Free Lillehammer Svart 12.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Ikke godkjent til bruk på seilbåt. Men det er denne: http://www.hellamarine.com/en/products/navigation-lamps/tri-colour/2-nm-naviled-trio-tri-colour-led-navigation-lamp.html Kombilanterna fra Hella Marine er god. Sett bort fra reglene/godkjenningene enkelte organisasjoner har etablert for lanterner i bruk på egne aktiviteter (regattaer etc), må ikke lanterner godkjennes. Derimot skal det kunne dokumenteres at de møter kravene i sjøveisregel nr. 22. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Kanskje man burde gjøre om emnetittelen til ALLE burde lære seg å bruke lanterner rett. Utenfor mitt jobbvindu ser vi titt og ofte båter komme i mørket helt uten lanterner. Her er alle representert, seilere, små speedbåter i 20/30 knop +, større fritidsbåter, you name it. Virker som at mange bare... Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Free Lillehammer Svart 12.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 (redigert) Det er riktig, tobixen, at det er regel nr. 23 som regulerer lanternebruk ved ferdsel for motor og regel 25 som regulerer lanternebruk ved ferdsel for seil (eller roing, men neppe aktuel her). Siden de fleste av oss har motor i seilbåtene, må vi i alle tilfelle utstyre båten med lanterner for motorferdsel. Under seil og om båten er liten nok (under 20 meter), kan man ha trikolor i mastetoppen. Er seilbåten mindre enn 7 meter kan man seile med bare hvit lys i toppen dersom lysføringen i regel 25 a eller b ikke er praktisk mulig. Har seilbåten din motor skal den likevel ha mulighet for lanterneføring for motor og da er det praktisk mulig å føre lys for st. og bb - ergo gjelder hvit lys for under 7 meter i praksis bare seilbåter uten motor. Redigert 12.November.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Siden de fleste av oss har motor i seilbåtene, må vi i alle tilfelle utstyre båten med lanterner for motorferdsel. Under seil og om båten er liten nok (under 20 meter), kan man ha trikolor i mastetoppen. Er seilbåten mindre enn 7 meter kan man seile med bare hvit lys i toppen (...) i praksis bare seilbåter uten motor. Hmja - jeg uttalte meg kanskje noe klønete, la meg forsøke igjen. "Trikoloren" leser jeg til å tilsvare paragraf 25b. Hvis jeg leser paragraf 25b rett betyr det at dersom man bruker denne, så skal det være den eneste lanterneføringen. Det kan jo være praktisk for å spare strøm ... men ellers synes jeg det virker mer fornuftig å følge paragraf 25c (rødt-over-grønt) i mastetoppen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Free Lillehammer Svart 12.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 (redigert) Svaret på #29 er: ja (under fotutsetning av at man er under seil). Det er også derfor det er aller mest å hente på denne ved å gå over til LED. Har denne bruken selv. Utfordringen er å huske å gå nedenunder for å bytte lanterneføring når seilene lårs og vi går over til motor, he, he. Redigert 12.November.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 (redigert) Forøvrig, hvis jeg har forstått regelverket rett er det ikke noe til hinder å bruke dekorative lys eller indirekte belysning, såfremt dette ikke kan forveksles med navigasjonslys. Dersom formålet er å bli sett og samtidig følge forskriftene, så er det jo en mulighet å kjøre uten å bruke noe som helst i mastetoppen, men å ha litt indirekte belysning på seilet ... hmnej, kanskje ikke - da ødelegges vel nattsynet relativt raskt. (og uansett må jeg nok opp til topps for å få installert topplanterner for motordrift) Redigert 12.November.2012 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Svaret på #29 er: ja (under fotutsetning av at man er under seil). Det er også derfor det er aller mest å hente på denne ved å gå over til LED. Beholde de gamle glødelampene for motordrift, og ha én "trikolor" (25b) topplanterne for seiling? Hmja - kjøper den. Men for egen del har jeg allerede begynt å skifte sidelanterner og akterlanterne til LED, så jeg tror fortsatt ikke trikolor er noe for meg ;-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Free Lillehammer Svart 12.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Forøvrig, hvis jeg har forstått regelverket rett er det ikke noe til hinder å bruke dekorative lys eller indirekte belysning, såfremt dette ikke kan forveksles med navigasjonslys. Som er prinsippet fergene til Danmark og Tyskland følger... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Jeg er klar over at bruk av strøm er kinkig for seilere, men er det mange av dere som faktisk går for seil i mørke? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
littmild Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Er ikke så ofte jeg går i mørke i det hele tatt, egentlig, men hvis det er vind så seiler jeg. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Free Lillehammer Svart 12.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Jeg er klar over at bruk av strøm er kinkig for seilere, men er det mange av dere som faktisk går for seil i mørke? Ja, selv om den relative andelen i mørket muligens ikke er veldig stor. Ellers skal lanterner ikke bare brukes i mørket, men fra solnedgang til soloppgang (regel 20b). Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 (ii) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner. Betyr dette at båtens potensielle toppfart ikke må overstige 7 knop eller betyr det at man kan benytte en enkel lanterne hvis båtens fart holdes under 7 knop? Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Vi lar storseilet stå opp selvom det er lite vind og det er mørkt, ville tro vi er lettere å oppdage i litt måneskinn hvis vi har 50 kvadrat med brun/hvit duk hengende oppe. Seiler selvsagt hvis det er vind. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 (redigert) Men ærlig talt, ethvert lys er bedre enn ingen lys. Det er ingen overhodet som bryr seg om denne flisespikkingen annet enn de som deltar her og sjøl med de blir det bare i teorien. Om de høye herrer noen gang blir eninge om hva det faktisk står i reglementet. Om det lyser her eller der spiller mindre rolle så lenge det er lys når det er bekamørkt. Har heller aldri sett noen seile i svarte natta. Kan ikkje være så godt å sjå såpass en greier seile vetugt heller i mørket Redigert 12.November.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Med ett unntak enig med forrige taler: det er greit å ha rød/grønn sektor rett. Men å seile i mørket går da greit. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 jaja såklart. men det har eg enda til gode å se feil. Siden rød/grønn bare kan monteres èn vei så skal det godt gjøres å bomme. Men såklart -alt er mulig og eg har da ikkje sett alt Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Jeg har sett tilfeller av feilmontering -- heldigvis gikk det bra inntil eier fikk beskjed. Dette var dessverre ikke noe unikt tilfelle: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=1129175 Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 12.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Jeg har sett tilfeller av feilmontering -- heldigvis gikk det bra inntil eier fikk beskjed. Dette var dessverre ikke noe unikt tilfelle: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=1129175 Dette tilfellet er neppe et resultat av manglende kjenskap til lanternebestemmelsene, men ren sløvhet fra den som monterte. Sitér dette innlegget Link to post
Ricardo Seiboth Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Hallo, jeg er tysker nettopp fått meg båt og lurer felt om hvilken lys blir rett etter jeg leste denne tråden. Jeg tenker LED Supernova TRI Color (grønn, rød og hvit) på toppen av båten. Siden båten min er kun 5 meter, men skal kjøre tross alt fortere enn 7 knop antar jeg at det går greit å kun har 1 lanterene med alle 3 farger på toppen av båten? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Hallo, jeg er tysker nettopp fått meg båt og lurer felt om hvilken lys blir rett etter jeg leste denne tråden. Jeg tenker LED Supernova TRI Color (grønn, rød og hvit) på toppen av båten. Siden båten min er kun 5 meter, men skal kjøre tross alt fortere enn 7 knop antar jeg at det går greit å kun har 1 lanterene med alle 3 farger på toppen av båten? Hvis du skal gå for motor i mørke, skal du også ha en hvit topplanterne som lyser forover, og den må være over rød/grønn. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Seilars Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 De av dere som bytter til led pære i standard glødepære lanterne. Det er en grunn til at lanternepærene har en vertikal glødetråd, og at lanternene kun er godkjent når man bruker riktig type lyskilde. Det sier seg selv, at en stor klump montert i sokkelen ikke vil skifte rødt-grønt rett forfra, eller blendes ved over 112,5 grader. Møtende båter som ikke viser klare og riktige farger er forvirrende. Kjøp heller helt nye komplette led lanterner, da disse har rett farge og riktig optikk. Ankerlanternen er det imidlertid helt ok å bytte til led pære på. Men viktigst av alt, bruk ett eller annet lys, og hold deg på god avstand fra andre om du viser feil lanterneføring. Det er tross alt hvilke farger og lanterner man sender ut som forteller møtende båter hvem som skal vike, og på hvilken kurs de kommer. Ikke alle har radar og AIS ombord. Har selv blitt skremt etpar ganger av spøkelses seilere som passerer i mørket 50 meter unna midt i skagerak. Alle sanser bråvåkner når man plutselig ser noe stort nærme seg i mørket. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Det er jo ikke noe problem å finne led-lamper som er delt i rød og grønn som fungerer tilfredsstillende i eldre lanternehus. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Hvis du skal gå for motor i mørke, skal du også ha en hvit topplanterne som lyser forover, og den må være over rød/grønn. Topplanterna skal monteres minst 1 meter over sidelanternene. Selv om det neppe er noen som sjekker det, bør det være såpass vertikal avstand at man kan skille klart mellom de selv på litt avstand. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Vi har denne i toppen, fra Lopolight. [/left Sitér dette innlegget Link to post
Ricardo Seiboth Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Ok, så jeg er nødt til å kjøpe LED Supernova Combi da vil denne eine lanternen været godt nok og godkjent for min båt på 5 meter also 16,5 fot? :) håber jeg har skjønt dette rett? :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.