Puffen Startet 11.November.2012 Del på Facebook Startet 11.November.2012 Jeg bruker alltid å tilte derevet helt inn når båten ligger i havna. I går skulle jeg en snartur og tiltet drevene til 0. Alt OK. Når jeg kom tilbake og skulle tilte de tilbake til - 5, så ble styrbord stående fast i 0. Jeg var alene i havna, så jeg fikk ikke sjekket om det var indikatoren eller drevet som sto fast. Erfaringer ? Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Tipper det er kalibrering som må til. Tilsvarende skjedde med min båt i år. Kalibrerte så ble alt ok. Sitér dette innlegget Link to post
Ariel og Fumle Svart 13.November.2012 Del på Facebook Svart 13.November.2012 Hvordan kalibrerer man...? Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 14.November.2012 Del på Facebook Svart 14.November.2012 Send meg en Mail adresse så kan eg sende deg dokument som viser dette. Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 14.November.2012 Del på Facebook Svart 14.November.2012 Du finner kalibreringsprosedyre for både gass og power-trim her. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 14.November.2012 Del på Facebook Svart 14.November.2012 Men du skriver det står fast. Får du ikkje tilt mot + til gå heller? Det virket på mitt drev. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 24.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2012 Da har jeg sjekket, og det er ikke indikatoren som står fast. Det ene drevet, beveger(tilter) seg ikke. Enkelt og greit Sitér dette innlegget Link to post
Foe Svart 24.November.2012 Del på Facebook Svart 24.November.2012 Sjekk sikringen på hydaulikkpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 24.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2012 Er det en pumpe på hvert drev ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.November.2012 Del på Facebook Svart 24.November.2012 Ja. Prøv med tenningen på uten og starte (aktiver stasjonen med knappen med nøkkelsymbolet) og hør etter om du hører pumpelyd når du trimmer det ene drevet alene. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Puffen Svart 21.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2013 Sjekk sikringen på hydaulikkpumpa. Sitter sikringen på selve pumpa ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.Mars.2013 Del på Facebook Svart 21.Mars.2013 (redigert) Sikringen sitter oppå motoren på babord side av det svarte dekselet. Automatsikring som iblandt går istykker. Det går en plussledning fra plusspolen på startmotoren opp hit og en ledning videre til trimpumpen. Kan også være dårlig kontakt på selve starteren. Redigert 21.Mars.2013 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 21.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2013 Tenk om mitt kjære lokale autoriserte VP verksted kunne svart like greit Svaret derfra var at de ikke trodde det var noen sikring. Sitér dette innlegget Link to post
monte carlo Svart 21.Mars.2013 Del på Facebook Svart 21.Mars.2013 Tipper det er releet som er gåent..ikke uvanelig. sitter normalt i dashbordet et sted....muligens Sitér dette innlegget Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti Link to post
Puffen Svart 21.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2013 Flott takk. Da har jeg to konkrete spor å gå etter. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.Mars.2013 Del på Facebook Svart 21.Mars.2013 Det sitter ikke noe relé i dashbordet til powertrim på båter med EVC. Powertrim kontrollpanelet er en del av EVC systemet og reléene som styrer pumpen sitter sammen med pumpen og får styrestrøm fra PCU i motorrommet, og den eneste sikringen er den jeg nevnte oppe på motordekselet bak dieselfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 24.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Det sitter et rele på den ene kabelen i dashbordet. Ut fra betjeningskanppen. Har tatt et bilde, men klarer ikke å laste det opp. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 24.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Eller det er ikk noe rele. Men en litt avansert skjøteunit. Får prøve å bytte selve relene på pumpa Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 24.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Da er drevet i gang igjen Fikk med en nabo som er atskillig smidigere enn meg, og han kom seg bak kjettingkassa til drevpumpa. Han tok av alle ledninger og rele. Pusset vekk litt eir, og sprayet med kontakt spray. Og det var det. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.Mars.2013 Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 (redigert) Bra at du fikk løst det. Det eneste reléet jeg har sett i dashbordet på slike installasjoner er et relé som får styrestrøm fra HCU som skal switche utstyr som kartplotter, radar m.m. slik at dette ikke bruker strøm når motoren er avstengt. Irr er noe dritt fordi det kommer tilbake. crc o.l. er ikke noen varig løsning, du må isåfall spraye en gang hver uke året igjennom. Du kan bruke syrefri vaselin, det er litt pell å påføre på alle kontakter i båten, men det holder i årevis så lenge det ikke blir veldig varmt. Plastidip er et produkt som er lettvint til å beskytte kontakter varig. Fås på Biltema o.l. Sikringen jeg refererer til sitter på den grønne sideplaten på innsiden av oljefiltrene på bildet her. Denne motoren har en smeltesikring som er hvit men din skal være en automatsikring med en rød popout. Redigert 25.Mars.2013 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 25.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 Joda, den fant jeg. Men er ikke det hovedsikring for hele motoren ? Det er vel ikke mulig å få start hvis denne har slått ut ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.Mars.2013 Del på Facebook Svart 25.Mars.2013 Nei, denne er kun til trimpumpen, har ingenting med motoren å gjøre annet enn at strømmen hit kommer fra plusspolen på starteren. EVC systemet har innebygget to helautomatiske sikringer som resetter seg selv, de er ikke synlige. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.