Jump to content

Volvo Penta TAMD63P hur lossa varmvattenplugg och täta rensplugg

ebonita

Recommended Posts

Skulle idag göra en varmvattenanslutning till ett gångvärmeaggregat på min BB motor.

Varmvatten skall enligt VP anvisningar tas i ett pluggat hål i en rensplugg på avgassamlaren.

Men när jag försökte lossa R½" pluggen i centrum på renspluggen så lossnade renspluggen istället. Centrumpluggen verkade sitta rejält fast.

1. Är det någon som har förslag hur jag skall få loss centrumpluggen?
  2. Hur skall jag täta renspluggen? Har inte velat ta ut den än så länge. Kanske sitter den tätad med en O-ring?

rensplugg_med_vv_uttag___2012-11-09_16.46.58.jpg

Men vilken typ av locktite skall man använda för att täta kylvätska vid återmontering? Jag har bara 542 på hyllan.

img_1309.jpg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Tack Saebö.

Då kommer ny fråga.

Pluggen o renspluggen är gängad med en konisk gänga i närheten av R½".

Det går bra att skruva i en vanlig VVS koppling med R½" gänga, men det trögar efter ett par varv.

Vad bör jag göra här, dra igenom en R½" gängtapp och sedan täta med Locktite eller lin - eller Locktite/lin och dra så långt det går i befintlig konisk gänga?

vinkelkoppling_i_rensplugg___2012-11-11_12.09.33.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...