jensemann2 Startet 9.November.2012 Del på Facebook Startet 9.November.2012 Når motoren går på tomgang viser voltmeteret 13,8-14 volt. Når jeg gir gass går den ned til 12-12,3 volt. I tillegg er det stort spenningsfall når jeg kjører trimmen, trimflapsene eller motorromsvifta. Lysene ombord dimmer også ned. Hva kan dette være? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.November.2012 Del på Facebook Svart 9.November.2012 (redigert) Dynamoen trenger litt ettersyn og noen nye deler være seg børster sleperinger regulator elr ka det nå er. Om den er generelt slitt så er det greieste alternativet å bare montere inn en ny. Ut med dynamoen og sjekk den ut. . Det med spenningsfallet ved bruk av strømkrevende utstyr kan være bare fordi de er koblet til det originale underdimensjonerte eletriske annlegget. Alt sånt strømkrevende utstyr må kobles direkte til et fordelingspunkt og ikkje innom tenningslåsen. Redigert 9.November.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 9.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2012 Ok, får ta en sjekk av dynamoen. Når det gjelder de forbrukerne så er de ikke avhengige av tenningen, både flaps,trim og vifte fungerer uten tenning. Men kan godt hende det er for tynne kabler ja. Hele el-systemet virker noe underdimensjonert :( Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 9.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2012 En annen ting: jeg ønsker å koble opp et eget forbruksbatteri, men vil separere startkretsen og forbrukerne. dette ser ikke ut til å være så enkelt. Det letteste hadde nok vært en 1-2-both-0-bryter, men da kan jeg ikke montere batterimonitor, siden bryteren da ville måtte stå på "both" hele tiden for å registrere all strømmen som går inn og ut av batteriene. Ellers vil jo ikke gjenværende strøm bli korrekt. Er det mye styr å splitte motorkretsen/tenning fra de andre forbrukerne? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 9.November.2012 Del på Facebook Svart 9.November.2012 (redigert) Hvis spenningen virkelig er så lav som du skriver er det ikke så rart den faller ytterligere når du bruker flaps og lignende. 12-12,3 volt er vel nesten ikke lading i det hele tatt og sannsynligvis bare spenningen på batteriet. Får du orden på ladingen så forsvinner sikkert spenningsfallet også. Det er jo ikke uvanlig med spenningsfall når store forbrukere settes på, men ei motorromsvifte skal ikke gjøre særlig utslag på voltmeter når alt er i orden. Sjekk drivreima på dynamo at den ikke slurer. Å splitte batteriene som du sier kommer jo an på hvordan anlegget ditt ser ut i dag og er derfor ikke så lett å svare på. Det vanlige er som du sier å ta alt som angår motor på startbatteri og resten på forbruk, men det kan være komlisert hvis du ikke har klart for deg hvordan det er koblet pr idag. Har du koblingsskjema slik det er nå bør det gå greit. Redigert 9.November.2012 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 Det snakkes i Volt her (spenning) men lader dynamoen også dårlig ? Hvor mye lader den det er jo vesentlig. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 Enzo : Hvor mye lader den det er jo vesentlig. Ja, det er vel kanskje det mest riktige og finne ut om den virkelig lader ved hjelp av ett ampermeter. Det er jo mulig og ha lav spenning samtidig som dynamo leverer mye strøm. Ett godt eksempel på det er eldre bil med slakk drivreim. Bilen startes og like etterpå setter man på varme i bakrute og sete. Drivreima hviner fordi dynamo leverer mye strøm, spenningen er lav, men slutter å hvine så snart varme slås av, og spenningen stiger igjen. I trådstarters tilfelle er spenningen høy på tomgang, men synker så snart man gir gass, uten å slå av og på forbrukere, og det harmonerer ikke. Det virker som den lader på tomgang, men kutter så snart man gir gass. Samtidig er jo det også rart, for batteriet må jo gå ganske fort tomt hvis dette er tilfelle. En kontroll med ett uavhengig instrument er nok å foretrekke, for det kan jo være voltmeteret som tuller også. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 Det kan være noe så enkelt som dårlig kontakt på batteriet. På disse motorene går strømmen fra dynamoen til pluss på starteren (orange ledning) og videre til batteriet. Feltstrømmen kommer fra tenningsbryteren og dårlig kontakt i motorens hovedkontakt (10-polet plugg) kan gjøre at du får dårlig lading. Men husk at voltmeteret er koblet på samme kabel (lilla) som gir strøm til coil, forgasserens choke, feltstrøm dynamo m.m. så lav spenning på voltmeteret forteller ikke hva du får på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.