kenule Startet 9.November.2012 Link til dette innlegget Startet 9.November.2012 Hei! Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å velge riktig propell til påhengsen. Båten er en 14 fot gummibåt av type Bombard C4 med en 2T Tohatsu 25Hk(oppjustert til 30 Hk). Den brukes til blandt annet Dykking. Da kan den være tungt lastet, og det vil i den forbindelse være gunstig med god akselerasjon for å få båten fort opp i plan, og mindre viktig med høy toppfart. Propellkart: http://www.tohatsu.c...ories/prop.html Solas Amita propeller: http://www.marinesho....aspx?q=fl:1444 Sitér dette innlegget Link to post
kenule Svart 9.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 hva slags prop har du nå, og hvordan funker den med last? Hvis det er en kort stamme med 13", så er det sikkert greit å gå ned 1-2" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Søringen Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Har nettopp prøvd ulike propeller til en Hansvik 16,5 std med 15 hk 4-takt. Opplever båten som tungdrevet. Std propell var 9 1/4x10. Propellen var for tung til å gi godt turtall, spesielt i motvind/-sjø falt turtallet merkbart. Gikk først ned til en Solas propell med 8" stigning, dette ga overraskende lite framdrift / høyt turtall. Byttet denne til 9" stigning, fikk da passende turtall og mer ork. Beste kompromisset for denne båten/motoren. Opplevde at en endring på 1" stigning ga relativt stor endring i turtall / skyv. Har ikke turteller på båten, vurdert etter "gehør" og prøvekjøringer. Sitér dette innlegget Link to post
kenule Svart 10.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Motoren er kortstammet 2T Tohatsu 25HK ja. Vet ikke hvor stor propellen som står på er, men gjør regning med at det er orginal propellen. Er i nordsjøen nå så jeg får ikke målt den heller. Ellers fungerer den bra med last i båten, og går lett opp i plan med dykkerutstyr. Ønsker egentlig å bytte den ut forde den begynner å bli generelt slitt, og litt bulkete. Vil derfor høre om det finnes noen klare anbefalninger til denne motoren(Tohatsu 25) med tilhørende båt(Bombard C4). Kenneth Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 dimensjonen står som regel i propellbosset.. Høres jo ut til at den størrelsen du har fungerer bra til ditt bruk, så ville gått for samme. (Og gammelpropellen kan rettes med litt bruk av hammer og ambolt og fungere som reserve) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kenule Svart 10.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Ok, men hvor er egentlig propellbosset? Det var meningen å beholden den gamle som reservepropell ja, den fungerer jo tross alt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Dimensjonen (diameter på propell x stigning) står på "kransen" (bosset) som bladene er festet til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.