Free Lillehammer Startet 11.November.2012 Del på Facebook Startet 11.November.2012 Det er heldigvis flere av oss som seiler hele året eller har svært lang sesong. På denne tiden av året er det færre lystimer i døgnet og mer bruk av lanterner. Hvorfor er dette med bruk av landterner så krevende for seilere? Altså; når man seiler kan man bruk trikolor i mastetoppen. Går man for motor, skal lanterneføringen være som for motorbåter (akter og mastelanterne i tillegg til babord og styrbord). Ankerlanternen (den helt i toppen) skal BARE brukes om man ligger fortøyd. Noen av oss tar tydeligvis kraftig i og setter på ALT av lanterner. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Kan ikke en rundtlysende landterne på toppen erstatte topp- og akterlandterne på båter under 12(15) meter? Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Ja,seilerne må skjerpe seg,de har mye å lære av motorbåtfolket... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Hvorfor er dette med bruk av landterner så krevende for seilere? ja vi må skru på et par brytere i seilbåt. hvordan gjør de det i motorbåt? det har jeg alltid lurt på. face-gestures? telepati? eller bruker de rett og slett skeppsdatorn til dette? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 (redigert) Kan ikke en rundtlysende landterne på toppen erstatte topp- og akterlandterne på båter under 12(15) meter? JoEt maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner. Redigert 11.November.2012 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Nå har denne tråden rukket å bli en time gammel uten at noen har kommet halsende med motorseiling. Er folket blitt sløve? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Det er FARSDAG, og da er man opptatt av å stappe i seg kaker. :yesnod: :lol: Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Free Lillehammer Svart 11.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2012 Rundlysende hvit lanterne kan brukes på seilende båter kortere enn 7 meter (regel 25). For motor skal lanterneføring for motor brukes. (Ser ofte at vi som seiler kjører full pakke). Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 (redigert) Hvorfor er dette med bruk av landterner så krevende for seilere? Kanskje fordi man må helt opp til topps i masta for å skifte lyspærer? Kanskje enkelte setter på alt for mange lanterner fordi saktegående seilbåter er redd for å ikke bli sett, og har begrensede muligheter til å komme seg vekk dersom man ligger på kollisjonskurs med noe stort og raskt? Kanskje fordi man fra cockpit har dårlig oversikt over hva man egentlig har skrudd på der oppe i mastetoppen? Jeg er/var faktisk i villrede selv - noe forvirret om regelen om 360 grader hvitt lys i toppen av masta, og jeg ante ikke at det var lov for små seilbåter å seile uten noe som helst lys i toppen av masta. "Smørøyet" har ingenting i toppen av masta slik den er nå (men en "masthead" to meter opp på masta, med gåen glødelampe og rustne skruer som jeg så langt ikke har greid å få ut). Det står på lista mi å få skikkelig LED-lys i masta, både rødt/grønt 360 gr for seiling, samt hvitt for motorgange. Det hvite skulle jo helst vært 360 grader, men Biltema selger bare "masthead"-varianten (225 grader). Reglene tilsier at det er lov, men ikke påbudt å ha en ekstra masthead som peker bakover, så jeg har kjøpt to. Det er greit å vite at man blir sett på lang avstand. Håper det er plass der oppe til alt av LED-belysning ... og håper det ikke er for vanskelig å føre kabler gjennom masta. Trenger antenne® i masta også ... har jo behov for VHF og ICE, og AIS-transmitter hadde vel også vært "kjekt å ha" :-) Er det trygt å klatre opp i masta mens båten står i krybbe? Angående rød/grønne 360 graders LED'er til å ha i toppen av masta ... tips om hvor jeg får tak i egnede LED-lanterner? jeg har funnet noen greier på DealExtreme som kanskje kan fungere (type bånd med mange små LED-lamper som man kan ha rundt hele masta), men jeg er skeptisk - det er såpass mye innsats i å komme seg opp til topps der at man bør være rimelig trygg på at ting ikke bare plutselig slutter å fungere (slik det jo ofte gjør med utstyr fra DealExtreme). (Evt, tips til hvordan man best gjør arbeid i toppen i masta?) Redigert 11.November.2012 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Free Lillehammer Svart 11.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2012 Mastetoppen: Byttet til kombinert LED nå i høst (trikolor samt rundlysende på toppen). Dersom vulkingen/krympingen av ledningene er gjort riktig, skal dette oppsettet vare resten av båtens levetid (Nasa Supernova LED). Vendebryter på denne slik at ikke både trikolor og rundlysende kan være på samtidig. Trikolor i masta når vi seiler. Forbruk på 220mA er passer derfor svært bra når man ikke går for motor. Kabler i masta: Kjør på splitter, så trenger du færre antenner og kabler. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Takk for tråden – en påminnelse om at jeg må komme meg opp i masta og bytte pærer på motorlanterna. De andre lanternene virker aldeles utmerket, men uten full lanterneføring seiler ikke jeg i mørket. Konvertering til LED gjør jeg i forbindelse med full gjennomgang av riggen til våren. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Jeg er blitt fortalt eller har lest en plass at led egentlig ikke var godtkjent i navigasjonslys. Noen som vet mer om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 (redigert) Det finnes godkjente armaturer med LED lamper. Det som ikke er godkjent (men som mange, inkl. undertegnede) har gjort, er å skifte ut glødepærer med LED-pærer i armaturer som er beregnet for glødepærer. Redigert 11.November.2012 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Det er to problemer med å sette LED-pærer innn i gamle armaturer. For det første kan en ikke sette en hvit LED inn i armatur for rød eller grønn lanterne. Den hvite LEDen ar et helt annet fargespekter enn en glødelampe, og det røde/grønne armaturglasset vil filtrere bort mesteparten av lyset fra en hvit LED. Dete beste er grønne eller røde LEDs bak hvitt glass, men det går også (men som sagt, ikke godkjent) med rød eller grønn LED bak rødt eller grønt glass i glødepærearmatur. Det andre som jeg er blitt fortalt, er at LED lys ikke sprer seg på samme måte som glødelampelys. Dette kan føre til at lysstyrken blir ujevn gjennom sektoren som skal være synlig, og f.eks. overgangen mellom rødt og grønt kan bli "ullen". Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Jeg er blitt fortalt eller har lest en plass at led egentlig ikke var godtkjent i navigasjonslys. Noen som vet mer om dette? Jeg har sertifikat på min LED tricolor fra Hellamarine. IMO godkjent. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 vi som sparer vekt har ikke lanterne i mastetopp, det er ikke påbudt i regatta, og vi har vel nok å styre med fra før? masse tau og greier. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 vi som sparer vekt har ikke lanterne i mastetopp, det er ikke påbudt i regatta eh, kanskje ikke påbudt i mastetopp (det er det ikke for andre heller, det), men for seilas i mørke er det vel ikke noe unntak i sjøveisreglene for regatta? Side- og hekklanterne! ikke mere styr med det enn å slå på, og la det lyse til du er i havn eller det blir lyst igjen! Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Free Lillehammer Svart 11.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2012 Fort fristende å bare bytte pærer til LED, men som nevnt i denne tråden, er det gode grunner for ikke å gjøre det. På lanterner som er i bruk under motor, er det heller ikke noe å hente. De beste LED-lanternene er fremdeles dyre, men er de ordentlig forseglet, er man ferdig med lanternebytte for resten av båtens levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Mente kun mastetopp, lanterner på båten er påbudt. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 Har noken erfaring med LED-lanternene fra biltema? Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
tobixen Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 Mastetoppen: Byttet til kombinert LED nå i høst (trikolor samt rundlysende på toppen). Dersom vulkingen/krympingen av ledningene er gjort riktig, skal dette oppsettet vare resten av båtens levetid (Nasa Supernova LED). Denne? http://www.marinesuperstore.com/posit/shop/index.php?selectedpartno=99192518 Det ser ikke helt riktig ut ... Kabler i masta: Kjør på splitter, så trenger du færre antenner og kabler. Såvidt meg forstått er de fleste splitterne på markedet kun beregnet for VHF-radio, AIS-mottager og FM-mottager ... man kan kanskje ikke uten videre koble på et ICE-modem på FM-uttaket? Er det i det hele tatt mulig å bruke samme antennelengde/design for ICE og VHF? Man må veldig opp i pris dersom man skal ha en splitter som også håndterer AIS transmitter så vidt jeg har forstått. Nå har jeg forsåvidt mer romslig økonomi nå enn hva jeg noensinne har hatt før , men det byr meg allikevel noe i mot å bruke flere tusenlapper på en splitter ;-) Kanskje det er mulig å lodde i hop noe selv? Jeg interesserte meg en del for elektronikk da jeg gikk på ungdomsskolen ... kanskje jeg burde blåse liv i gammel kunnskap Jeg har ellers et sterkt ønske om å bruke linux-laptop med fri programvare og minst mulig "svarte bokser" mtp AIS ... men hvis jeg skal programmere alt fra scratch tar det sikkert en fem-ti år før jeg i det hele tatt får ut fingeren og skriver første kodelinje ;-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 (redigert) Har noken erfaring med LED-lanternene fra biltema? Ja, jeg har kjøpt og installert akterlanterne og holder på med å bytte ut rød/grønn sidelanterne. Jeg tror de er bra - men for helt å kunne si noe om hvor bra de er, bør man jo egentlig studere båten på avstand - og det har jeg ikke hatt anledning til ;-) Ja ... også se om lanterne og ledninger fortsatt er like hel om 10-20-30 års tid ... Selve lanternen er en hermetisk lukket boks, også er det et plastdeksel med skruehull. Man må lirke lanterna ut av plastdekslet, skru fast plastdekselet, sørge for at det er hull til ledning på eksakt riktig sted, og poppe lanterna på plass. Her er det to problemer, det ene er at det er vanskelig å få lanterna ut av plastdekselet uten å skade plastdekselet, det andre er at man må være påpasselig med å få hull til ledningen på eksakt riktig sted. Ja, også har ikke Biltema noe som passer bra i toppen av masta - unntatt 225 graders "Masthead" for motorkjøring. Redigert 12.November.2012 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Free Lillehammer Svart 12.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2012 Ang. LED-kombi trikolor/anker, kjøpte vi denne: http://www.marinesuperstore.com/posit/shop/index.php?selectedpartno=99327590++++++++++++ Mulig du finner den rimeligere annet sted på nettet, tobixen, for til den prisen er det like greit å kjøpe den hos Seatronic (og få norske forbrukerlovsrettigheter). Ang. splitter. Vi kjører ikke ekstern antenne til ICE-routeren vår. Nå har vi ikke hatt den med på havkryssing enda (skjer til sommeren når vi tar runden Danmark og Sverige), men vi har hatt bra dekning på vår kystseilas når vi bruker medfølgende anteller til R90. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 Ang. LED-kombi trikolor/anker, kjøpte vi denne: http://www.marinesup...590 Ikke godkjent til bruk på seilbåt. Men det er denne: http://www.hellamarine.com/en/products/navigation-lamps/tri-colour/2-nm-naviled-trio-tri-colour-led-navigation-lamp.html Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 Oj ... nå er jeg nok en gang totalt forvirret, tilbake til å finlese forskriftene ;-) http://lovdata.no/for/sf/nh/xh-19751201-0005.html#map007 Det er altså paragraf 23 som er aktuell ved motorkjøring og paragraf 25 som er aktuell for seiling. "Trikoloren" tilsvarer altså paragraf 25b - altså at man har én og bare én lanterne på hele båten. Den var jeg ikke klar over at var en mulighet - og jeg synes det virker noe merkelig å ha bare én lanterne på hele båten. Ettersom jeg allerede har tre lanterner på båten tenkte jeg mer at det var variant 25c som var aktuell for min del - rødt over grønt - pluss 225 graders topplanterne ved motordrift. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.