Jump to content

Tamd22 mister plutselig kraft og turtall, Tips til feilsøking

Pilkola

Recommended Posts

For snart ett år siden hadde jeg motoren ute for overhaling der jeg bla byttet turbo, sjekket dyser, fikk toppen overhalt, byttet veivlager, stempelfjærer osv.

Etter dette fungerte motoren greit, men jeg fikk ikke testet ytelsen delvis pga innkjøring og at jeg kjørte med altfor tung propell. Derfor har jeg vært veldig forsiktig med gasspådraget.

Under den turen mister motoren plutselig en god del kraft og turtallet synker 400-500 omdreininger. Lyden fra motoren blir også litt annerledes, som om den jobber tyngre, men det er ingen ulyder, det lukter også litt varm olje.

Den tunge propellen er nå skiftet ut med en lettere som uten problemer burde få motoren opp på maks turtall men her mangler jeg 1500 omdreininger, klarer bare 3000 nå.

Det første jeg tenkte på er brente stempel og gjennomslag men motoren starter veldig lett uten risting og ulyder. Det er litt trekk fra oljepåfyllingen på tomgang men ved høyere turtall er det helt stille. Det er heller ikke røyk fra eksosen og turboen suser for full musikk selv om jeg ikke har målt ladetrykket.

Kan motoren ha gjennomslag selv om det ikke er et vindpust fra veivhuset? Håper noen har gode råd i forhold til feilsøking, jeg ser mørkt på å måtte demontere motoren nok en gang.

Turbotrykket er nå målt til 0.5 bar, noe som nok er en del for lavt. Slangen inn til kjøleren ser hel ut. Jeg har også koblet fra en og en dyse mens motoren ruset. Dette ga merkbart utslag på tre av sylindrene, den siste er jeg usikker på. Hvordan vil en 4 sylinder motor oppføre seg dersom en av sylindrene ikke har kompresjon?

Jeg justerte også på røykbegrenseren for å se om mer diesel ved lavt ladetrykk ga utslag, men merket ingen forandring. Jeg justerte også opp dieselmengden noe, da økte turtallet straks 100 omdreininger, kan det være en indikasjon på at den får nok diesel?

Jeg kjenner ikke til hvilken turbo som sitter på denne motoren og hva turbotrykket skal være men 0,5 bar er lite. Hvis du har mulighet så sjekk hvilket trykk waste-gaten åpner på. Altså, du kobler en håndpumpe eller noe trykkluft med regulering til waste-gate klokka og ser hvilket trykk du har på manometeret når selve ventilen begynner å røre på seg. Hvis du er usikker kan en bilmekaniker sikkert hjelpe.

Jeg kjenner ikke det nøyaktige trykket en skal åpne på men i følge manualen skal den ha vandret 1mm ved 135kPa.

Er det overlapp på ventilene på denne motoren? Grunnen til at jeg spør er at jeg tenkte å tette innsuget på turboen og deretter trykksette innturbinen. Da vil jeg vel avdekke lekkasjer i kjøler/slange. Om innsug og eksosventil står åpne samtidig vil jo ikke dette ha noe for seg.

Jeg kjenner ikke det nøyaktige trykket en skal åpne på men i følge manualen skal den ha vandret 1mm ved 135kPa.

Det er en grei angivelse. Skulle kunne sjekke den da. Er det justering på staget? 135kPa eller 1,35 Bar er absoluttrykk.

Trykktesting av aftercooler som du beskriver vil ikke fungere da det vil lekke inn i motorens sylindre. Demontér aftercooleren og trykktest den løst.

I prinsippet er waste-gaten stengt til ladetrykket er nesten oppe på det den skal stilles til. Hvor mye den åpner er avhengig av hvor mye eksos som skal slippes ut, men ikke heng deg opp i noen tall her. Opp til et visst turtall vil waste-gaten alltid være stengt fordi motoren ikke produserer nok eksos. Det er turbinens turtall som egentlig skal begrenses, men trykket er proporsjonalt med turbinturtallet så det er en grei reguleringsmetode. På mange større motorer har man ikke waste-gate, turbinen får all eksosen og det er dieselmengden som bestemmer turboens trykk og turtall.

Nå har jeg sjekket kompresjonen på sylinder 1 og 4. Hadde bare måler for bensin (skrivertype) med gummipropp. Begge sylindrene viste 17 bar på startmotoren og lunken motor. 2 og 3 kom jeg ikke til med denne måleren, prøvde da og starte den med glødeplugg 1 og 4 ute, startet greit og gikk greit på tomgang.

Dette tolker jeg som at stempel og ventiler fungerer greit?

Sjekket også matepumpen, fant ingen sil, men når jeg blåser og suger i stussene er det ingenting som tyder på at det er tett. Den gir også mye diesel på greit trykk når jeg pumper manuelt.

Fortsatt lavt turbotrykk og usynlig eksos, det må vel bety at den vertfall ikke får for mye diesel?

Skiftet også dieselfilteret, da viste det seg at det gamle filteret var ganske løst tilskrudd, kan høytrykkpumpen ha sugd luft og blitt ødelagt?

Redigert av Pilkola (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...