Jump to content

Norske båtprodusenter - elendig markedsføring (?)


Søringen

Recommended Posts

Nå har jeg fulgt relativt godt med de siste årene pga økende båtinteresse og fiske. Jeg undres i større og større grad over hvor elendig markedsført norske båter er fra produsent! Kan spesielt nevne tradisjonelle båtfabrikanter som Hansvik, Hobby, Rana, Øien, m.fl. I særlig grad disse jeg har fulgt ut fra interesse / båtbehov.

 

Det er jo ingen form for fornyelse! Hverken når det gjelder brosjyremateriale, hjemmesider, bilder av båtene, etc. Ofte er båtene avbildet med gamle 2-taktere, til og med! Så tyder på at bildene er mange år gamle.

 

Ser en på f.eks. Yamarin sin hjemmeside, kommer nyheter raskt opp (i motsetning til nye modeller hos de norske, der en må vente ukevis på oppdatering av hjemmesiden), og det ligger ute video av hver modell, som bl.a. illustrerer hvordan båtene oppfører seg på sjøen (ihvertfall på godværsdager :worry: ).

 

Har de norske produsentene sovnet totalt i timen, eller drives disse av syvende far i huset??? Vekker jo ikke akkurat kjøpelysten for norske båter når det er så inn i hampen grått og trist markedsført! :cryin: Og når en ser at stadig flere norske produsenter legger inn årene, undres en jo stort over hvor dårlig markedsføringen er.

 

Synspunkter?

Link to post

Nå er vel ikke akkurat båtprodusenter som Hansvik, Rana, Øien som du henviste til kjent for å krydre markedet med så mange nye modeller heller vel?

 

At norske og skandinaviske båter blir lagt merke til i den store verden er nok tilfelle.Leste nettopp en artikkel i siste Båtliv. Viknes 930, Marex 320AC og Goldfish 50 Ocean er faktisk nominert til prisen "European powerboat of the year"

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post

Rana har kommet med 540 SL og 540 C "pølsebu".

Hobby har 3 nye modeller på samme skrog 540. Ser den ligger på hjemmesiden nå (men tok sin tid...)

Hansvik har 550 proff.

Øien har 620 som er ny, men som ikke ligger inne enda... (kikket nettopp).

 

Og tester i Båtmagasinet, ViMenn Båt, etc glimrer med sitt fravær. Vet om flere som har kuttet sitt abonnement i Båtmagasinet fordi de i for stor grad tester og dekker båter i 3 - 10 millioners klassen. Noe de fleste ikke har råd til (og til dels er glad for at de ikke har :lol: ). Er nok for lite kvinnelige modeller, champagne og kaviar på lansering av modeller i Rørvik, Hemnesberget og Stårheim.

Link to post

Det finnes faktisk ¨flere annerkjendte båtfabrikanter som har elendig hjemmesider også! Enkelte av dem selger nok båter uansett... Uansett duppedingser og ting som skal selges er det faktisk en stor fordel å ha sikkelige hjemmesider der folk virkelig får informasjon om produktene.. vi snakker snart 2013 og dataalderen samt internett er vel kansje kommet for å bli! :smiley:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Det burde jo ikke være vanskelig å oppdatere sidene med siste nyheter, samt legge ut noen videosnutter som viser egenskaper i sjøen (hvordan båten går i sjøen). T.o.m. opptak med mobiltelefon eller et vanlig digitalt kamera vil være av god nok kvalitet.

 

Kikket litt bl.a. på Smartliner-båtene, her ligger det linker (hos enkelte forhandlere) til youtube som viser båtene i ganske røff sjø. Dette er jo veldig interessant for folk som er på utkikk etter båt.

Link to post

På den annen side er sikkert mange potensielle kjøpere oppmerksomme på at firmaer som bruker mye av sine ressurser på markedsføring (kanskje spesielt på internet), kanskje simpelthen nødt til dette for å få solgt sine produkter.

 

Et dårlig produkt kan lett selges til kunnskapsløse kjøpere, dersom de lar seg forlede til å tro at de gjør et bra kjøp. Bra produkter trenger derimot ikke store markedsføringsbudsjetter, siden kvalitetsbevisste kjøpere vet hva de får uansett.

 

Problemet er når de som har behov for en bra båt allerede har en. Da gjelder det å overbevise andre potensielle (kunnskapsløse?) kjøpere om at de kan oppfylle sine drømmer (som ofte viser seg å være mareritt) ved å kjøpe den siste nyheten på båtfronten, i stedet for gårsdagens (gjennomprøvde) design.

Link to post

Har man en dårlig oppdatert hjemmeside er det etter min mening bedre å ikke ha noen hjemmeside i det hele tatt. Lite oppdatert hjemme sender dårlige signaler ut til potensielle kunder. Denne er vel relativt oppdatert http://goldfishboat.com/individuals/. Windy sin synes jeg virker mer rotete http://www.windy.no/contact.html. Nå skal det sies at jeg er Goldfish-fantast :smiley:.

Link to post

Windy sine sider var jo OK, men jeg skjønner ikke helt hvorfor de har så mange Titanic-referanser. De har jo photoshoppet båtene sine inn i bilder av isfjell, uten at jeg klarer å se hvorfor det skulle gjøre båtene mer attraktive at de kan kjøre i planefart 10 meter unna potensielle katastrofer...

 

Og hvorfor har de "Company" foran "Range of boats" i toppmenyen? Regner de med at de besøkende er mer interessert i bedriftsinformasjon enn båtene deres?

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Ja, enig i at Nordkapp-siden er bra. :yesnod: :yesnod:

 

Ser at Yamarin har kommet med 2 nye båter i Cross-serien. Begge disse er allerede omtalt flere steder i norsk presse, og allerede prøvekjørt i Klikk.no (ViMenn Båt). Virker som om Yamarin både er en test-favoritt, men også at produsenten er offensiv mtp å tilrettelegge for test / omtale. Tror mange norske produsenter har en del å lære av dem...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...