kjetillunde Startet 13.November.2012 Link til dette innlegget Startet 13.November.2012 Med en gang jeg kommer i plan med gummibåten og 3.5 hk høres det ut som propellen ikke får skikkelig tak i vannet og jeg mister fart. Båten slutter å plane og jeg må senke gassen for så å plane på ny. Er det luftbobler bak akterspeilet som forårsaker dette eller hva? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Sannsynligvis luftbobler/falsk luft som er problemet ja. Hvor høyt står påhengsen? Stikker den for dypt går det treigt på grunn av mye motstand, men stikker den for lite nedi vannet suges luft ned og motoren ruser seg opp. Ny eller gammel påhengs? Er det motoren eldre og mye brukt kan det også være gummibøssingen mellom akslingen og selve propellen som begynner å slippe. Er ikke problem med slikt på en ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 13.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 ...men stikker den for lite nedi vannet suges luft ned og motoren ruser seg opp. Sannsynligvis luftbobler/falsk luft som er problemet ja. Hvor høyt står påhengsen? Det høres ut som påhengsen stikker for lite nedi vannet slik at det suges luft ned og motoren ruser seg opp. Hva kan jeg gjøre med det? Hva mener du med hvor høyt påhengsen står? Jeg har bare hengt den på akterspeilet... kan den komme lenger ned? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Det er ikke alle båter som har like "høyt" akterspeil. Hovedsaklig er akterspeilene tilpasset kortstammede motorer og langstammede motorer, men spesielt eldre båter har også variasjoner utenom "standardmålene" (høyere akterspeil enn vanlig). Mulig din båt er beregnet for langstammet påhengs og så er din motor kortstammet og derfor for kort til å rekke skikkelig ned? Ville tatt mål av høyden på akterspeilet for å finne nærmere ut av det. Kort stamme skal ha ca. 38 cm (15 tommer) høyde på akterspeilet, lang stamme 51 cm (20 tommer). Måles fra dypeste punktet på akterspeilet og opp til kanten der påhengsen henger. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 13.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Mulig din båt er beregnet for langstammet påhengs og så er din motor kortstammet og derfor for kort til å rekke skikkelig ned? Påhengsen er kortstammet, men gummibåten skulle passe dette trodde jeg? Båten er en West Light 290 Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Sjekk om propellen har vulket på en gummibøssing eller om det er vanlig bryterpinne på den. Tipper det er bryterpinne, men en kan aldri være sikker... Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Hakkannen Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Nå står det ikke noe der om hvor lang stammen på motoren skal være, men ut fra øyemål kan det se ut som den Hondaen som står på båten på bildene er en kortstammet motor. Men øyemål ut fra bilder er ikke alltid like nøyaktig Gjerne bunnen ikke er pumpet hard nok? Slik at den begynner å "pulsere" når båten er i plan og derfor suger inn luft under skroget til propellen? Har RIB selv som lettbåt, der er det nok færre ting å ta hensyn til i forhold til på en gummibåt. Virker som en grei båt da, kun 24kg må jo være en drøm å løfte opp av vannet Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 13.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Sjekk om propellen har vulket på en gummibøssing eller om det er vanlig bryterpinne på den. Hva er gummibøssing og bryterpinne? Gjerne bunnen ikke er pumpet hard nok? Slik at den begynner å "pulsere" når båten er i plan og derfor suger inn luft under skroget til propellen? Ja, jeg tenker det kanskje er noe sånt. Det skjedde oftest da det var bølger og jeg kjente den oppblåsbare dørken "pulsere"... 24 kg er veldig lett ja, den var enkel å få i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 (redigert) Sett motoren i gir, og forsøk å dreie propellen for hånd (ta gjerne av dødmannssnor så sikker på ikke starter). Hvis du klarer å dreie propellen rundt uten at motoren dras rundt (altså innvendig ) er det nok vulkingen som er gåen. Vulkingen er gummien som er mellom "boss" og propellbladene. Er denne løs, må du ha ny propell. Siden du opplever dette spesielt når det er litt sjø, holder jeg det som sannsynlig at dette er problemet. Propellen får da økt motstand, og den kan spinne i gummilagringen (vulkinga). Kan skje med relativt nye motorer også, opplevd det på en ca 2 - 3 år gammel Yamaha 9,9 Sport. Var visst ikke reklamasjonsrett på dette, da forhandler ikke kunne vite hva som hadde vært kjørt i av tau etc under levetida... Redigert 13.November.2012 av Søringen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Med gummibøssingen mener jeg som Søringen skriver gummien mellom bosset og propellbladene. Det er ikke alle propeller som har denne vulkingen i det hele tatt. Noen har en pinne som går gjennom akselen og inn i et spor i propellen. Om en kjører på noe knekker pinnen, og propellen går fri rundt propellakselen. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Euklid Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Var visst ikke reklamasjonsrett på dette, da forhandler ikke kunne vite hva som hadde vært kjørt i av tau etc under levetida... Den påstanden skulle jeg kost meg godt med å kjempe mot i en dertil egnet rettssal. Bevisbyrden går helst andre veien. Men skal ikke ta alle sorger på forskudd. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 13.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Aha, takk for infoen. Er dette noe jeg kan sjekke selv, eller må jeg til verksted med påhengsen? Den er fra 2009 og garantien har nettopp gått ut... Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Du sjekker det sjøl. Sett motoren opp og fest den på et (stødig) stativ / oppspent bjelke, hvis den ikke henger på båten da. Sett motoren i "framover" og prøv å dreie på propellen i dreieretningen (tenk deg propellen skal "skru" seg framover i vannet). Hvis vulkinga er gåen vil du normalt kjenne det glepper før du klarer å dreie motoren rundt. Hvis vulkinga er OK, vil du klare å dreie motoren via propellen. Du merker da litt ujevn belastning når du dreier, avhengig av når stempelet lager kompresjon / blåser ut. Tror du fort vil kjenne om propellen glepper, eller om du klarer å dreie motoren. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 13.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 (redigert) Ok, takk for hjelpen. Skal sjekke dette. Så hvis vulkingen er gåen må jeg kjøpe ny propell? Kom over en interessant tråd om dette, med påhengs fra samme forhandler: https://baatplassen.n...y-jollepropell/ Redigert 13.November.2012 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.