avmønstret5 Startet 13.November.2012 Link til dette innlegget Startet 13.November.2012 Som kjent har vi en heller avlang kyst. Det kunne vært moro å slå et salg for å seile/motorere for å se nye områder av vår vakre kyst. Noen som har lyst å fortelle litt om turer til inspirasjon og glede i mørk førjulstid ? Sitér dette innlegget Link to post
Flemming Torp Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Hei Norske seilere, Måske det er tilladt for en Dansk seiler at bidrage med egne oplevelser til denne tråd? Efter at have sejlet i Danske, Svenske og Tyske farvande i nogle år, fik jeg mod på og tid til at sejle "længere væk" ... Sidste år gik turen op til Kristiansund og hjem igen ... Og i år gik turen op langs den fantastisk smukke og spændende vestkyst over til Lofoten og rundt om Magerøy og retur til Tromsø, hvor min båd nu ligger i Skattøra Marina ... Og jeg håber den har det godt ... ... så jeg kan få en dejlig sejlads hjem til Helsingør næste sommer. Vejret i sommeren 2012 var ikke lige godt på hele turen og der har også været megen nordenvind ... ..., og det betyder, at der er "store huller" i billedserien, da kameraet som regel bliver nede om læ, når det regner eller jeg har nok at se til i cockpittet, når jeg sejler single handed. Men trods mange udfordringer, vil jeg kalde denne tur for "Mit Livs Sejltur" ... Sikke en natur I har! ... Fantastiske fjorde, idylliske øer, smukke "uthavne", venlige og hjælpsomme folk i de små lokalsamfund og fascinerende skærgårdssejlads ... Jeg glæder mig meget til 2013 og håber at få at se nogle af de ting, jeg ikke fik set i år (tåge og dis) ... Svartisen, De Syv Søstre, Torghatten osv. Desværre er jeg ikke en dygtig IT-mand, men jeg har forsøgt at samle nogle af mine sejloplevelser i en "blog": http://flemmingtorp.blogspot.dk/ Måske mine oplevelser også kan være inspiration for Norske seilere? Mange hilsener og på gensyn i 2013 ... Sitér dette innlegget Med sejlerhilsen Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør Link to post
Frøken Fryd Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Traff en svensk seiler i sommer som hadde seilt til Lofoten 16 ganger, de hadde vel seilt i 25-30 sommre tilsammen tror jeg det var. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 15.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Fabelaktig spennende historie av Flemming.Skulle gjerne ha tatt en slik tur selv, men nå ligger båten vår i Hellas så det for vent til etter vi kommer hjem.Håper det er flere med historier, eller som har planer. . Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 (redigert) Jeg har seilt langs hele norskekysten, riktinok i Kongens klær, men må si Helgelandskysten Troms og Lofoten er fantastisk flott i fint vær!! Har vært på de fleste steder langs kysten vår og spessielt i Nord. Som Flemming nevner, er det utrolig fint, Svarttisen de syv søstre Torghatten Træna osv.. Itillegg til alle de små plassene fiskeværene og utposter mot storhavet, er det flere trivelige byer også som Tromsø Bodø og Svolver! Værøy og Røst er jo to flotte steder verdt et besøk. Vestfjorden kan jo være drøy, men har gått der flere ganger i havblikk og bare små dønninger :-) Finnmarkskysten synes jeg er mindre verdt å besøke samt at det er ganske åpent farvann.. man har jo sjarmerende plasser slik som Havøysund osv. Men vil man oppleve lit natur og flotte stemninger, og kansje har gått lei å seile i kø på østlandet så er Troms og Nordland absoludt verdt et besøk. Tinden i Vesterålen er en fantastisk plass. I finvær er det et sikkelig småbåtparadis der ute! Fikk oppleve handelstedet da Sjalg var der, som var en stor personlighet og ildsjel. I Bodø er det jo enormt med seilbåter så for seilere er det kjempeflott i nord! Redigert 15.November.2012 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
avmønstret5 Svart 15.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Sjalg på Tinden var en institusjon, hadde bevis i bua si på at både havfruer, havhester hadde eksistert. Var der mange ganger som guttunge sammen med morfar min i hans fembøring med 5 hk Stord motor. Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Har (nå med båt på henger) opplevd mange flotte plasser. Som guttonge var hjemmehavna Paddehavet, Son og Øyna på Tromøya. Etterhvert har radiusen blitt større, og ett av de flotteste stedene å komme med båt må være i skjærgården utenfor Svolvær i Lofoten. Her er den ene "åpenbaringen" etter den andre. Nok fisk, skjell og krabbe for store østlandsganer. Men det var gjevt å ankomme Son som 8 åring i en 35 fot plattgatter og hoppe i land med taustompen, og hjelpe far med fortøying. Landkrabber fra indre Bunnefjord var ikke så vanlig den gang som nå i son. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 (redigert) Sommeren 2003 seilte jeg single handed fra Bergen (hvor jeg kjøpte båten) til Lofoten og tilbake til Trondheim som ble hjemmehavn et par år. Fantastisk tur med mange flotte plasser. På grunn av at jeg var alene ble det stort sett å benytte gjestehavner for enkelhets (og sikkerhets) skyld, men noen overnattinger for anker ble det også. På strekninga Bergen / Trøndelag var jeg innom Eivindvik, Florø, Selje, Ålesund, Molde, Håholmen, Kristiansund og Mausund på Frøya. Deretter ble det Halten, Bessaker, Rørvik, Leka og Brønnøysund. Der la jeg igjen båten og reiste på jobb på Gullfaksfeltet. Videre gikk turen til Sandnessjøen, Lovund, Myken, Bodø, Reine, Stamsund, Henningsvær, Svolvær og Trollfjorden. Tilbake over Vestfjorden til ei fantastisk uthavn på Hamarøya som heter Sandshavn. Derfra til Skutvika, Kjerringøy og Bodø. På grunn av tidsnød ble turen tilbake til Trondheim mer eller mindre en transittetappe, men var innom Støtt, Sandnessjøen, Brønnøysund, Rørvik og Bessaker før jeg endte opp i Trondheim. Fantastsik tur med mye godt vær og masse hyggelige mennesker. Lovund og Myken var spesielle plasser jeg aldri glemmer. Spesiellt Myken med den minste "resturanten" jeg har vært på, nemlig Karenstua. Et lite gammelt nordlandshus drevet av ei svært hyggelig dame fra stavangerkanten. Lofoten var naturligvis også en stor opplevelse, og en kommer nært på mennesker når er aleineseiler slik som jeg er. Spesiellt nordlendingen var raske til å gi en hjelpende hånd ved ankomst og avgang, og praten gikk uanstrengt. I Svolvær lurte jeg litt på dybden i sundet mellom Stormolla og Austvågøya, da kartet viste dybder ned mot 2 meter på de grunneste i den smale renna. Snakket med et par karer som kjørte sight seeing båter opp til Trollfjorden, og de spurte hvor dypt jeg stakk. " to meter" svarte jeg, "bare du å segle far, bare du å segle" var det betryggende svaret . Alt i alt en tur hvor alt gikk bra untatt en grunnberøring i Grøtøyleia, heldigvis uten nevneverdige skader. Ikke noen manndomsprøve med lange overseglinger og dårlig vær, men en trivelig sommer tilbrakt i flott natur med masse hyggelige mennesker. Og ja...Helgelandskysten var vakrest, og dit skal jeg nok tilbake igjen forhåpentligvis neste sommer. Redigert 23.November.2012 av Arild Iversen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Høres spennende ut Arild Iversen. Helgelandskysten er vist det nye "Hellas" å seile i og jeg har forstått at det også er mulig å charte båter i området. Noen som har mer info. om det? Sitér dette innlegget Link to post
Flemming Torp Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Hei Norske seilere - tak for spændende inputs ... Som tidligere nævnt skal jeg i sommeren 2013 sejle fra Tromsø og tilbage til min hjemhavn i Helsingør. På opturen i 2012 var vejret langs Helgelandskysten ikke særlig godt, så jeg fik ikke lejlighed til at nyde denne smukke kyststrækning. F.eks. så jeg slet ikke Svartisen, De Syv Søstre, hullet i Torghatten Vikingen med Polarcirkelsymbolet, osv. på grund af dis og tåge ... Jeg har brug for nogle gode tips til, hvad der er "must see" - f.eks. i form af smukke panoramaer og naturfænomener, uthavne (naturhavne med gode ankerpladser), hyggelige og idylliske havne på små øer og mindre irskevær, lokalhistoriske museer, m.v. - på turen fra Tromsø og sydover. Jeg har været i Geiranger og Lysfjorden og Bergen og Ålesund og Kristiansund (som var en stor oplevelse), så jeg er specielt interesseret i, hvad I synes vi MÅ se, på turen imellem Tromsø og Trondheim. På forhånd tak for gode tips! Mange hilsener Flemming Sitér dette innlegget Med sejlerhilsen Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør Link to post
Lars H. Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Med egen båt har jeg vært fra svenskegrensen til Høvåg ved Lillesand. Ellers har jeg vært med fraktebåt fra Oslo til Stavanger, tatt både nattruten og hydrofoil fra Stavanger til Bergen og så har jeg jobbet på hurtigruten mellom Bergen og Kirkenes. Den eneste biten som mangler er fra Kirkenes til russergrensen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
avmønstret5 Svart 23.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 (redigert) Fra mine fem år i operativ sjøtjeneste i Sjøforsvaret var jeg vært svært mange ganger opp og ned kysten fra Kirkenes i nord og til Bergen. Men det blir nå ikke det samme som i egne båt i alle fall. Det er ikke lett å velge ut noe, men jeg kan ikke hoppe over området hvor jeg er født og oppvokst, Vesterålen og Lofoten. Du kan f.eks. seile ca hurtigrutens rute fra til Sortland, derfra seil igjennom Vesterålen og mot "utsiden" av Lofoten, stoppe i Laukvik, se på den fineste midnattsolen i landet mens du tar en øl på på puben "Fyret". Videre ut Gimsøy strømmen, her kan du f.eks ankre på Kleppstad, ta en tur opp på aksla(fjellet) å ta et forfriskende bad etterpå. Så til Henningsvær, en middag med boknafesk på kroa gjør seg. Har du lyst kan du følge "turistløypa" utover Vest Lofoten helt til Røst. Ha en fin tur. Redigert 23.November.2012 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flemming Torp Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Til pettersand, Tak for tips! For mig var det første gang - men i egen sejlbåd(!) - og en uforglemmelig sejl- og naturoplevelse! ... Med en god ven, der kom til Bodø i bil, sejlede vi "på indersiden" til Moskenes over Vestfjorden og op via Henningsvær, Svolvær, Trollfjorden, Sortland, Risøyhamn og i Harstad sluttede vores koner sig til os. Så op til, Engenes, Dyrøy, Finnsnes, Storholmen og Tromsø ... Og i den periode var vejret helt fantastisk, og så tager Lofoten sig jo ud fra den bedste side! Måske jeg skal vove mig ud på "ydersiden" i den kommende sæson? Tak for dit forslag! med sejlerhilsen Flemming Torp Sitér dette innlegget Med sejlerhilsen Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør Link to post
Arild Iversen Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 (redigert) Flemming. Som jeg nevnte er Sandshavn på utsiden av Hammarøy en nydelig uthavn med trang innseiling og en større "lagune" når du kommer innenfor. Ellers vil jeg anbefale at du tar den "ytre" leden sørover. Fra Bodø kan du gå til Myken ca (60 nm) og derfra mot Træna eller Lovund. Fantasiske plasser helt ytterst mot havet. Når du har passert Folla anbefaler jeg at du legger kursen mot Halten, og deretter kommer de som perler på en snor: Sauøya med sin lille kirke og en kopi av Thorvladsens berømte Kristusfigur, Sørburøya, et lite levende fiskevær midt i Froan naturværnområde, videre til Gjesingen, idyllisk lite sted. Deretter Mausund, et av de største fiskeværene i Sør Norge med 2 gode kroer (Sjøblomssten og Den Muntre Matros), videre til Sula med Terna pub og fyret med fantastisk utsikt over havlandet. Videre må du få med deg Veiholmen ytterst på Smøla med fantastisk havn, to fine kroer og trang men godt merket innseiling fra NE (Sildsundet). Tar du den SW´lige leden ut fra Veiholmen, kurser du etterhvert innover mot Grip, en liten perle med en interessant historie. Videre etter at du har passert Hustadvika har du Bjørnsund og Ona som også er vel verdt et besøk. Da har du fått med deg noe av juvelene i den ytre delen av Nordland, Trøndelag og Møre. Redigert 23.November.2012 av Arild Iversen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flemming Torp Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Til Arild, WOW! Tusind tak for mange detaljerede forslag. Mine papirsøkort ligger i båden i Tromsø, men heldigvis har jeg TIKI med Navionics på min PC her ... Sidste år besøgte jeg Håholmen, Ona, og dér fik jeg foræret nogle herlige friskfangede hysa-filetter af flinke lokale beboere - og i år var jeg i Bjørnsund. Steder, jeg mindes med stor glæde ... absolut et besøg værd! Men jeg glæder mig til sommer og håber vejret arter sig bedre, så jeg kan nyde turen 'sørøver' ... (som på dansk er en pirat!) ... ... og nogle af de steder, du har anbefalet. TAK! Mange hilsener Flemming Sitér dette innlegget Med sejlerhilsen Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.