Pilkola Startet 10.November.2012 Link til dette innlegget Startet 10.November.2012 For snart ett år siden hadde jeg motoren ute for overhaling der jeg bla byttet turbo, sjekket dyser, fikk toppen overhalt, byttet veivlager, stempelfjærer osv. Etter dette fungerte motoren greit, men jeg fikk ikke testet ytelsen delvis pga innkjøring og at jeg kjørte med altfor tung propell. Derfor har jeg vært veldig forsiktig med gasspådraget. Under den turen mister motoren plutselig en god del kraft og turtallet synker 400-500 omdreininger. Lyden fra motoren blir også litt annerledes, som om den jobber tyngre, men det er ingen ulyder, det lukter også litt varm olje. Den tunge propellen er nå skiftet ut med en lettere som uten problemer burde få motoren opp på maks turtall men her mangler jeg 1500 omdreininger, klarer bare 3000 nå. Det første jeg tenkte på er brente stempel og gjennomslag men motoren starter veldig lett uten risting og ulyder. Det er litt trekk fra oljepåfyllingen på tomgang men ved høyere turtall er det helt stille. Det er heller ikke røyk fra eksosen og turboen suser for full musikk selv om jeg ikke har målt ladetrykket. Kan motoren ha gjennomslag selv om det ikke er et vindpust fra veivhuset? Håper noen har gode råd i forhold til feilsøking, jeg ser mørkt på å måtte demontere motoren nok en gang. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Skift dieselfilter Sitér dette innlegget Link to post
Pilkola Svart 10.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Ja, jeg skal bytte dette selv om både grovfilteret og finfilteret bare er noen måneder gammelt. Men er det mulig at et tett filter plutselig, iløpet av under ett sekund tar nesten hele kraften fra motoren? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Får den ikke tilstrekkelig diesel så vil jo kraften reduseres. Men det er jo merkelig om det er årsaken når de nylig er byttet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 kan jo ha blitt hvirvlet opp noe grums fra bunn av tanken - da går filterne tett rimelig kjapt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Pilkola Svart 10.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Det kan jo være grums som du sier. Men som dieseleier har jeg erfart at det aldri er de enkle tingene som lager problemer....Måler turbotrykket i morgen for å bekrefte at det er som det skal. Vil en måling på slangen til wastgateaktuatoren gi riktig trykk? Sitér dette innlegget Link to post
Pilkola Svart 11.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2012 Turbotrykket er nå målt til 0.5 bar, noe som nok er en del for lavt. Slangen inn til kjøleren ser hel ut. Jeg har også koblet fra en og en dyse mens motoren ruset. Dette ga merkbart utslag på tre av sylindrene, den siste er jeg usikker på. Hvordan vil en 4 sylinder motor oppføre seg dersom en av sylindrene ikke har kompresjon? Jeg justerte også på røykbegrenseren for å se om mer diesel ved lavt ladetrykk ga utslag, men merket ingen forandring. Jeg justerte også opp dieselmengden noe, da økte turtallet straks 100 omdreininger, kan det være en indikasjon på at den får nok diesel? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Sjekk også fødepumpe silen. Får motoren for lite diesel kommer heller ikke turbotrykket opp. Sitér dette innlegget Link to post
Pilkola Svart 12.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Ja, jeg skal sjekke dieseltilførselen i morgen. Det som imidlertid både forundrer og bekymrer meg er at dette skjedde på under ett sekund. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Jeg kjenner ikke til hvilken turbo som sitter på denne motoren og hva turbotrykket skal være men 0,5 bar er lite. Hvis du har mulighet så sjekk hvilket trykk waste-gaten åpner på. Altså, du kobler en håndpumpe eller noe trykkluft med regulering til waste-gate klokka og ser hvilket trykk du har på manometeret når selve ventilen begynner å røre på seg. Hvis du er usikker kan en bilmekaniker sikkert hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Pilkola Svart 12.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Jeg kjenner ikke det nøyaktige trykket en skal åpne på men i følge manualen skal den ha vandret 1mm ved 135kPa. Er det overlapp på ventilene på denne motoren? Grunnen til at jeg spør er at jeg tenkte å tette innsuget på turboen og deretter trykksette innturbinen. Da vil jeg vel avdekke lekkasjer i kjøler/slange. Om innsug og eksosventil står åpne samtidig vil jo ikke dette ha noe for seg. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Jeg kjenner ikke det nøyaktige trykket en skal åpne på men i følge manualen skal den ha vandret 1mm ved 135kPa. Det er en grei angivelse. Skulle kunne sjekke den da. Er det justering på staget? 135kPa eller 1,35 Bar er absoluttrykk. Trykktesting av aftercooler som du beskriver vil ikke fungere da det vil lekke inn i motorens sylindre. Demontér aftercooleren og trykktest den løst. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Målte du turbotrykket med full belastning? Sitér dette innlegget Link to post
Pilkola Svart 12.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Ja, trykket ble målt med full belastning, det er også justering på staget. Takk for tipset ang absoluttrykk, her har du spart meg for mye grubling. Det vil jo si at når jeg måler 0,5 bar er staget til wastgaten åpnet med ca 1,5mm Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 I prinsippet er waste-gaten stengt til ladetrykket er nesten oppe på det den skal stilles til. Hvor mye den åpner er avhengig av hvor mye eksos som skal slippes ut, men ikke heng deg opp i noen tall her. Opp til et visst turtall vil waste-gaten alltid være stengt fordi motoren ikke produserer nok eksos. Det er turbinens turtall som egentlig skal begrenses, men trykket er proporsjonalt med turbinturtallet så det er en grei reguleringsmetode. På mange større motorer har man ikke waste-gate, turbinen får all eksosen og det er dieselmengden som bestemmer turboens trykk og turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Pilkola Svart 13.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 (redigert) Nå har jeg sjekket kompresjonen på sylinder 1 og 4. Hadde bare måler for bensin (skrivertype) med gummipropp. Begge sylindrene viste 17 bar på startmotoren og lunken motor. 2 og 3 kom jeg ikke til med denne måleren, prøvde da og starte den med glødeplugg 1 og 4 ute, startet greit og gikk greit på tomgang. Dette tolker jeg som at stempel og ventiler fungerer greit? Sjekket også matepumpen, fant ingen sil, men når jeg blåser og suger i stussene er det ingenting som tyder på at det er tett. Den gir også mye diesel på greit trykk når jeg pumper manuelt. Fortsatt lavt turbotrykk og usynlig eksos, det må vel bety at den vertfall ikke får for mye diesel? Skiftet også dieselfilteret, da viste det seg at det gamle filteret var ganske løst tilskrudd, kan høytrykkpumpen ha sugd luft og blitt ødelagt? Redigert 13.November.2012 av Pilkola (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pilkola Svart 13.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Ny runde, trykksatt belgen på røykbegrenseren for å se om det ga utslag, ingen forskjell. Justerte pumpen opp nok en gang, mer fart men langt ifra slik det skal være, fortsatt ingen røyk. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 En gammel indianer sa en gang at du kan sette inn en gjennomsiktig plastslange på retur til tank, da ser du nemlig om motoren får for lite diesel eller om det er noe luft. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Ja, trykket ble målt med full belastning, det er også justering på staget. Takk for tipset ang absoluttrykk, her har du spart meg for mye grubling. Det vil jo si at når jeg måler 0,5 bar er staget til wastgaten åpnet med ca 1,5mm Mente du med dette at du måler 0,5 bar over atmosfæretrykk eller 0,5 absoluttrykk? Sitér dette innlegget Link to post
Pilkola Svart 13.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 0,5 bar relativt, 0,5 absolutt er jo vakuum i denne sammenheng. Det neste blir å prøve rådet til Sølvpilen, da prøver jeg også med ny diesel rett fra Statoilen i egen kanne. Hva kan evt forårsake at dieseltilførselen plutselig reduseres slik at motoren ikke yter på langt nær det den skal? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Tja, noe i tanken eller i dieseltilførselen som tetter eller lekkasje som gir luft, Det siste gir ofte startproblem. Eller noe mekanisk som gjør at pumpen ikke går til maks. Sitér dette innlegget Link to post
Pilkola Svart 13.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Ja, men skjønner det ikke, som jeg skrev tidligere i tråden starter den lett på to sylindre, jeg tror jammen den hadde startet på bare en også uten at jeg har sjekket dette. Pumpen gir mer diesel når jeg justerer mengden, det er heller ingen problem å ruse motoren opp i maks (4500) Snodige greier dette... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Har du sjekka om den kan ha hoppet over på reima da? Veit ikke hvordan det er med merker på reimhjulene men det ser du kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Pilkola Svart 13.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Nei, det har jeg ikke sjekket, bør selvfølgelig gjøre det. Det er fort gjort, en kon i svinghjulet og en i kammen. Jeg har utelukket dette da den starter så lett, men begynner etterhvert å innse at her må alt tenkelig og utenkelig sjekkes. Etter hvert er det som en går over i manisk modus og da er det lett å overse ting.... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Det er vel et merke på hjulet på dieselpumpa også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.