Jump to content

VP D4 - drevet står fast


Puffen

Recommended Posts

Jeg bruker alltid å tilte derevet helt inn når båten ligger i havna. I går skulle jeg en snartur og tiltet drevene til 0. Alt OK. Når jeg kom tilbake og skulle tilte de tilbake til - 5, så ble styrbord stående fast i 0. Jeg var alene i havna, så jeg fikk ikke sjekket om det var indikatoren eller drevet som sto fast. Erfaringer ?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Tipper det er releet som er gåent..ikke uvanelig. sitter normalt i dashbordet et sted....muligens :nonod:

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Det sitter ikke noe relé i dashbordet til powertrim på båter med EVC. Powertrim kontrollpanelet er en del av EVC systemet og reléene som styrer pumpen sitter sammen med pumpen og får styrestrøm fra PCU i motorrommet, og den eneste sikringen er den jeg nevnte oppe på motordekselet bak dieselfilteret.

Link to post
Share on other sites

Bra at du fikk løst det. Det eneste reléet jeg har sett i dashbordet på slike installasjoner er et relé som får styrestrøm fra HCU som skal switche utstyr som kartplotter, radar m.m. slik at dette ikke bruker strøm når motoren er avstengt.

Irr er noe dritt fordi det kommer tilbake. crc o.l. er ikke noen varig løsning, du må isåfall spraye en gang hver uke året igjennom. Du kan bruke syrefri vaselin, det er litt pell å påføre på alle kontakter i båten, men det holder i årevis så lenge det ikke blir veldig varmt. Plastidip er et produkt som er lettvint til å beskytte kontakter varig. Fås på Biltema o.l.

029.jpg

Sikringen jeg refererer til sitter på den grønne sideplaten på innsiden av oljefiltrene på bildet her. Denne motoren har en smeltesikring som er hvit men din skal være en automatsikring med en rød popout.

032.jpg

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...