Jump to content

Vinterlagre båt?


Brightbull

Recommended Posts

Hei,

Jeg er nybegynner med båt, og vil gjerne høre på litt erfaringer fra dere. Har tatt opp båten for noen uker siden, og den har stått i regn og snø, og har nå endelig fått satt opp stativ. Båten står ute ved siden av huset på henger, men fant nå ut at presenningen er for liten, og dekker ikke bakerste del av båten og motor. Bør jeg kjøpe større presenf? Den jeg bruker nå låner jeg av naboen. Og båten er nå klissvåt, spesielt kalesjen og teaket i båten, og det er mye kondens på innsiden av presenningen. Har satt opp en sånn liten fuktsluker, men den ser ikke ut til å funke så veldig bra. Finnes det noe bra elektrisk fuktsluker, eventuelt varmer? Har aldri hatt båt før, og dette er også første gang jeg vinterlagrer en båt.

 

Har også ferskvannskjørt motoren, byttet gearolje, og skal bytte olje og oljefilter snart. Er det noe mer som bør gjøres? Motoren har gått 80 timer, og det er 50 timer siden sist service. Skal jeg ta ut batteriet, og kartplotter?

Dere som har båten stående ute, med utenbordsmotor, hvordan gjør dere båten klar for vinteren?

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post

Stativet kan med fordel være ganske høyt. Da får du spiss vinkel på pressenningen som gjør at snø faller lettere av. Pressenningen kan med fordel være 0,5-1,0m lengre enn båten foran og bak for da får du god lufting underifra og du kan bruke plassen til å komme deg enklere inn i båten for en sjekk i ny og ne. Surr fast pressenningen i begge ender men ha gjerne en liten åpning øverst også i hver ende.

Link to post

Har du bare presenning til halve båten så dekker du bakre halvdel og motor. Det er lettere å måke dekket enn cockpiten. Du bør uansett vurdere å kjøpe en presenning til, så du får dekket hele båten.

 

Jeg ville ellers tatt inn motoren om mulig, men det burde være unødvendig hvis den er skikkelig vinterkonservert.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Har satt opp stativ, men tror kanskje jeg har presenning feil vei (Altså snudd 90 grader). Skal prøve å snu den og se om den strekker til å lengden da. Motoren blir nok ikke tatt inn da den er stor og tung, men den er jo vinterkonservert. Men hvordan får jeg bort all kondensen i båten?

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post

Det er flere måter å få ut fuktigheten på. Hvis det er tørt klima der båten ligger kan du f.eks. sørge for å lufte godt under presenningen. Etterhvert som lufta blir kaldere holder den mindre fuktighet, så det blir tørrere i lufta og i båten. Alternativt setter du inn en elektrisk avfukter, men den må tåle å gå mens det er kaldt i været eller så må du ha inn litt varme i båten for at avfukteren skal fungere skikkelig. Du finner en diskusjonstråd om en veldig populær avfukter her: https://baatplassen.no/i/topic/95214-noen-som-har-meaco-dd8l-toerkerotorbasert-avfukter/.

 

Ta inn alle puter og annet løst som kan samle fuktighet, og av kalesjen hvis du kan - den holder godt på vannet og tørker veldig langsomt når det blir ned mot null grader. Ta den inn og tørk den innendørs før du bretter den pent og forsiktig sammen for vinteren.

 

Jeg ville ikke investert i en tørrball/fuktsluker igjen - been there, done that, uten suksess. De fungerer dårlig når det blir kaldt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
  • 3 uker senere...

Nå har jeg endelig fått gjort båten klar, og presenningen passer nesten. Det jeg lurer på, er det best at utenbordsmotoren står loddrett (Altså tiltet ned) eller kan den være tiltet opp? For nå stikker liksom akkurat motoren ut nå som den er tiltet ned, og hvis jeg tilter den opp slik at den nesten ligger vannrett passer selve motoren under presenningen (Ikke propellen) og da er det ikke så stor åpning bakerst. Bør jeg forresten ta batteriet ut av båten?

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post

Det kan være skummelt med opptiltet motor pga vann som samler seg og lager frostspreng.

Mange påstår undervannshuset drenerer seg uannsett,men jeg har sett dette skje på en påhengerer en gang.

Jeg lar alltid min stå nedtiltet om vinteren,men hvis du er sikker på den er helt tom for vann kan du jo pakke inn motoren slik at det ikke kommer vann inn noe sted.

 

Batteriet pleier jeg jeg å ta ut og sette i boden,og lade det. Kan lønne seg å lade et par ganger gjennom vinteren.

 

Kalesjen bør du ta inn slik at den ikke står fuktig,blir fort jordslag og møkk ute i vind og vær.

Redigert av Lars K (see edit history)
Link to post

Motoren har vært tiltet ned i noen uker nå, så det skal vel egentlig være ganske tomt. Har også tenkt på å pakke inn, men kommer det ikke kondens da? Skal nok ta ut batteriet og lade den et par ganger som du sier. Kalesjen får jeg ikke tatt av med mindre jeg tar ned hele stativet, og jeg har holdt på i flere timer med å få det opp så gidder nok ikke å ta det av. Skal uansett få ny kalesje av forhandler da det var et lite hull i vinduet på denne.

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post

La den være nedtiltet.

Regn og snø renner inn i eksosløpet i propellen og samler seg i "L'en" nederst i stammen. Den er ikke drenert og kan lage frostspenging. Flere har opplevet dette.

 

Ble selv obs på dette etter og ha lagret båt på henger i noen dager med endel regn. Tiltet opp motor når jeg kom hjem på gårdsplassen. Når jeg tiltet ned motoren et par dager senere, rant det ut en liter eller to med regnvann. Dette var en Yamaha F150

Mvh. SAP

Link to post

Det holder vel egentlig å tette for eksosutløpet i propellen når jeg tenker meg om :)

Det som skjedde på motoren jeg snakket om var at eksosutløpet i undervannshuset ble fylt med regnvann,dermed sprakk huset når dette frøs.

 

Hvis du ikke tar av kalesjen bør du sørge for at det blir luftig både innenfor og utenfor hvertfall.

Som nevnt før her er det viktig med litt høye stenger på opplagsstativet, slik at det blir bratt og snøen sklir lett av.

Bruker sjøl bare tynn billigpresenning og 6 stk spylevæske kanner som "lodd".

God lufting i hver ende,så blir det bra :thumbsup:

Link to post

Ok, nå har jeg tatt ut batteriet og dekket til motoren, for det meste fordi når det regnet ble propellen og undersiden av motoren veldig skitten med gjørme og så videre, og når det snør ligger det i snøen.

Ser dette greit ut? Første gang med båt, og faren ville nok ikke blitt veldig glad hvis vi finner skader eller lignende til våren, hehe. Siden jeg har tatt presenning rundt hele motoren, er det sikkert noen steder det eventuelt kan komme regn inn. I bunn har jeg derfor skjært 3-4 hull på 1cm, slik at vann eventuelt kan renne ut. Holder det?

 

Motoren

Stativ

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post

Du må få mer luft tilgang/gjennomtrekk i presseningen din.. hvis ikke vil du få mugg og kondens i stort monn.. Tenk slik.. båten skal ikke pakkes inn.. men skjermes for nedbør og skit.. jo mer luftgjennomgang jo bedre klima vil du ha i båten din. hvis du har noe avkapp av drenrør/avløpsrør 90mm el lign er dette fint og tre innpå på topp støtten din i hver ende slik at luft blåser gjennom hele tiden..

hvis du har tekstiler el lign må dette taes inn og ligge tørt.. ellers får du mugg.

Åpne opp alle rom/skott og vask alt rent.. og la alt stå åpent i vinter.

Husk at presening kan gnage hull /lage merker på lakk og gelcoat hvis den får mulighet til og flagre/røre på seg i vinden..

 

 

Lykke til :thumbsup:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...