Jump to content

Er det lov å ha rørutgang i bunn av bensintank?

motor

Recommended Posts

Mal til ekstra bensintank er nå ferdig. Jeg ser nå at det er mulig å montere denne så høyt at jeg kan ha en rørutgang med kran i bunn, slik at jeg kan 'fylle' over til hovedtank når den begynner å bli tømt. Alternativet er å ha stigerør og kraner inn på bensinfilter-huset slik at jeg kan veksle over fra hovedtank til reservetank. Spørsmålet er så om det er lovlig å ha utgang i bunn fra bensintank. Noen som vet, eller har tilsvarende erfaring med to tanker i båten?

Det var ihvertfall helt vanlig i tresjekter å ha en liten tønnetank montert oppunder akterdekket med utløp og kran i bunnen....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Det var ihvertfall helt vanlig i tresjekter å ha en liten tønnetank montert oppunder akterdekket med utløp og kran i bunnen....

Har en sånn kobbertank i Tora. Setter spesielt stor pris på at den har et jur med ekstra tappekran for kondensvann. Men lekkasjer her kan nok bli katastrofalt. Sjekker ved hver tur at det ikke lekker bensin (spesielt før oppstart!). På biler er det vel også vanlig med uttak i tankbunn?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

ISO 10088 sier blant annet følgende om bensintanker:

"6.3.10 Fuel distribution lines to petrol engine(s) shall be designed or installed to prevent fuel siphoning out of the

tank following a failure in the system. The following examples illustrate how this may be achieved:

- routing all parts of fuel lines, from which an assumed leakage can enter the craft, above the level of the tank

top when the craft is in its static floating position, including fuel-containing parts on the engine; or

- fitting an anti-siphon valve (3.4) at the tank fittings with a rated siphon-protection head greater than that

required to avoid the siphon effect; or

- fitting a manual shut-off valve in a position that is self-draining from the valve to the tank; this valve shall be

capable of being closed from an indicated accessible location outside the engine compartment; or

- fitting an electrically operated valve at the tank withdrawal fitting which is activated to open only when the

engine is running or the starting device is operated. A momentary override type is acceptable for starting. If

electrically operated valves are used, they shall be equipped with a manual emergency operating or

by-passing device."

Jeg tolker dette (tåkepratet) som at det er tillatt med uttak i bunn av tanken dersom du der har en manuell ventil (enkleste løsning) som du kan stenge uten å være i motorromet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hva som er lov og ikke skal ikke jeg blande meg opp i, men en fiks løsning som gjør det litt sikrere er å sette på tappekran med slangestuss. Sett så en slange på stussen med slangeklemme, og heng andre enden av slangen opp slik at denne kommer litt høyere enn toppen av tanken. En lekkasje i kranen vil da bare medføre at slangen fylles opp. Med jevne mellomrom kan slangen senkes ned for avtappning av tanken, og hvis det er drivstoff i slangen før kranen åpnes så er ikke kranen tett.

Beklager, jeg leste ikke startinnlegget godt nok. Trodde det dreide seg om avtapping av kondensvann fra hovedtank, og da er vel ikke forslaget mitt særlig brukbart :headbang:

Redigert av hegra (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...