Jump to content

Prosjekt: Dorry 32

Nysv1

Recommended Posts

For de med interesse for hvordan båtene var brukte. Vi hadde også en slik i vår ungdom, men eg husker ikke detaljene.

Ellers starta eg min karriere på sjøen som lettbåtroer, men det var etter denne tiden.

I dag sitter man med en fjernkontroll og kjenner pengene strømme på land.

Kvaliteten på fisken har også blitt bedre merkelig nok.

http://www.sffarkiv.no/MediaDB/Player/Default.aspx?id=718

Dorryene ble brukt opp til i første halvdel av 60 åra.Da byttet de den ut med Rapp Blokk eller Triplex rull.(sparte ca 20 mann)

Brukt i Storsildfiske på Møre og Islandsfiske(et blodslit)

Dorryen hadde en Marna 24-32 hk bensinmotor som standard.De hang i davider med nota rundt hekken og halve nota i vær båt.

Det var et spill som var koblet til kraftutak i fronten på Marnaen (bråkte noe jævli) når de tok inn slakken på snurpelina.

Båtene ble solgt ut til de som ville bygge de om, for 3-6000 kr.

De var fantastiske sjøbåter,men jeg savner de ikke som arbeidsplass.

Nesten fælt å hugge en så flott båt?! Den ser iværtfall flott ut på avstand ;-).

Ja, den var pen, men ganske morken i undervannsskroget.... og det var verre en vi trodde, det fant vi ut når vi hugde. Men alt av verdi er tatt vare på, Hver eneste lille bit av mahogny ligger i hylla (dersom det ikke er brukt opp til en av de andre båtene allerede).

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Den står på en grisesolid spesialbygd opplagshenger som forrige eier (jobber på trailermontasje Sokna) bygde til denna båten. Tror den kan overtaes mot fjerning av hele greiene..

Har vært og sett på båten. Hengeren var omtrent tilsvarende den vi har, så tror ikke det er vært jobben med å hugge båten for å få den. Men så endel annet nips vi kunne tenke oss, hvis det var slik at vi fikk lov til å plukke litt? Og vet du forresten noe om tilstand på motor/gear? Og evt om dette også er noe som skal gis bort?

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Her har det ikke skjedd så mye i det siste, men har fått de nye knappene til den nye styrekonsollen. Siden den nye styrekonsollen ikke engang er påbegynt, måtte jeg lage et lite testpanel for å få et inntrykk av hvordan dette kommer til å se ut.

Det endte opp slik:

2013-01-10_22.57.12.jpg

Knappene lyser når de er aktivert, slik:

2013-01-11_19.03.01.jpg

Jeg har også planer om å bestille nye instrumenter, og har sett at man får slike sett på ebay til omkring 1.500,- for 5-6 instrumenter. Er det noen i norge som leverer slikt til denne prisen?

Redigert av Nysv1 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...