motor Startet 12.November.2012 Del på Facebook Startet 12.November.2012 Mal til ekstra bensintank er nå ferdig. Jeg ser nå at det er mulig å montere denne så høyt at jeg kan ha en rørutgang med kran i bunn, slik at jeg kan 'fylle' over til hovedtank når den begynner å bli tømt. Alternativet er å ha stigerør og kraner inn på bensinfilter-huset slik at jeg kan veksle over fra hovedtank til reservetank. Spørsmålet er så om det er lovlig å ha utgang i bunn fra bensintank. Noen som vet, eller har tilsvarende erfaring med to tanker i båten? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 Det var ihvertfall helt vanlig i tresjekter å ha en liten tønnetank montert oppunder akterdekket med utløp og kran i bunnen.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
NilsPils Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 Det var ihvertfall helt vanlig i tresjekter å ha en liten tønnetank montert oppunder akterdekket med utløp og kran i bunnen.... Har en sånn kobbertank i Tora. Setter spesielt stor pris på at den har et jur med ekstra tappekran for kondensvann. Men lekkasjer her kan nok bli katastrofalt. Sjekker ved hver tur at det ikke lekker bensin (spesielt før oppstart!). På biler er det vel også vanlig med uttak i tankbunn? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 ISO 10088 sier blant annet følgende om bensintanker: "6.3.10 Fuel distribution lines to petrol engine(s) shall be designed or installed to prevent fuel siphoning out of the tank following a failure in the system. The following examples illustrate how this may be achieved: - routing all parts of fuel lines, from which an assumed leakage can enter the craft, above the level of the tank top when the craft is in its static floating position, including fuel-containing parts on the engine; or - fitting an anti-siphon valve (3.4) at the tank fittings with a rated siphon-protection head greater than that required to avoid the siphon effect; or - fitting a manual shut-off valve in a position that is self-draining from the valve to the tank; this valve shall be capable of being closed from an indicated accessible location outside the engine compartment; or - fitting an electrically operated valve at the tank withdrawal fitting which is activated to open only when the engine is running or the starting device is operated. A momentary override type is acceptable for starting. If electrically operated valves are used, they shall be equipped with a manual emergency operating or by-passing device." Jeg tolker dette (tåkepratet) som at det er tillatt med uttak i bunn av tanken dersom du der har en manuell ventil (enkleste løsning) som du kan stenge uten å være i motorromet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
motor Svart 13.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2012 Ok, takker for svar. Da satser jeg på utgang i bunn med kran.. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 13.November.2012 Del på Facebook Svart 13.November.2012 Store MC'en bruker som regel vakuumstyrte bensinkraner, den er da stengt når motoren ikke går, men åpner automatisk når det har dannet seg vakuum. Kanskje det hadde vært en tanke? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 13.November.2012 Del på Facebook Svart 13.November.2012 (redigert) Hva som er lov og ikke skal ikke jeg blande meg opp i, men en fiks løsning som gjør det litt sikrere er å sette på tappekran med slangestuss. Sett så en slange på stussen med slangeklemme, og heng andre enden av slangen opp slik at denne kommer litt høyere enn toppen av tanken. En lekkasje i kranen vil da bare medføre at slangen fylles opp. Med jevne mellomrom kan slangen senkes ned for avtappning av tanken, og hvis det er drivstoff i slangen før kranen åpnes så er ikke kranen tett. Beklager, jeg leste ikke startinnlegget godt nok. Trodde det dreide seg om avtapping av kondensvann fra hovedtank, og da er vel ikke forslaget mitt særlig brukbart Redigert 13.November.2012 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 13.November.2012 Del på Facebook Svart 13.November.2012 På biler er det vel også vanlig med uttak i tankbunn? De alle fleste biler har elektrisk drivstoffpumpe nedsenket i tanken, med utløp på toppen. Uten at det nødvendigvis har noe med denne diskusjonen å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.November.2012 Del på Facebook Svart 13.November.2012 Skjønner at jeg er mest kjent med gamle bilmodeller ..... Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.