Jump to content

Fsst propell som kilde til strøm i seilbåt

seeman

Recommended Posts

Hei

Er i gang med å tegne ny seilbåt 49 fot, vekt 21 tonn og over 120 m2 seil. Båten skal ha både oppvaskmaskine og vaskemaskine ombord, og ønsker en strømkilde gjerne 220 volt, med en vannlinje lengdepå 14 m tror jeg båten fort vil gjøre 10-12 knops fart, med god vind. Da båten ikke skal brukes til regatta, vurderer jeg muligheten for å installere en fast propell i senter helt akter.

Kraften i vannet er vesentlig større end i luft, og kan ikke se det skulle være et problem å trekke u|t kanskje så mye som 4-6 HK ut av denne prropellen. Det vil nok ta litt av farten, men med 21 tonns vekt og 120 m2 seil, tror jeg det vil være begrenset hvor mye fart man vil tape..

Noen som har erfaring med propell i vannet som strømkilde?

Eller har noen kunnskaper om dette?

Takknemlig for svar.

Mvh Petter G. Lie

mobil 9208 6767

Slepegeneratorer er nokså velkjente, men varianter fastmontert i skroget tror jeg ikke jeg har sett. Ser imidlertid at effekten fra de slepegeneratorene jeg har sett på er vesentlig lavere enn det du er ute etter, se f.eks. http://www.hamiltonferris.com/water-power.html

Uten at jeg skal påberope meg noen ekspertrolle her tipper jeg det er gode grunner til at båter som skal ha tilnærmet ubegrensede mengder strøm på langtur har heftig dimensjonerte aggregater.

Med fast propell kan du muligens drive en akselgenerator. Jeg har selv vært på jakt etter en god løsning på dette og har sett en installasjon laget av en maskinsjef i Color Line på sin 36 fots motorseiler. Installasjon bestod av en reimskive montert på propelleraksling med reimoverføring til en generator/dynamo. Veldig enkel sak, men passet dessverre ikke i min båt. På mindre skip jeg vært bort i ordinær akselgenerator som kobles inn under vanlig motordrift på akslingen og en kan da stoppe hjelpemotor/spare drivstoff. For øvrig leveres vist nok en Yanmar-modell med innebygget generator...men jeg har ingen nærmer kjennskap til denne løsningen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...