Brightbull Startet 12.November.2012 Del på Facebook Startet 12.November.2012 Hei, Jeg er nybegynner med båt, og vil gjerne høre på litt erfaringer fra dere. Har tatt opp båten for noen uker siden, og den har stått i regn og snø, og har nå endelig fått satt opp stativ. Båten står ute ved siden av huset på henger, men fant nå ut at presenningen er for liten, og dekker ikke bakerste del av båten og motor. Bør jeg kjøpe større presenf? Den jeg bruker nå låner jeg av naboen. Og båten er nå klissvåt, spesielt kalesjen og teaket i båten, og det er mye kondens på innsiden av presenningen. Har satt opp en sånn liten fuktsluker, men den ser ikke ut til å funke så veldig bra. Finnes det noe bra elektrisk fuktsluker, eventuelt varmer? Har aldri hatt båt før, og dette er også første gang jeg vinterlagrer en båt. Har også ferskvannskjørt motoren, byttet gearolje, og skal bytte olje og oljefilter snart. Er det noe mer som bør gjøres? Motoren har gått 80 timer, og det er 50 timer siden sist service. Skal jeg ta ut batteriet, og kartplotter? Dere som har båten stående ute, med utenbordsmotor, hvordan gjør dere båten klar for vinteren? Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
Gabi Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 Stativet kan med fordel være ganske høyt. Da får du spiss vinkel på pressenningen som gjør at snø faller lettere av. Pressenningen kan med fordel være 0,5-1,0m lengre enn båten foran og bak for da får du god lufting underifra og du kan bruke plassen til å komme deg enklere inn i båten for en sjekk i ny og ne. Surr fast pressenningen i begge ender men ha gjerne en liten åpning øverst også i hver ende. Sitér dette innlegget Link to post