk av båt som hytte i vinter som prioriteres, men SÅ er det full gass med å sjekke tilstanden under. Den trenger en seriøs rubbejobb, men dette er bare balsam for en ivrig kontorrotte som meg :):)

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå lest igjennom jobben du gjorde REM, glimrende utført samt det har gitt meg en god ide for hvordan jeg selv skal event utføre samme jobb :)

Skal uansett sende en mail til Rodman, kun for å sjekke nødvendigheten av en slik jobb. Men jeg må vel bare bite i det sure eple å starte planleggingen av kalkblåsing :):)

Kjempesmart å legge på hard racing på siste epoxy lag, kun for å kunne se når bunstoffet blir slitt. Her var det mangen gode tips som herved er adoptert :):)

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Har ein ny båt på 31 fot som skal på vatnet med det første, og har i den samanheng eit par spørsmål.Tanken var å prima den med 4 lag epoxyprimer og 2 lag sjølvpolerande før sjøsetting, men båten ligg slik til at det er vanskeleg å kome til utan at den vert jekka opp ein halvmeter.Dette er litt tungvint. Dernest er eg litt usikker på vannlina sidan eg ser den varierer litt frå båt til båt. Vil ha den perfekt.

Difor har eg lurt på om eg skal sjøsette den no og dra den opp på slipp utpå sommaren under ein godversperiode, etter at eg har merka vannlinja. Synspunkt?

Har det trekt inn vatn i gelcoaten i mellomtida slik at den må tørke ut att? Eller er ikkje det noko problem?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...