Jump to content

Simrad NSE-plotter inn i gammelt CX44 Simnet-nettverk?


Tilde

Recommended Posts

En god båtvenn har et Simrad nav-anlegg i båten, bygget opp rundt CX44, DS44 (slave på fb), radar, ekko, en nyere autopilot av type AP24, osv. Alt er integrert via Simnet og fungerer bra.

Da jeg hjalp han med å ta opp båten i går, oppdaget vi at slaveplotteren på FB (Simrad DS44) er demontert og stjålet. Samme med VHF-håndsettet RS82 og et AP24-betjeningsdisplay. Tyven vet antagelig ikke at han har tatt med ubrukelige enheter som ikke fungerer alene, men like fullt ergelig.

 

I går kveld ble det derfor gravøl over noen pils hvor situasjonen ble drøftet grundig. Autopiloten AP24 og RS82-håndsettet skulle la seg enkelt gjenskaffe (alternativt ny rimelig stasjonær VHF til FB), men plotter-enheten DS44 ser det ut til at er fullstendig borte fra markedet. Søk i norske og utenlandske bruktbaser har så langt ikke gitt noen treff på hverken DS44 eller DS34 (som er en mindre type).

 

Vi diskuterte derfor om det er mulighet for å sette inn en ny frittstående Simrad-plotter på FB, og få denne til å kommunisere via Simnet med de gamle giverne i anlegget. I praksis betyr dette disse installasjonene:

 

1) Autopilo AP24: Han bruker AP-24 mer enn rattet, så ny plotter bør ha integrasjon med denne via Simnet for å kunne styre mot navpunkter satt rett i kart, bruke waypoint fra plotter til AP24, osv.

 

2) Få gps-signalet fra via Simnet for å unngå nok en antenne på båten.

 

3) Koble til eksisterende Simrad rategyro og el. kompass som i dag er i Simnet.

 

4) Ekkolodd: Dybden er alltid ok å følge med på, så dette ønsker han på ny plotter fra giver via Simnet

 

Dette er ikke nødvendig:

 

1) VHF RS 82: Denne kan leve sitt eget liv og må ikke tilknyttes ny plotter

 

2) Dette er en Simrad (4 kw) som er koblet mot CX44. Brukes aldri fra FB grunnet antennehøyden, så denne behøver ikke integreres.

 

Spørsmålet er om for eksempel dagens NSE-plottere (NSE-8 eller NSE-12) kan settes inn i det eksisterende Simnet`et som en frittstående plotter , men fungere i Simnettet mot AP24, få dybdedata fra CX44, kan benytte ratekompass og el.kompass osv? Eller er dette to adkilte verdener? Noen som kjenner til dette?

 

Han ønsker ikke å bytte ut hele anlegget da alt ellers virker som det skal, så kompromisset er å kjøpe en eller annen rimelig plotter uten integrasjon (hvis ikke en DS44 skulle dukke opp på bruktmarkedet).

 

Til slutt: Skulle noen på BP bli tilbudt et RS82-håndsett, en AP24-displayenhet eller en Simrad DS44, alt i strøken tilstand, så kan det altså være at jeg kjenner opprinnelsesstedet til disse.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Simrad NSE eller NSS vil integrere via SimNet på den måten du beskriver. Hvis AP24 panelet er på samme plass som der den nye plotteren skal plasseres så er det faktisk overflødig. Absolutt alt på en AP24 pilot, inkluder kalibrering og igangkjøring, kan gjøres fra NSE eller NSS. Hvis han går for denne løsningen vil jeg anbefale et OP10 panel i tilegg for å få 1 og10 graders styreknapper.

 

Stemmer at den eldre radaren ikke kan brukes sammen med de nye plotterene. RS82 har jeg ingen kjennskap til, men det finnes en trådløs fjernkontroll WR20 som virker både på autopiloten samt kan brukes som trådløst håndsett til RS82.

 

 

OP10 panel, jeg har brukt et slikt, men med B&G logo siden i vår

 

OP10_simrad_web.jpg

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig kjedelig sak! :thumbsdown:

Nettopp derfor tar jeg alltid å kobler bort RS82 håndsettet når jeg ikke er ombord; det tar jo bare 5 sekund. :wink:

 

 

WR20 vil nok aldri helt kunne erstatte et RS82 håndsett, til dette har den alt for dårlig volum og for mange funksjoner som mangler. Dette blir dog noe bedre dersom man kobler til en ekstern høyttaler (i stedet for den innebygde i WR20) - dette går nemlig "hardwired" ut fra VHF basestasjonen og kan lett koblet bort fra WR20 og over til en ekstern høyttaler. Jeg tror nok heller jeg ville vært på utkikk etter et nytt håndsett - disse har jeg sett et par av på bl.a. eBay, men vet ikke noe om "opprinnelse" i så måte. Skal han inn med ny stasjonær, må han jo ha ny antenne nr 2 osv.

 

AP24 blir fort overflødig med en NSE, men du slipper kanskje noe ekstra trykking på plotteren ved manuell kursendring etc. For min del tar jeg sjelden av dekselet på AP24 da alt er såpass greit tilgjengelig fra plotteren. Her har Simrad virkelig gjort leksa si!

 

En ny NSS/NSE kan nok i utgangspunktet "ta plassen" til den gamle plotteren; hovedforskjellen er at nyere utstyr utelukkende kommuniserer vha Simnet/NMEA2000 mens det gamle gjerne brukte NMEA0183 (eller kanskje Robnet?) Jeg ville så definitivt benyttet meg av denne muligheten til å få "alt over" på Simnet, men samtidig brukt en eller flere AT10 enheter som gir deg mulighet for å sende/motta data mellom NMEA0183 og NMEA2000. Vær imidlertid på at et rent ekkolodd ikke fungerer over Simnet - klarer han seg med en ren dybdemåler går dette imidlertid fint.

 

RS82 har Simnet, og dersom han har RC42 ratekompass har dette allerede Simnet/NMEA2000, det samme med rorvinkelgiver RF10 (dersom jeg husker riktig modellnummer her nå) samt autopilotkontrolleneheten AC12/42. Det er vel med andre ord kun den gamle GPS-antennen, plotteren (og radaren) som ikke er kompatibel?

 

I og med at han allerede har Simnet godt integrert ombord, er det i utgangspunktet små justering som skal til for å få dette til å fungere.

 

Et annet alternativ er jo å montere en NSE "innendørs" med kun en vanntett LCD skjerm koblet på DVI utgangen oppe på FB. Denne kan så fjernstyres vha fjernkontrollen som er avbildet i innlegget over - og man får da en mindre fristende installasjon for langfingrende blindpassasjerer. En splitter ny plotter oppe på FB vil nok være en større fristelse vil jeg anta. Da må han riktignok bytte ut radaren med en ny, men til gjengjeld får han en radar som ikke har "farlig" stråling slik som den gamle (og kan brukes mens man sitter på FB) - og denne kan brukes fra begge styreposisjoner.

 

PS: Simrad kommer med WiFi for bruk mot iPad også nå i disse dager, men her kjenner jeg ikke detaljene. Se på Pronav og Simrad's hjemmesider for detaljer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...